Gå til innhold
Arkivverket

Mismatch registrering i digitalarkivet og kirkebøker


Nina Jensen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på hvem/hva jeg kontakter når jeg oppdager at registrering hos digitalarkivet ikke stemmer med bilder som er skannet av kirkebøker? Jeg kan se hva som er gjort feil og vet ikke hvor viktig det er, men for meg er det lite troverdig når opprinnelige kilder ikke stemmer. Personlig bruker jeg bare arkivet til slektsforsking og sjekker derfor alltid opprinnelig kilde, men søkene mine gjør jeg jo via digitalarkivet. 

 

Legger ved eksempel her på en av mismatchene jeg har funnet som visstnok skal vise til samme kilde. I eksempelet er det tydelig å se hva som har skjedd ved kildesitering. Den som har sitert kilden har kanskje hatt det litt travelt eller vært sliten (?) da det er hentet informasjon fra feil linje i klokkerboka og kanskje vært ukjent med stedsnavn og gjettet litt for mye (?).

Jeg ønsker først og fremst en kontaktadresse hvor jeg kan ta kontakt når jeg oppdager at primærkilder er feilsitert, slik at det kan rettes for senere brukere.

 

Eksempel på samme kilde som oppgir ulik informasjon:

SAH, Åmot prestekontor, Hedmark, Klokkerbok nr. 3, 1902-1938, s. 188
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051104020925

 

https://www.digitalarkivet.no/view/325/hv00000001555609

 

Det er her snakk om at kildene oppgir to forskjellige navn på bruden, selv om siste kildehenvisning bygger på primærkilden som er oppgitt først.

 

Håper på snarlig svar.

 

Mvh Nina Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har AMF gjort det konsekvent...

Kvar brudgom er "gift" med bruda i førre innførsle, frå 1902 https://www.digitalarkivet.no/view/325/hv00000001555591

til 1938 https://www.digitalarkivet.no/view/325/hv00000001555720

Den første bruda er spesiell .... https://www.digitalarkivet.no/view/325/hv00000001555590

Den siste ... manglar kanskje.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan feilen i dette tilfellet ser ut til å vere systematisk er det vel svært lite som skal til for at Digitalarkivet kan få retta dette og leggje ut databasen på nytt, slik at ein slepp å vente på at nokon evt. tek på seg å korrekturlese fila.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld generelle feil kan ein melde frå om det ved å leggje inn korrekturmelding, men når det gjeld AMF-databasane er det eit stort spørsmål om dette har noko for seg sidan mengda feil er så stor at materialet uansett vil måtte korrekturlesast frå ende til annan. Ingen veit om eller kor tid desse korrekturmeldingane blir lesne. Då er det mykje betre å bli med på dugnad og velje seg ein heil database som ein rettar ein gong for alle.

 

Korrekturmeldingar legg ein inn her:

 

83330518_Utennavn.thumb.jpg.0e764c2a9b8de6618d676275c072b0b2.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett i det du ser Torbjørn, men hvis jeg finner feil eller f eks lenke til kirkeboken mangler legger jeg det inn under rapporter,

så lenge det ligger der kan alle andre som går inn på samme person se det. Selvfølgelig er navnet så forvrengt at folk ikke finner det hjelper

det kanskej ikke. Alle har ikke tid eller ork til å ta en hel kirkebok å lese korrektur på.

Mange av de jeg har lett etter er faktisk "feilen" at det ikke er lenket til kirkeboken eller barn er knyttet til feil foreldre,

eller til tross for at det står fødselsdato i kirkeboken er kun dåpsdatoen lagt ut. Jeg mener at i disse tilfellene kan det være til hjelp for ande som leter etter de samme personene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Jeg skjønner at det er er mange aktive brukere som allerede har sett det jeg har sett og at jeg nok skulle ha lett litt i allerede opprettede filer. Jeg er nok ikke kompetent nok til å være med på dugnaden for å rette opp i feilene (i hvert fall ikke før jeg har litt mer erfaring i dette), men da vet jeg til neste gang hvor jeg rapporterer og at feilen allerede er oppdaget. Satser på å kunne delta i dugnad når jeg har blitt litt mer stødig på egen hånd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne konkrete feilen er det vel du som oppdaga, og sidan det viste seg at feilen er gjennomgåande for heile databasen (og truleg svært enkel å rette) er det nok svært bra at dette blei tatt opp her slik at Digitalarkivet ser dette, i staden for at problemet skal drukne blant alle dei andre korrekturmeldingane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg finner også feil i "mine slektninger" i overgangen transkribering til digitalisering. Ageny for Agerup, Bjornsen for Bjønnes , osv. Jeg ønsker ikke å bidra til helt korrektur, men ønsker å kunne melde inn de feilene som dukker opp "på min vei".  Jeg bruker Wikitree, og så langt har jeg bare lagt til feilstavingene fra DA under "nicknames", men det retter jo ikke opp noe i DA.

 

Hvordan kan jeg rapprtere dette til DA?

 

Lill Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.