Gå til innhold
Arkivverket

Lenvik, Troms, Konfirmasjon 1798


Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Jeg håper noen kan kontrollere og fylle inn:

 

Troms fylke, Lenvik, Hillesøy i Lenvik, Ministerialbok nr. 2 (1784-1820), Konfirmerte 1798, Side 157

https://www.digitalarkivet.no/kb20070606610387

 

(høyre side, nr. 2)

 

"2. Hans Peder, Lars Olsen Edøens Søn, læser godt i Bog, er eftertenksom og ??? ??? at ??? ??? ??? Lærebogen, ???? ---- ???, lært lidt at skrive, hvortil han viiste baade Lyst og ????. Hans forhold er Stadigt og ???ligt, gl. 17 Aar."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg litt.

 

"...læser godt i bog, er eftertenksom og ??? ??? at giøre Rede for Lærebogen, har ogsaa i den ?? han var her til Undervisning, lært lidt at skrive, hvortil han viisede baade lyst og ???.  Hans forhold er stadigt og sædeligt; gl. 17 Aar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette leser jeg slik:

 

Hans Peder, Lars Olsen Edøens Søn, læser godt i Bog, er eftertenksom og ???? at giøre Rede for Lærebogen, har ogsaa i den Tiid han var her til Underviisning, lært lidt at skrive, hvortil han viiste baade Lyst og Nemme. Hans forhold er stadigt og sædeligt; gl. 17 Aar.

Endret av Else B. Rustad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til både Werner og Else!

 

Da mangler bare et par ord (jeg rettet litt opp i ditt forslag Else, et par gjentakelser der):

 

Hans Peder, Lars Olsen Edøens Søn, læser godt i Bog, er eftertenksom og ??? ??? at giøre Rede for Lærebogen, har ogsaa i den Tiid han var her til Underviisning, lært lidt at skrive, hvortil han viiste baade Lyst og Nemme. Hans forhold er stadigt og sædeligt; gl. 17 Aar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ivar Kristensen skrev:

Jeg mener det står: "veed særlig at giøre rede for ..."

 

Jeg tror nok det skal være veed færdig. Sammenlign konfirmanten over som kan Lærebogen temmelig færdig. (‹Ferdig› her er vel utledet av ferdighet.) Og skriverens øvrige d-er som i Tiid, Underviisning, Forhold etc.

 

Mvh

 

Even S.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle og for alle forslag!

Jeg hadde en formening om færdig selv, med så ikke sammenhengen/språkflyten. Din utledning gir sammenheng, Even.

 

Da fører jeg inn resultatet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.