Gå til innhold
Arkivverket

Slektstrær på Geni


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

45 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Hva?? Jeg trodde dette var ryddet opp i for lengst. Jeg skrev en temmelig irritert melding til Geni angående dett for flere år siden. 

Nå må jeg inn på Geni å sjekke og dette er "nylig" lagt inn. Jeg har ikke belegg for å si noe om dette, men det er min opplevelse at ulike trosretninger står så sterkt i USA at det nesten er "helligbrøde" å kreve slike Gud/Jesus/Odin-trær fjernet. Men bort må dem.

Jeg ser at Geni har ryddet opp i dette. Fiktive trær er isolert og kan ikke slås sammen med andre trær på Geni. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette blir negativt for Geni, og kanskje ukyndig når det gjelder MyHeritage. Kanskje greit å forstå forskjellen i filosofien til disse to "sitene"?

 

Jeg pleier å si at Geni er en slags Facebook for slektsforskning, hvor alle som ønsker kan gi sine bidrag til det store felles slektstreet, og der kan det gjerne være feil eller forhastede konklusjoner. Pleier alltid å ta "ny" informasjon fra Geni med en klype salt og kontrollere mot primærkilder eller lokalhistorie hvis det er av betydning for egen slektsforskning. Finner jeg feil, ja så korrigerer jeg på Geni om jeg har bedre kilder, evt. hører jeg med den aktuelle bidragsyter om det er usikkerhet omkring kilder.

 

Når det gjelder MyHeritage, så har du ditt eget slektstre, og så lenge du ikke utvider ditt eget basert på informasjon fra andre trær, så har du full kontroll. MyHeritage kommer med forslag til utvidelser fra andres trær, og de må du gjerne bruke, men da gjelder igjen: kontrollere mot primærkilder eller lokalhistorie hvis det er av betydning for egen slektsforskning.

 

Det er ikke så vanskelig: Har du ikke primærkilder eller lokalhistorie som understøtter det du finner på Geni eller MyHeritage, så får du behandle det som teori og ikke fakta.

 

Kan si for min egen del at jeg har fått god hjelp fra begge, men sjekker mot andre kilder hvis det er av betydning.

 

Håper dette bidrar til å redusere skepsis og øke edruelighet for Geni og MyHeritage.

Slår samtidig et slag for å bli med i ditt lokale Slekt og Data, de gir mange tips og kan ofte hjelpe deg videre i din slektsforskning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Jeg ser at Geni har ryddet opp i dette. Fiktive trær er isolert og kan ikke slås sammen med andre trær på Geni. 

 

Både Ole Brumm og Donald Duck kan ha separate slekstre på Geni. Så lenge desse trea er merka som fiktive og isolerte skaper dei ingen problem for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det heldigvis blitt ryddet opp (ja, ikke i det med slekt med Jesus, da 😉 ), men det ble mye til og fra (og flere kuratorer kontaktet) før det ble ordnet og de feilaktige personen(e) fjernet fra min slekt. Men da måtte jeg først finne frem og dokumentere at foreldre på "den andre" var feil (finne kilder for hvem som var "den andres") foreldre. Det er fortsatt like håpløst at "hvem som helst" kan slå sammen trær og personer uten noen som helst bakgrunn eller kilder. Det lager mye ekstraarbeide for en som ikke har lyst til å bruke hele romjula på Geni, for å rydde opp i andres feil.

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Jeg ser at Geni har ryddet opp i dette. Fiktive trær er isolert og kan ikke slås sammen med andre trær på Geni. 

 

Ryddet opp i hva da? Jesus er fortsatt min slektning på Geni. Intet jeg får gjort med det.

Nå ser jeg at de tydeligvis regner fosterbarn som slekt, så det er Josef jeg er "i slekt" med. Det gjør det ikke så mye bedre.

 

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Inger Karin Haarbye skrev:

 

Ryddet opp i hva da? Jesus er fortsatt min slektning på Geni. Intet jeg får gjort med det.

Nå ser jeg at de tydeligvis regner fosterbarn som slekt, så det er Josef jeg er "i slekt" med. Det gjør det ikke så mye bedre.

 

Så rart, jeg kikket i går kveld og da så jeg at trærne til "God Almighty" og alle mulig andre guder var markert som fiktive, og derfor ikke sammenslåbare.

 

Jeg finner ikke profilen til Jesus, husker du nøyaktig hva det står, så jeg kan søke på nytt?

Tillegg: Eller Josef sin profil.  

 

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Både Ole Brumm og Donald Duck kan ha separate slekstre på Geni. Så lenge desse trea er merka som fiktive og isolerte skaper dei ingen problem for andre.

jeg er veldig glad for at trærne til fiktive personer ikke lenger kan sammenslås med virkelige menneskers trær. Men jeg syntes likevel Geni bør fjerne alle slike trær fra eksisterende Geni verdenstre, og heller lage et eget nettsted for fiktive personer. Det virker jo som en del mennesker har interesse for dette, og det ser jeg ikke noe galt i, så lenge det ikke blandes sammen med den virkelige verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Så rart, jeg kikket i går kveld og da så jeg at trærne til "God Almighty" og alle mulig andre guder var markert som fiktive, og derfor ikke sammenslåbare.

 

Jeg finner ikke profilen til Jesus, husker du nøyaktig hva det står, så jeg kan søke på nytt?

Tillegg: Eller Josef sin profil.  

 

 

Skal prøve å dele "slektskapet" her, usikker på om det kommer riktig frem:

https://www.geni.com/path/Inger-Karin-Haarbye+is+related+to+Jesus?from=6000000014068987372&path_type=blood&to=5416428010080105286

 

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det er denne "figuren" som er felles ane, min angivelige 105 great grandfather. Så her tenker jeg vi er et stykke utenfor det vi andre tenker som gode kilder.

https://www.geni.com/people/Patriarch-Abraham/4008970325070048050

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Karin Haarbye skrev:

 

Skal prøve å dele "slektskapet" her, usikker på om det kommer riktig frem:

https://www.geni.com/path/Inger-Karin-Haarbye+is+related+to+Jesus?from=6000000014068987372&path_type=blood&to=5416428010080105286

 

Jeg fikk sett. Jeg antar at dette treet er tillatt fordi det ikke er fiktive personer. Forskere er vel enige om at personen Jesus har levd, men uansett er det, som du påpekte, etterkommere etter Josef som er ført, ikke etter Jesus. Jeg kjenner ikke Bibelen godt nok til å vite om det er listet opp etterkommere etter Josef der, men det vil jo uansett være umulig å verifisere et slik slektskap.

 

Jeg har også tidligere vært linket til en eller annen prins/prinsesse av Kiev, men tror ikke jeg er det lenger.

Men jeg har visstnok noen felles aner med dronning Victoria, i følge DNA-test, så jeg får vurdere å legge henne inn i treet mitt;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Ser ut til at det er denne "figuren" som er felles ane, min angivelige 105 great grandfather. Så her tenker jeg vi er et stykke utenfor det vi andre tenker som gode kilder.

https://www.geni.com/people/Patriarch-Abraham/4008970325070048050

 

Ja, den der er ikke helt grei å verifisere -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er uansett ikkje noko god kjelde, sidan historiene har gått på folkemunne i hundrevis eller tusenvis av år før dei vart nedskrivne. Ein del har nok rot i verkelege hendingar, men boka kan uansett ikkje brukast som utgangspunkt for anna enn teoriar, enten det gjeld forhistoriske hendingar, naturkatastrofar/klimaendringar eller slektstavler.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan undres over hvilke kilder folk benytter, og har tillit til, når Abraham og Jesus er kommet med i slektstreet mitt.

Dette svekker etter min oppfatning seriøsiteten  for geni.com, men er egentlig ikke et problem for meg. Verre er det når noen "tukler" med nære slektninger, som jeg har god oversikt over fra kirkebøker, skifte og pantebøker (slik det var i dette tilfellet, tipp-oldemor). Det er da jeg engasjerer meg - og det blir viktig for meg å fjerne uvedkommende fra slekten. Det har vist seg å være tidkrevende, og ikke helt enkelt .

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patriark Abraham er min 105. tipoldefar.

 

Geni - Abraham . (-1972--1637)- Beer Sheva - Google Chrome 2021-01-02 18.08.38.jpg

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Patriark Abraham er min 105. oldefar.

 

Geni - Abraham . (-1972--1637)- Beer Sheva - Google Chrome 2021-01-02 18.08.38.jpg

Det er jo nesten så resten av oss må begynne å bukke og neie for deg og Inger Karin, så flotte aner som dere har;D

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Bibelen er uansett ikkje noko god kjelde, sidan historiene har gått på folkemunne i hundrevis eller tusenvis av år før dei vart nedskrivne. Ein del har nok rot i verkelege hendingar, men boka kan uansett ikkje brukast som utgangspunkt for anna enn teoriar, enten det gjeld forhistoriske hendingar, naturkatastrofar/klimaendringar eller slektstavler.

Helt klart. Det samme med sagaene, muntlige overleveringer og nedskrevet lenge etter folk døde - ikke spesielt troverdig det heller. 

 

Men tenk så moro det hadde vært om det var mulig å verifisere slektskap til noen hvis levninger har blitt gravd fram av arkeologer og DNA-testet. Det hadde vært spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Verre er det når noen "tukler" med nære slektninger, som jeg har god oversikt over fra kirkebøker, skifte og pantebøker (slik det var i dette tilfellet, tipp-oldemor). Det er da jeg engasjerer meg - og det blir viktig for meg å fjerne uvedkommende fra slekten. Det har vist seg å være tidkrevende, og ikke helt enkelt .

 

Det enklaste vil vere å be om reversering i ein av dei mange diskusjonstrådane som kuratorane følgjer med på, f.eks. her:

https://www.geni.com/discussions/142313?page=27

eller her:

https://www.geni.com/discussions/216411?page=86

 

Lim inn lenke til samanslåingane dette gjeld.

 

Om ein er betalande medlem kan ein også kople frå profilar på eiga hand, men det beste er å be kuratorane om å reversere feilsamanslåingane. Dette bør i så fall gjerast før ein byrjar å endre på ting fordi reverseringane ofte ikkje er perfekte, og di fleire endringar som er gjort i etterkant, di meir rot blir det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA! Det ser ikkje ut som at jødane og arabarane sin stamfar (udokumentert påstand) er blant mine forfedre, iallefall ikkje om ein skal tru på Geni. :-)

 

336788567_Utennavn.thumb.jpg.3f3dbe3d029ef5c761d75123e563582a.jpg

 

Når det gjeld Geni er eg mest interessert i nordmenn eller norskætta frå ca. 1600 til i dag, som er det som eg har kunnskap om - og kan finne kjelder til. Slektsforsking frå tida før manntal, kyrkjebøker og skifte har eg uansett ikkje så godt greie på, så der får andre rote i veg utan at eg skal blande meg inn. Eg reknar med at det meste etter ca. 1800 er rett (men må sjekkast mot kjelder), medan mykje av det som er før ca. 1700 er usikkert, direkte feil eller er vanskeleg eller umogeleg å dokumentere.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Det enklaste vil vere å be om reversering i ein av dei mange diskusjonstrådane som kuratorane følgjer med på, f.eks. her:

 

 

Hvis "den andre" parten insisterer på at deres ane er samme som min ane, så er det ikke fullt så enkelt. Slik var det her. Men de hadde ingen kilder, bare en person med samme navn, fødselsår og kirkesogn som min. Så da må det mere til. Jeg fant foreldrene til den andre ut fra vanlig slektsforskning med kilder (dåp, vielse, folketelling), samtidig som jeg hadde opplysninger via skifte/pantebok vedr egen ane.
Det jeg forsøker å si, er at det ikke er holdbart at alle og enhver kan slå sammen profiler i hytt og pine. Spesielt når de ikke en gang kontakter administrator av den andre profilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å hugse at mykje av dette arbeidet blir gjort av folk som har "kjeldekritikk" som eit frammandord. Eg var på ei reise i USA for 15 år sidan, og møtte der ei kvinne som stolt viste meg anetavla si, der ho m.a kom bak til ein finsk konge som var fødd i 753. Ho hadde namnet på kona hans og - og var lite interessert i å høyre på mine innvendingar. 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lene Benedicte Lauritzen said:

Men tenk så moro det hadde vært om det var mulig å verifisere slektskap til noen hvis levninger har blitt gravd fram av arkeologer og DNA-testet. Det hadde vært spennende.

 

Det er funnet viking-levninger som er testet, og man har funnet både Y-linjer og mtDNA-linjer. Du kan lese om resultatene her: 

 https://dna-explained.com/2020/09/18/442-ancient-viking-skeletons-hold-dna-surprises-does-your-y-or-mitochondrial-dna-match-daily-updates-here/

 

Jeg har f.eks. treff med mtDNA hos flere, dvs vi har felles formødre. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muligens syndet noe med etternavn i en kortere startperiode på Geni.

Holder meg nå, foreløpig, til å finne kilder, rette etter vekten av disse og holder meg unna navneendringer.

 

Disse navnefeltene forekommer i profildata på Geni:

1)Fornavn

2) Mellomnavn/Patronym

3) Slekts-/etternavn

4) Slekts-/etternavn v/fødsel

5) Visningsnavn

6) Også kjent som

 

FØR SLUTTEN AV 1800-årstallet  hvor minst en av foreldrene var innvolvert i gard:

Generelt:

Hvis en av partene nekter farskap, men allikevel står oppført i kirkebok som barnefar, hvilke av foreldrene skal navnet da følge?

 

Ad 2: Skal det være skilletegn mellom disse?

Ad 3: Hva er Genis definisjon på slektsnavn og etternavn?

Ad 4: Logisk å finne dette FØR pkt.3? Hvor lenge er ett engasjement i en gard før gardens (bruksnavn?) ble brukt som etternavn av de engasjerte?

Påvirker personens eieforhold (selveier, bygsling...) eller status (husmann, leilending...) hvorvidt hen tok gardens etternavn?

Ad 5: Hvilke formål har dette?

 

Hvis en gard ikke er involvert i ovennevnte, hva føres da inn for navnepunktene 1-4 over?

 

mvh

 

Edit: Klippet fra Introduksjon til Geni - norsk

"
Navn og Innstillinger

Husk: juster innstillinger til alltid å vise mellomnavn slik at patronymikon er synlig. Dette er svært viktig for alt arbeid med norsk slektsgransking.

Sett også "pikenavn" til alltid å vises.

Oversettelse av navn gjelder kun kongelige og spesielle historiske profiler, navn oversettes ellers ikke.

NB: Stedsnavn - vi bruker IKKE de moderne nye fylkesbetegnelser; før sted så eksakt som mulig og ut fra kommuneinndelingen i 1947 om du er i tvil, aller helst etter navn slik de var i bruk da personen faktisk levde. Ikke legg inn nye moderne navn som ikke fantes på anenes tid.

Føring av Navn

Vi anvender navnekonvensjonene vanlig innen slektsgransking og på Geni.

  • Fornavnsfelt: alle fornavn ved dåp
  • Mellomnavnsfelt: patronymikon/farsnavn (Olsdotter, Børresson), dette patronymet føres kun der personen bruker et slektsnavn eller gårdsnavn som etternavn.
  • Etternavnsfelt: Her føres etternavn (fra 1923), slektsnavn eller gårdsnavn. Patronym som er blitt faste (endres ikke mellom generasjonene) skrives som etternavn i Etternavnsfeltet. Patronym som ikke er faste, men der personen ikke har et fast slektsnavn eller gårdsnavn, skal dette patronymet skrives i Etternavnsfeltet og ikke i Mellomnavn-/Patronymfeltet.
  • "Slekts-/etternavn v/fødsel felt": brukes til oppføring av etternavn vedkommende har ved fødsel dersom dette er et annet enn personen er kjent som gjennom livet, dette gjelder begge kjønn. I hovedsak for nyere profiler der kvinner har tatt mannens etternavn - se Navneloven 1923. For de fleste eldre profiler skal dette stå åpent.
  • "Visningsnavn": bør kun brukes i særtilfeller der folk var kjent under et helt annet navn - la stå åpent
  • Tittel - ment for adelstitler og spesielle tilfeller, legg ikke yrke her, det har eget felt.
  • Suffix-feltet: mulig å legge inn "til Østråt" osv for eldre adelsfamilier

Vi holder oss til genealogisk standard og bruker ikke mannens gårdsnavn/slektsnavn/etternavn på konene. Kun for folk som lever/levde de siste hundre år og faktisk var kjent på den måten bruker vi normalt "gift navn". Navn brukt etter giftermål kan også med fordel skrives i feltet "Også kjent som", da bruker navn ved fødsel i etternavnfeltet og lar "Slekts-/etternavn v/fødsel" feltet være åpent.

Mer informasjon om norske patronymer, på engelsk.

Om norsk navneskikk fra Norgesprosjektet DNA.

Staving av navn og rettskriving

Vi fører normalt opp navn i normalisert (moderne) form i selve navnefeltene. Dette for å tilrettelegge for søk og treff.

Selv om en av prestene i et dokument skrev Sälberschar, så bruker vi normaliserte former i navnefeltene, altså Selboskar. De alternative navnene bør føres opp i Profiloversikten med beskrivelse fra hvilken kilde og når osv, helst med lenker til originalene på Digitalarkivet osv.

Patronymikon/farsnavn skrives helt ut - det er ingen grunn til forkortelser her på Geni. Vi unngår også å skrive etternavn med STORE bokstaver, slik en del eldre slektsprogrammer gjorde.

"

Kilde: https://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-norsk/3288

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Torbjørn Igelkjøn said:

 

Det enklaste vil vere å be om reversering i ein av dei mange diskusjonstrådane som kuratorane følgjer med på, f.eks. her:

https://www.geni.com/discussions/142313?page=27

eller her:

https://www.geni.com/discussions/216411?page=86

 

Lim inn lenke til samanslåingane dette gjeld.

 

Om ein er betalande medlem kan ein også kople frå profilar på eiga hand, men det beste er å be kuratorane om å reversere feilsamanslåingane. Dette bør i så fall gjerast før ein byrjar å endre på ting fordi reverseringane ofte ikkje er perfekte, og di fleire endringar som er gjort i etterkant, di meir rot blir det.

Er det lov å tukle med informasjon der kilde ikke foreligger?

https://youtu.be/nfqEcG7EZMo

mvh

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

 

 

Om ein er betalande medlem kan ein også kople frå profilar på eiga hand, men det beste er å be kuratorane om å reversere feilsamanslåingane. Dette bør i så fall gjerast før ein byrjar å endre på ting fordi reverseringane ofte ikkje er perfekte, og di fleire endringar som er gjort i etterkant, di meir rot blir det.

 

Hvordan gjør man det? Jeg er betalende medlem men har aldri funnet noen mulighet for dette.

Jeg har nok også syndet iblant, men er veldig nøye på å dokumentere sammenslåinger/endringer på Geni hvis det ikke er fullstendig åpenbart. Med noen få unntak har jeg også hatt ganske greie folk i relasjonene mine, med unntak av ham som har slektslinjer tilbake til en eller annen Pharaoh i Egypt.

 

Det burde vært obligatorisk med kildehenvisninger for alle profiler eldre enn 100 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Karianne Fog Heen skrev:

Hvordan gjør man det?

 

Slik:

 

Screenshot_2021-01-03-14-51-10.thumb.png.a572f77c5fc6f89c031d671309ba0545.png

 

Merk at det er den personen som ein har oppe (i dette tilfellet min bestefar) som blir splitta ut, og borna blir dermed ståande att på kona. Dersom ein i staden hadde splitta ut kona vil borna bli ståande att på ektemannen.

 

Merk også at når ein splittar treet kan ein i somme tilfelle oppleve at det eine treet blir ståande att som eit separat tre utan forbindelse til verdenstreet. I slike tilfelle får ein ikkje lov å gjere nokon ting med det separate treet eller slå saman trea att utan at ein administrerer profilen/profilane i det separate treet, har "samarbeid"/"collaborator" med den som står som administrator av desse profilane eller får hjelp til dette frå ein kurator. Eller (sjølvsagt) ved at den andre administratoren godkjenner samanslåingsforespørsel. Ein bør såleis ha tenkt litt gjennom ting og ha utført alle endringar som skal gjerast FØR ein splittar treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.