Gå til innhold
Arkivverket

Spesielt sølvbeger


Unni Nielsen
 Del

Recommended Posts

Hei. 

 

Jeg har fått tak i et helt spesielt beger, tror det er til brennevin. Har blitt fortalt at det kommer fra Bergen-området. Har kikket i kirkebøker opp og ned, men klarer ikke å finne ut av hvem som kan ha eid dette begeret. På den ene siden står det 1729 sammen med initialer fra to personer (se bilde), og på den andre siden står det 1773 sammen med initialene N.S.S. Har vedlagt bilde. Er det noen som vil være så snill å hjelpe meg med å finne ut av hvem disse personene var?     

 

Mvh Unni Nielsen 

Beger.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende bilde av den andre siden også?

 

Fant forøvrig et par bøker på nb.no som kanskje kan være til hjelp:

 

Norske sølvbegre : gullsmedkunst i 300 år fra 1550-1850:  https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010032303036

 

1000 norske sølvstempler: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010091508111

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg et forslag.  Du kan sende filen til meg på w........@gmail.com, så skal jeg legge den ut her.

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, knut fasting skrev:

Det hadde jo vært bra med sølvsmedens stempler også !

Står ikke sølvsmedens stempel på stetten eller på undersiden av stetten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ei facebook gruppe som har god kjennskap til dette. Husker bare ikke hva gruppa heter. Men facebookgruppa innen metallsøking kan sannsynligvis henvise deg, hvis du ikke får resultater her. mhv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips.

 

De er ikke stemplet, og etter det Blomquist auksjoner har fortalt, så var det ganske vanlig at ting ikke ble stemplet på den tiden. Dette fordi sølv/gull-smedene ville unngå beskatning til lauget. Ble også fortalt at de skulle komme fra Bergen (eller der omkring). Under begeret fra 1729/1773 står det A og muligens L (veldig usikkert). 

 

Er bare så nysgjerrig på hvem som kan ha eid de. 

 

Mvh Unni Nielsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.