Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter aner til Lars Eriksen Solem, 1729/39 - 1793, gift med Ingri Bårdsdatter Solem


Geir Fjærli
 Del

Recommended Posts

Hei. Mitt første innlegg her. Håper innlegget holder mål. Om jeg kan forbedre det eller legge til noe så si fra.

 

Jeg er i ferd med å nøste opp i anene til min farfar og farmor. Og nå har jeg kommer til en person jeg ikke kommer noe vei med: Lars Eriksen Solem, 1729/39? - 1793. Legger ved bilde av generasjonene etter han, samt et par som kan være aner. Edit: La til et bilde til over det jeg har av hans barn. De er dog ikke kvalitetssjekket på noen måte. (Har ikke dykket ned i deres etterkommere igjen.)

 

Her er det jeg vet:
Navnet skal altså være Lars Eriksen Solem. Dette er Solem i Stangvik i Møre og Romsdal. 

 

Jeg er rimelig sikker på at Solem-navnet kommer fra ektefellens side, altså Ingri Bårdsdatter (født på Nestua på Solem i Stangvik?) og fra hennes foreldre igjen. På hemneslekt finner jeg at Lars Eriksen "tok over Nestua Solem i 1771"

 

Så da må Lars Eriksen stamme fra en annen gård. Men hvilken?

 

Jeg har noen gamle (udaterte) skrivemaskinproduserte ark som forrige generasjon fikk utarbeidet av noen som besøkte statsarkivet i Trondheim, og der står det at han muligens(!) var fra Flessen, og at far og bestefar da var Erik Larsen (f. 1693) og Lars Erik (f. 1651). Jeg har så sjekket bygdeboka for Stangvik: Der finner jeg Lars Erik nevnt under Flessen og Flessavika: 

https://www.nb.no/nbsok/nb/8edd826ae9791b06789ee26bfd89552a?lang=no#17

 

Men der virker det som gården gikk videre til andre før sønnen Erik overtok, og ikke noe om hans barn igjen, såvidt jeg kan se. Så der slutter dessverre det sporet. Har ellers prøvet Flessen, Flessa og Flessavika.

 

En annen teori som dukker opp på slektssider er at han kan ha vært fra Settemsdal, og det er også en av hans sønner som får navnet Settemsdal. Noen gir endog Lars og Ingrid etternavnet Settemsdal, men det tviler jeg vel på at stemmer. Om han er derfra, så vet jeg ikke gårdsnavnet, og da gir bygdeboka for Åskkard minimal hjelp: 
https://www.nb.no/nbsok/nb/884758e76b56620be742137c8ffd4ed5?lang=no#0

 

Og der står jeg nå. Hvis noen har kjennskap til den godeste Lars Eriksen Solem / Flessen / Settemsdal / ..., så er jeg takknemlig.

 

Geir 🙂

Solem.jpg

Solem barn.jpg

Endret av Geir Fjærli
La til et bilde til. Endret fødselsår i tittel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg noen som mente å ha dato for begravelsen: 9. okt. 1793. I så fall var det kanskje denne karen:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001269779

Der er han født i 1729, ikke '39.

 

Edit: Og stedsnavnet er stavet Sollum. Ikke at det gjør mye forskjell på et par kjappe søk.

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Geir Fjærli changed the title to Leter etter aner til Lars Eriksen Solem, 1729/39 - 1793, gift med Ingri Bårdsdatter Solem

Legger inn lenken til Heimar og ætter i Stangvik 2 - opplysningene om Bård Knutsen og svigersønnen Lars Eriksen: 

https://www.nb.no/items/a18cb662cab91f4bad15db49f4fa94b3?page=109&searchText="bård knutson"

Varig lenke: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2018030748091

 

Jeg ser at det er nevnt skifte både etter Lars, død 1793, og svigerforeldrene - det ble skiftet samtidig etter Bård og Mali i 1771. 

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skifteprotokoll nr. 13 (1766-1772), Skifteprotokollside, Side 725b-726a
https://media.digitalarkivet.no/view/24648/747

 

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skifteprotokoll nr. 19 (1792-1797), Skifteprotokollside, Side 166b-167a
https://media.digitalarkivet.no/view/24654/155

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett gjennom alle brukene under Settemsdal i bygdeboka nå uten hell. Nye søk gir heller ingenting. Så da tror jeg at jeg lar de to Flessen-anene stå og legger dette til i bunken av "uløselige" saker. Ikke alle grener kan nå Harald Hårfagre. 😉 

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Geir Fjærli skrev:

...og legger dette til i bunken av "uløselige" saker.

Haha, der røpet du at du ikke har brukt forumet lenge! Du vil etterhvert finne atskillige tråder som er både 10 og 15 år gamle, hvor det plutselig kommer nye opplysninger som bringer nytt liv i en gammel tråd! 😃  Det er jo sannsynligvis en følge av all digitalisering som kontinuerlig gjøres. De fleste av oss kommer jo til et punkt der det overraskende tidlig butter i veggen, men du har sikkert noen hundre andre å oppdatere mens du venter. Bring opp tråden en gang i halvåret, og se om noen har opplysninger å komme med.

9 timer siden, Geir Fjærli skrev:

Ikke alle grener kan nå Harald Hårfagre.

Nei gudskjelov, da hadde jeg fått altfor mange slektninger... 🤣 🤣 🤣

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Forresten, har du sjekket militære ruller?

Nei, jeg er som du vet nybegynner her.  🙂 Har bare gjort generelle søk på digitalarkivet.

 

Men jeg tar gjerrne i mot tips til hvordan jeg gjør det.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kilder som ikke er transkribert, og da må du nok stave deg gjennom snirklete håndskrift i en skannet versjon. Det lønner seg å bruke 'Finn kilde' for å få opp en liste over hva som er tilgjengelig i et distrikt. Et problem med Stangvik, er jo at kirkebøkene ikke går lengre tilbake enn 1785. Et generelt problem med noen områder på Nord-Møre, er at bygdebøkene ikke er så mye å stole på.

Moderatorene i dette  forumet liker sikkert ikke at jeg henviser til et annet forum, men i slektsforumet til Slekt&Data (disnorge.no/slektsforum) ligger det en egen seksjon for rettelser til bygdebøker, hvor alt innholdet er om rettelser til bøkene fra M&R. Der skal innholdet kun leses av brukere, det skal ikke stilles spørsmål i den seksjonen. Hele slektsforumet er av uviss anledning dessverre nede akkurat nå, de holder sannsynligvis på med en oppdatering av forumet.

Her er et forslag til søk i 'Finn kilde': https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1600&to=1820&format=all&archive_key=&sc%5B%5D=ru&m%5B%5D=1564  Når du søker i arkivene, begynn med så lite informasjon som mulig, og finjuster søket etter hvert. Jeg har brent meg mange ganger på at jeg blir for ivrig etter å finne mest mulig med en gang, resultatet er at systemet oftest finner null!

Jeg vil avslutte med å anbefale deg å lese igjennom lenkene på forsiden til Digitalarkivet, der er det veldig mye nyttig info om hva som finnes, og hvordan man kan finne fram i galskapen! Jeg har forøvrig masse slekt i Stangvik på samme tidsrom, så jeg vet litt om vanskelighetene du vil støte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Ja, noen ganger er jo bygdebøkene alt man har, men må nok tas med en klype salt. Så hender det jo også at den ene strider med info i en annen, når folk har flyttet på seg mellom bygdene. Mine slekter på den siden jeg holder på med nå er stort sett fra Stangvik, Åsskard og Rindal. (Det er slekten før og etter farfar og farmor som er mitt prosjekt, på vegne av søskenbarna.) Eldre kirkebøker hadde vært greit å ha, men man må ta det man får. Noen steder har man ikke brukbare bygdebøker for, har jeg funnet ut, andre steder er ikke bindet jeg trenger skannet ennå.

 

Jeg har vært innom Slekt&Data, men som du sier er forumet nede og tar heller ikke mot nye medlemmer for øyeblikket, så det får være til det kommer en ny versjon. Ser ikke ut som det har førsteprioritet hos dem, det har vært nede en stund nå.

 

Håndskrevne kilder skjønner jeg dessverre ingenting av i 90% av tilfellene. Sikkert en treningssak, får se om jeg noen gang får teken på det. 

 

Skal ta en titt på tipsene på Digitalarkivet.

 

Geir 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Geir Fjærli skrev:

Håndskrevne kilder skjønner jeg dessverre ingenting av i 90% av tilfellene. Sikkert en treningssak, får se om jeg noen gang får teken på det.

Haha, velkommen i klubben! Om 8-10 år finner du nok ut av den første linja! Neida, jeg bare tuller, når du har sett igjennom alle lenkene på forsiden, har du også funnet en veldig god beskrivelse av hvordan man starter på tyding av gotisk håndskrift. Jeg sliter som en gal etter mange år som slektsgransker, men jeg kan forsikre om at det er ekstremt tilfredstilende den dagen du bare kan pløye igjennom en noenlunde velskrevet 2-300 år gammel kirkebok! Du kan like gjerne hoppe i det, for du blir aldri ferdig med letingen i denne hobbyen! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Se http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=81274

Ved spørsmål, bruk Surnadalsforumet.

 

Takk for link. Årstallet kan nok være tidligere, ja. Dessverre gir det ingen hint om hvor Lars Erikson kom fra, ei heller hvor han og sønnen ble av. Og da har jeg ingenting som linker til Lars Eriksen på Solem. Annet enn antydningen i de gamle maskinskrevne notatene, som ikke viser til kilder.

 

Jeg får håpe at de får den nye versjonen av slektsforumet opp snart, så det blir mulig å registrere seg og poste der for nye brukere.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor: Flessen....?

Lars Eriksen og Ingrid Bårdsdatter i Nestua Solem hadde mange barn. Skiftet etter Lars Erikson på Solem 31. oktober 1793 nevner 9 barn.

Nest eldste sønnen Bård er da 17 år og han har Nils Eriksen Flesen som formynder. Etter Hyldbakk fikk en Nils Erikson Trodal bygsel på Flessen i 1777 (og satt med garden til han døde i 1796).  Du har gamle papirer som nevner Flessen, og farsnavnet (Eriksen) stemmer. Kan denne formynderen være en slektning, f.eks broren til Lars Eriksen? og dermed si noe om opphavet? Kan vel være verdt å se nærmere på.

SAT, Nordmøre sorenskriveri, 3/3A/L0021: Skifteprotokoll nr. 19, 1792-1797, s. 166b-167a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090203630641

 

Mvh Terje
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo som regel slik at personer brukte navnet på stedet de bodde som identifikasjon, og det navnet endret seg jo ved flytting til en annen gård. Se om du finner noen av dem i de militære rullene, for i rullene er det navnet på fødestedet som er oppgitt som tilhørighetsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og linker.

 

Olaf: Ja, og det er noen ganger en hjelp og noen ganger ikke. Det er fint å kunne følge en person ved hjelp av gårdsnavnene, men det funker dårligere når man ikke har aner eller opphavssted.

 

Terje og Grethe: Kanskje er Nils Eriksen broren til "min" Lars Eriksen, ja. Kan prøve å legge ham til som det, det trigger av og til treff rundt om. Edit: kanskje til og med Peder er en bror. legger dem til jeg, finner jeg ingenting så kan jeg ta dem vekk igjen.

 

Geir 🙂 

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.