Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe meg å tyde hva som står skrevet ifb med Ludvigs dåp?


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hva som står skrevet ved nr. 7 - Ludvig, og står litt fast

 

Hedmark fylke, Hof i Hof, Ministerialbok nr. 10 (1878-1909), Fødte og døpte 1892, Side 53
Permanent bilde-ID: kb20060626150064
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060626150064
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060626150064.jpg

 

 

Det jeg klarer å se av den skannede siden er:

 

Foreldre:

Blikkenslager Carl August Lundkvist (kvist står rett under Lund)

Pige Karen Jensdr.

 

Bopel:

Omstreifende (????

???) ?????

 

Hva som står under Faddere og Anmerkninger klarer jeg ikke å tyde.

 

Fint om noen har anledning til å fylle ut alle hullene for meg

 

Mvh

Morten Aasberg

 

PS. Det finnes en transkribert versjon av kirkeboken, men den er dessverre i overkant kreativ - så nytteverdien er begrenset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg klarer:

 

Anm:

Opg. af Barnets Moder som

hendes 6te Leiermaal, og hans

5te

 

Fad:

Halvor /Halvar Johannesen Nygaard, Martin

Olsen Sletten med Hstr. Pige He...?

Olsen ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Fad:

Halvor /Halvar Johannesen Nygaard, Martin

Olsen Sletten med Hstr. Pige He...?

Olsen ...?

Olsen Sletten med Hstr. Pige [kanskje!:] Hanne

Olsen ibid [mao. Sletten]

 

Bustad:

Omstreifende. (Midler

tidig. O...?

 

 

Fann forresten eit av Karen Jensdotters tidlegare barn, Karl, men det har du kanskje:

nr. 8, døypt i 1897 men fødd i 1880:

SAH, Stange prestekontor, K/L0023: Ministerialbok nr. 23, 1897-1920, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051102050363
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bustad:

Omstreifende. (Midler

tidig: Ommestadslet.

 

Ommestad og Ommestadslet som bustad førekjem fleire stader i kyrkjeboka, det siste er kanskje prestens forkorting for Ommestadsletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Richard Johan

Dette er til fantastisk hjelp. Jeg er selv av reisende slekt. Derfor ble nysgjerrigheten min vekket da jeg fikk høre at Kjell Aukrust fant inspirasjon til sin - og vår alles kjære Ludvig - i en blikkenslager og sesongarbeider som kom flyttende til Alvdal i 1934; Ludvig Lundquist.

 

Hadde det ikke vært morsomt, tenkte jeg, om ikke selveste Ludvig «egentlig» kunne vært reisende - og håpet at jeg kunne få litt hjelp her inne på forumene for å finne ut mer.

 

Først spurte jeg på brukerforumet om noen hadde informasjon om Ludvig Lundquist. Jeg hadde nesten ikke fått trykket på «publiser emne» før en av de mange kjempene her inne på forumene, Sven Hjortland, kom tilbake med masse interessant informasjon - blant annet dåpen til Ludvig, som du nå har klart å tyde. Så kom Leif B. Mathiesen - som jo også er blant de som alltid er parat til å bidra - på banen med blant annet en lenke til en transkribert versjon av Ludvigs dåp. Den transkriberingen var dessverre i overkant kreativ. Derfor ba jeg om hjelp her på tydeforumet. Og der kom du på banen. Nok en av kjempene.

 

Jeg har vært litt av og på i min egen slektsgransking de siste ti årene. Mye er forandret i løpet av denne tiden - men en ting står helt fast - og det er den enorme viljen alle dere kjempene har til å alltid stille opp for alle oss som titt og ofte står fast. Tusen takk.

 

Det var ren nysgjerrighet som gjorde at at jeg ba om hjelp til å finne Ludvig. Han er, så vidt jeg vet, ikke i min slekt. Imidlertid dukker det nå opp, i den jobben du har gjort, noe som virker helt absurd. Jeg er født og har bodd mesteparten av livet i Bærum. Men livet tar mange vendinger, og jeg endte opp i Solør. Og av alle steder midt ute på... Ommestadsletta. Hvor jeg nå bor. Hva gir du meg?

 

Med vennlig og takknemlig hilsen

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

 

tusen takk for utruleg hyggeleg tilbakemelding! Det er kjekt når brikker fell på plass og når ein oppdagar nye samannhenger - verkeleg litt av eit samanfall at du faktisk no bur der som Ludvig blei fødd!

 

Vennleg helsing Richard

 

PS. Eg er forresten samd i di lesing av namnet til faren som Carl August, det var det presten skreiv, og ikkje Carl Magnus, sjølv om Magnus antakeleg var det rette (presten kan ha høyrt feil, huska feil, blanda saman, kva som helst). Samanlikn korleis Magnus(sen) er skrive eit par linjer over, eller namnet på det første barnet på sida (Ole Magnus). Samanlikn også korleis August er skrive lenger ute i boka (s. 57, nr. 22 Karl August, https://www.digitalarkivet.no/kb20060626150068), forskjellane kan forklarast som naturlege variasjonar i handskrift samt ein splittpenn som svikta litt då A’en skulle skrivas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.