Gå til innhold
Arkivverket

Er vi alle i slekt med hverandre? (avsluttet)


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Jeg har tatt fram lommekalkulatoren:

 

Mine 16 tippoldeforeldre ble født ca 1800. Og hvis vi regner tre generasjoner pr hundreår og multipliser med to for hver generasjon bakover, da får vi:

 

128 tipp-tipp-tipp-tipp-oldeforeldre født ca 1700

1.024 tipp(x7)oldeforeldre ca 1600

8.192 tipp(x10)oldeforeldre ca 1500

65.536 tipp(x13)oldeforeldre ca 1400

524.288 tipp(x16)oldeforeldre ca 1300

4.194.304 tipp(x19)oldeforeldre ca 1200

 

Vi hadde altså over fire millioner tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldeforeldre!

 

Det er ganske mange flere enn det bodde i hele kongeriket på samme tid. På 1600-tallet var vi bare ca 440.000 mennesker i dette landet, og da var vi selvsagt enda færre i århundrene før det igjen. Antall "tipper" - i alle rette linjer bakover - har derfor oversteget folketallet en eller annen gang rundt år 1400!

 

Nå går nok disse slektslinjene en del på kryss og tvers i virkeligheten, og det finnes selvsagt mange dobbeltgjengere blant våre forfedre, dertil også en del utenlandske innslag. Men konklusjonen må uansett bli at vi alle er i slekt med hverandre i dette landet! Så neste gang noen kommer og forteller deg at han eller hun nedstammer i direkte linje fra Harald Hårfagre, da kan du bare svare: Takk i lige måde - og velkommen inn i familien!

 

Jeg antar at mange slektsforskere har tanker om dette. Kanskje også noen innvendinger?

 

Er vi alle i slekt med hverandre? Hvor langt ut på sidegrenene kan vi komme og likevel være i familie med hverandre?

 

Ett eksempel: Nålevende personer som har felles "tipp(x10)oldeforeldre" fra f.eks 1500-tallet er "tretten-menninger". Regnes det som familie?

 

Det skal bli artig å se noen kommentarer og vurderinger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi alle i slekt med hverandre? Hvor langt ut på sidegrenene kan vi komme og likevel være i familie med hverandre?

 

Som biolog må jeg svare: "selvsagt". Men definisjoner av "slekt" og "familie" vil nok variere en god del mellom brukerne her inne, så her burde det være duket for mange ulike svar.

 

Antallet forfedre blir jo i praksis mye lavere enn bare å doble for hver generasjon. En skal ikke så fryktelig mange generasjoner bakover før man kommer opp i tall som er langt større enn summen av alle mennesker som noen sinne har bodd på jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Morten Wedege og Harald Søren Storaker. Begge innlegg var jo til å bli kloke av, det siste var i tillegg ganske morsomt. Når jeg nevnte dobbeltgjengere, så bør jeg nok utvide dette til trippel- og quatro-gjengere ... eller for å si det annerledes: Det vi tenker oss som en vifteaktig forgrening bakover (en omvendt pyramide), er egentlig en sammenfiltring av tråder på kryss og tvers hvor de samme personene opptrer gang på gang i ulike roller i den samme veven.

 

Så da er vi både i teorien og i prinsippet (og i virkeligheten) i slekt med hverandre alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Morten Wedege og Harald Søren Storaker. Begge innlegg var jo til å bli kloke av, det siste var i tillegg ganske morsomt. Når jeg nevnte dobbeltgjengere, så bør jeg nok utvide dette til trippel- og quatro-gjengere ... eller for å si det annerledes: Det vi tenker oss som en vifteaktig forgrening bakover (en omvendt pyramide), er egentlig en sammenfiltring av tråder på kryss og tvers hvor de samme personene opptrer gang på gang i ulike roller i den samme veven.

 

Så da er vi både i teorien og i prinsippet (og i virkeligheten) i slekt med hverandre alle sammen.

Hei. Morosom denne saken.

 

Da burde vi kunne gå inn i folkeregisteret og legge samtlige inn i vår slektsbase :)

 

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Erling Hoel: Vi er helt sikkert tjue-menninger eller i enda nærmere slekt. Og siden du bor i Nittedal hvor jeg faktisk har vokst opp, så er vi kanskje ti-menninger ... Ja, dette var moro, men jeg vet ikke om vi kommer lenger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag Løkke,

 

Er sikkert i slekt alle på en eller annen måte,ja. jeg har en i slekta som kom fra Biri og over til Sogn (etter sagna skal han ha gjort det), og er også lagt til Biri etter navnet hans i noen samtidige kilder. Om dette stemmer så er jeg nok og mange andre beslektet langt ute med mange østlendinger. Til Trøndelag går noen linjer, noen bodde i Finnmark, noen i Rogaland osv. Min mor er fra Sogn og far i Hordaland, men er beslektet i 3 - 4 anelinjer jeg har funnet likevel. Om vi ser videre er det ganske mange linjer som går til Danmark.

Og så er det alle linjene som var før kirkebøkene si tid, som er delvis skjulte for oss. Som du skriver er vi vel antagelig 12 - 13 menninger eller nærmere alle sammen nesten.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Angelus,

 

Det genetiske er viktig når man lager slektslinjer bakover, da kan man se hvem man ligner på eller ikke, men som du skriver er andre ting like viktige i det daglige. Har for eksempel adopterte i slekta mi selvfølgelig med når jeg lager slektsoversikt og regner dem som like mye i slekt til vanlig. Har kun ett par bokstaver bak navnene slik at det blir rett i oversikt.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Angelus (engel): Selvfølgelig er det mye mer enn gener som teller. Jeg er selv opptatt av alle de tingene som du nevner, og har funnet mye "spennende" i min egen slekt. Men spørsmålet i denne saken ("Er vi alle i slekt med hverandre?"), var mest ment som en morsomhet, en kuriositet.

 

Senere tilføyelse: Innlegget til Angelus (som er hankjønnsform av ordet engel) er tydeligvis blitt slettet..., men det er nok på grunn av hans innlegg under andre emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.