Gå til innhold
Arkivverket

Abrahamsen, Teoline, Register over de prostituerte i Christiania 1843-1880


Morten Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Nederst til venstre på http://www.genealogi.no/prostituerte/originalbildenr-7958-8155/test/assets/basic-html/page-23.html finnes Teoline Abrahamsen. Jeg vil gjerne få hjelp til detaljene der.

 

Jeg leser noe slikt som:

Abrahamsen, Teoline. 17 ka gl fra ?? i Aker. Gre.. pa fersk... ??

 

Takker for all hjelp. Kunne lastet opp bilaget, men tenker noen kan synes det er ugreit med slikt. Gi beskjed om det er nødvendig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

"17 Aa gl. fra ??? ?? i Aker. grebet paa fersk gjerning for ??? i Pipervigen(?) ?? 6/10 75"
 

 

 

Ai, så ikke at du allerede hadde svart. Beklager.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

 

 

Ai, så ikke at du allerede hadde svart. Beklager.

 

Mvh

 

Ingenting å beklage for, siden du jo har klart deler av setningen jeg ikke klarte.  Uansett er jeg veldig usikker på min egen transkribering, siden grunnlagsmaterialet er så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

 

Ingenting å beklage for, siden du jo har klart deler av setningen jeg ikke klarte.  Uansett er jeg veldig usikker på min egen transkribering, siden grunnlagsmaterialet er så dårlig.

 

Særdeles usikker jeg også, på min – men takk.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hjertelig takk for all hjelp.

 

Dette virker veldig riktig med "min" Teoline - men skal ikke nekte på at jeg veldig gjerne ville hatt navnet på hvor i Aker hun kom fra! Så jeg krysser fingrene mine for at noen kan knekke den siste biten!

 

Mvh

Morten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett litt nå...

 

I hennes dåpsoppføring 5. april 1858 står det Steenshougen.

 

I FT1865 og FT1875 står hun oppført med Stenshougen, Østre Aker, som bosted.

 

I lys av dette, så er det kanskje "Gaarden Sten" det står i kilden du linket til?

 

Det er kanskje henne som også er avbildet i "forbryteralbumet"?

 

teoline.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Werner!

 

Det er samme informasjon jeg sitter med, og også det jeg forventer å finne. Stenshougen ble ofte omtalt som Steen, og flere av hennes søsken tok dette tilnavnet senere.

 

Så, ja 😉 Jeg håper på at det er Garden Sten/Stein eller noe som står der, men har også så ofte lest inn ting jeg ikke burde basert på hva jeg tror 😉

 

 

Videre finnes jeg ikke mange Teoline/Theoline Abrahamsen/Abrahamsdatter i folketellingene for Oslo/Aker, så jeg er forholdsvis sikker i min sak.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Morten Abrahamsen skrev:

men har også så ofte lest inn ting jeg ikke burde basert på hva jeg tror 😉

Ja det har eg også gjort, men i dette tilfellet: eg for min del meinte å lesa nettopp "Sten", like før Werner bidrog med opplysningane rett over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Morten Abrahamsen skrev:

Hei,

 

Nederst til venstre på http://www.genealogi.no/prostituerte/originalbildenr-7958-8155/test/assets/basic-html/page-23.html finnes Teoline Abrahamsen. Jeg vil gjerne få hjelp til detaljene der.

 

Jeg leser noe slikt som:

Abrahamsen, Teoline. 17 ka gl fra ?? i Aker. Gre.. pa fersk... ??

 

Takker for all hjelp. Kunne lastet opp bilaget, men tenker noen kan synes det er ugreit med slikt. Gi beskjed om det er nødvendig.

 

 

 

Kan det være at hun ble tatt på fersk gjerning for "Braak" i Pipervigen..

 

Sølvi

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jon Mamen skrev:

Jeg syns det står gården Oue i Aker. Det er gården som seinere ble til Storo og Lillo

 

Det var det jeg også gikk ut ifra, men synes jo argumentene for Sten er gode. Det er jo unektelig en noe snodig O hvis det var Oen/Oue.

Så jeg for min del vil ‹tiltrede› Sten. 🙂

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

 

Kan det være at hun ble tatt på fersk gjerning for "Braak" i Pipervigen..

 

Sølvi

 

 

 

Kan så avgjort være tilfelle 🙂 Takk.

 

Mvh

 

Edit:

Oppløsningen er dårlig, får ikke forstørret nok men det kan se ut som siste bokstav-kombinasjon i ordet er noenlunde lik -den i siste del av «Gaarden» (Sten). Altså overgang fra d til e og en ‹svak› n. Slik at ‹bråket› kanskje allikevel ikke var årsaken?

 

Trenger nok juleferie umiddelbart, må slutte å foreta uendelige (og ville) gjetninger, og heller fokusere på det jeg faktisk kan lese. 🙂

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor Storosenteret ligger i dag, var det tidligere en gård med en jernport mot Grefsenveien. På porten sto gårdens navne Store Oue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Takk for all informasjon. Basert på hvor unikt navnet i praksis er, så får jeg satse på at dette stemmer, og så håpe at det kommer mer informasjon fra arkivene med tiden 😉

 

Skulle gjerne hatt bedre oppløsning 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.