Gå til innhold
Arkivverket

Et tips til de som gjør avansert personsøk med fødselsår i transkriberte data og ikke får treff


Oddgeir Fossli
 Del

Recommended Posts

Jeg prøvde å finne fødselen til Ole Knudsen født i Meldal ST i 1842 +- 1 år.

 

Prøvde først avansert personsøk for kirkebøker i Meldal kommune.

 

Fikk ett treff på Ole født i tidsrommet 1841 -1843.

 

image.png.1fce792dcc6b89914bde67dbd4530fd0.png

 

Rart - tenkte jeg med et så vanlig navn som Ole, undersøkte så det skannede materialet fant mange Ole i mitt søke intervall.

 

image.png.56625094fb188492a92d9fe1381b3d8f.png

 

 

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 672/L0855: Ministerialbok nr. 672A07, 1829-1860, s. 43 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Prøvde så med blank fødselsår og med hendelses år 1841 – 1843, fikk 31 treff.

 

image.png.b78903fe66c8c6912317fd86e5aa700a.png

 

Det viser seg at bare en Ole er blitt lagt inn med fødselsår i databasen i denne valgte tidsperioden.

 

Konklusjon - ikke stol å søkeresultatet ditt hvis du ikke får noe treff, prøv alternativer med hendelses intervall eller andre kreative søk.

 

Min konklusjon er at hvis man vet fødekommune og omtrent fødselsår kan det være raskere å bla gjennom det skannede materiale istedenfor å bruke kreative søk i det transkriberte materialet og være usikkert på resultatet av sitt søk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje kyrre-standarden skal fødselsåret eigentleg ikkje registrerast/transkriberast med mindre det er avvik frå hendelsesåret. Difor blir det slik som du seier.

 

Tilsvarande gjeld for dei andre listetypane, som f.eks. dødsår i listene for gravlagde.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke hendelsesår istedenfor fødselsår når du skal øke. Da kan du begrense tidsperioden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.