Gå til innhold
Arkivverket

bruk av søkesiden til digitalarkivet


Beate Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Etter at digitalarkivet la ut melding om folketelling på "hovedsøkesiden" sin får jeg ikke søkt bokstav for bokstav(vet ikke hvordan jeg skal beskrivet det).

 

Er det noe jeg gjør feil eller er det ikke lenger mulighet til disse søkene etter at den blå linjen med info kom?

 

Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

Hei. Etter at digitalarkivet la ut melding om folketelling på "hovedsøkesiden" sin får jeg ikke søkt bokstav for bokstav(vet ikke hvordan jeg skal beskrivet det).

 

Er det noe jeg gjør feil eller er det ikke lenger mulighet til disse søkene etter at den blå linjen med info kom?

 

Du tenker på søkeboksen på digitalarkivet.no som oppdaterer seg for hver bokstav og hvert ord som legges inn i søket. Denne fortløpende oppdateringa fører til tung belastning for Digitalarkivets server, og derfor ble den fortløpende oppdateringa skrudd av i forbindelse med frislippet av folketellinga 1920, fordi det var bekymring for overbelastning på serveren. Særlig i forbindelse med TV-innslag var det svært mange som brukte Digitalarkivet samtidig, og det ble stor belastning på serveren.

 

Jeg kjenner ikke til om det er tatt noen konkret beslutning, men jeg antar at den fortløpende oppdateringa vil bli slått på igjen om ikke så altfor lenge, da bruken av Digitalarkivet nok har stabilisert seg etter det voldsomme trykket 1. desember og de påfølgende dagene.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.