Gå til innhold
Arkivverket

Hundorpvolden (Volden) i Sør-Fron


Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Trenger bistand til å finne ut av skjebnen til 2 søstre, Anna (født 13/05-1874 i Sør-Fron, Oppland) og Maria (født 25/04-1891 i Sør-Fron, Oppland). 

 

Foreldrene var Peter Olsen Hundorpvolden (1851-1914, født Stavnehaugen) og Karen Tostensdatter (1854-1935). Søskenflokken for øvrig er kartlagt, og av de

resterende søsknene døde alle på Sør-Fron. 

 

Jeg har prøvd å finne ut av om Anna og Maria døde unge eller om de evt. utvandret. Men har ikke klart å finne noe bevis for det ene eller det andre. 

 

Familien i 1891: 002 Karen Tostensdtr ?? - 038 Peder Hundorpvalden - 005 Tellingskrets 5: Søre Lia - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0519 Sør-Fron herred - Digitalarkivet

Familien i 1875 (Anna og moren Karen): 009 Anna Petersdatter - 0047 Rykhuus - 004 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 0519P Sør-Fron prestegjeld - Digitalarkivet

Familien i 1900: 002 Karen Hundorpvolden - 0079 Hundorpvolden Husmandspl - 007 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 0519 Sør-Fron herred - Digitalarkivet

 

Jeg vet ikke om noen har kjennskap til denne familien, men jeg prøver meg likevel. 

 

Mvh. Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Du hadde rett. Pikenavnet Volden er et sterkt hint om at dette er riktig dame. 

 

Jeg skal undersøke mer over helga. 

 

Inge

Screenshot_20210110-002658_Samsung Internet.jpg

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Anna (1874-1950) kartlagt - hun bodde i Oslo og fikk mange barn der -  men søsteren Maria (evt. Marie) finner jeg ikke i folketellingen for 1910. Jeg finner henne heller ikke gravlagt mellom 1906 og 1910 (dog konfirmeres hun i 1906, i Sør-Fron kirke!) og jeg klarer ikke å finne henne på noen lister over utvandra til Amerika. 

 

Jeg "bumper" denne tråden en siste gang! Og takk for god hjelp med å finne ut hvor Anna havnet!

 

(PS: Setter min lit til at hun ikke utvandret og at hun dukker opp igjen i 1920-tellingen. Den er nå ferdig transkribert, men ennå ikke søkbar, av en eller annen årsak.) 

 

Hilsen Inge

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig løsning i sikte! 

 

Ved dødsfallet til en Johs. E. Haande i Oslo i 1928 ser det ut til at han etterlater seg enken Marie, født Volden. 

 

I tillegg finner jeg en Marie Haande som dør i Oslo i 1969, 78 år gammel, og hun har fødselsdato 25/04-1891. Det er samme fødselsdato og år som "min" Marie/Maria.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000001755670

 

Johs. E. Haande er trolig Johannes Endresen Haande, som blir enkemann i 1913. Han bor i Oslo ved folketellingen i 1910, da med sin første hustru og barn. 

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392048036

 

Dessverre har jeg ennå ikke klart å spore opp giftemålet mellom Johannes og Marie i kirkebøkene. Og dermed er jeg ikke sikker. 

 

Trolig ble de gift en gang mellom 1914 og 1927.

 

Screenshot_20210115-232430_Samsung Internet.jpg

Endret av Inge Flatmoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Nå anser jeg mysteriet Maria Hundorpvolden (født 25/04-1891) for løst, selv om jeg mangler treff på ekteskapet mellom henne og ektemannen i kirkebøkene. Jeg har brukt flere timer på å saumfare kirkebøker i Oslo og nabokommuner, uten treff. Likevel mener jeg å ha funnet skjebnen til den riktige Maria/Marie fra Sør-Fron. 

 

1) Her er jeg 99% sikker på at hun befinner seg ved folketellingen i 1910: 005 Marie Pedersen - 04 - 0007 Munkedamsveien 74 - 055 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0301 Kristiania kjøpstad - Digitalarkivet

2) Jeg er også ganske sikker på at det er Maria/Marie Hundorpvolden som blir enke da en viss Johs. E. Haande går bort i Oslo i 1928. (Se vedlegg på dødsannonse).

3) En dame ved navn Marie Haande dør i Oslo i 1969, med fødselsdato 25/04-1891, akkurat som kvinnen fra Hundorpvolden i Sør-Fron:

Marie Haande - Døde 1951 - 2014 - Digitalarkivet

4) Dødsannonsen til Marie Haande.

 

(Det jeg ikke har er vielsen i kirkebøkene. Har dog funnet ut at Johs. E. Haande - Johannes Endresen Haande - mistet sin første kone i Oslo i 1913, så da er det å anta at ekteskapet mellom han og Marie/Maria fant sted etter dette, men før hans død i 1928). 

 

Hilsen Inge

Haande.jpeg

Mariehaande2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.