Gå til innhold
Arkivverket

: Espeland / Knappen Fangeleir - finnes det noen oversikt over hvem som hadde vakthold i leieren høsten 1945


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg holder på med en biografi om mine foreldre Arnoll Walther Andresen (1917-1981)  og Agnes Margrethe Aase (1908-1983)

 

Av de opplysningene jeg har fått er 

  1. min far fra Sverige som «reservepoliti» like etter frigjøringen for å være med i vaktholdstyrken for fangeleirene Espeland og Knappen fangeleir.
  2. min mor som frivillig i en hjelpegruppe stasjonert enten på Espeland eller Knappen, eller begge steder .

 

Mitt spørsmål til Arkivverket er om det finnes noe registre over de norske vaktstyrkene som tjenestegjorde på fangeleirene Espeland og Knappen fangeleir i perioden sommeren / høsten 1945.

 

 

Fra Stiftelsen Espeland fangeleir og Gestapohuset i Veiten fikk jeg opplyst at slik informasjon skal finnes i

SAB - A-651   Espeland tvangsarbeidsleir. 1945 - 1952

 

 

 

I møte ser din tilbakemelding.

 

 

mhv

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, per aase andresen skrev:

Hei.

 

Jeg holder på med en biografi om mine foreldre Arnoll Walther Andresen (1917-1981)  og Agnes Margrethe Aase (1908-1983)

 

Av de opplysningene jeg har fått er 

  1. min far fra Sverige som «reservepoliti» like etter frigjøringen for å være med i vaktholdstyrken for fangeleirene Espeland og Knappen fangeleir.
  2. min mor som frivillig i en hjelpegruppe stasjonert enten på Espeland eller Knappen, eller begge steder .

 

Mitt spørsmål til Arkivverket er om det finnes noe registre over de norske vaktstyrkene som tjenestegjorde på fangeleirene Espeland og Knappen fangeleir i perioden sommeren / høsten 1945.

 

 

Fra Stiftelsen Espeland fangeleir og Gestapohuset i Veiten fikk jeg opplyst at slik informasjon skal finnes i

SAB - A-651   Espeland tvangsarbeidsleir. 1945 - 1952

 

 

 

I møte ser din tilbakemelding.

 

 

mhv

Per Aase Andresen

 

Arkivet etter Espeland tvangsarbeidsleir ser ikke ut til å inneholde opplysninger om vaktmannskaper: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000000733 

 

Mvh

Terje Nomeland

Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

takk for tilbakemeldingen.

 

har ikke klart å komme inn på linken du sendte meg.

men hvis ikke finne her noen liste over mannskaper i dette arkivet, har du noen tanker om hvor slike lister kan finnes ?

 

 

mvh

 

Per A

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, linken fungerer iallfall herfra. (Og når man kommer inn på sida må man trykke på pila ved siden av "Hierarki" for å utvide katalogen.

Under 5C kan du se hva som finnes av materiale om tjenestemenn.

Jeg har kopiert lista her:

05Ca – Lønn 1946 - 1952

05Cb – Skattetrekk 1947 - 1952

05Cc - Søknader, attester, ansettelser 1946 - 1952

05Cd - Oppgaver over tjenestemenn

05Ce – Tjenestebøker 1946 - 1951

05Cf - Sykejournal, kostgodtgjørelse, sengetøy for tjenestemenn 1945 - 1952

05Cg – Vaktordning 1947

05Ch - Instrukser etc. 1946 - 1948

 

Et eventuelt oppslag i arkivet kan du bestille via skjema:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Terje Nomeland skrev:

Arkivet etter Espeland tvangsarbeidsleir ser ikke ut til å inneholde opplysninger om vaktmannskaper: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000000733 

 

18 timer siden, per aase andresen skrev:

har ikke klart å komme inn på linken du sendte meg.

 

8 timer siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Det var rart, linken fungerer iallfall herfra. (Og når man kommer inn på sida må man trykke på pila ved siden av "Hierarki" for å utvide katalogen.

 

@per aase andresen: Det er ei lenke til Arkivportalen, som viser arkivkatalogene. Du finner ikke altså ikke selve arkivdokumentene der, men en beskrivelse av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Anita og Kristian

Har fulgt rådet fra Kristian Hunskaar og klikket på Hierarki-knappen.

Fikk da åpnet, og kunne les de alle var lukket for offentlig innsyn, slik som om du beskrev i ditt svar.

 

Skal gå inn på vedlegget Anita sendte meg, og sende en forespørsel.

 

Takk for hjelpen så langt begge to

 

mvh

 

Per A

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.