Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp


Aud Johanne Wasbak Skau
 Del

Recommended Posts

Ved Justisdept av 14/9-1922 er John Nordstrøm Severin tilladt adoptiv...... Johan Mikkelsen og h. Susanne Nilsdtr. og at bruke deres efternavn.

 

Selv om jeg ikke ser det som står etter adoptiv.. oppfatter jeg dette som en navnebevilling til J.N.S. å bruke adoptivfamiliens etternavn: Mikkelsen istedenfor Olsen.

 

Får håpe noen andre ser hva endelsen er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt, Anne-Lise. 

Leste også adoptiv....., men så var det stopp. Spennende om noen klarer den😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bevilling av Justisdept av 14/9-1922 er John Nordstrøm Severin tilladt adopteret av gbr. Johan Mikkelsen og h. Susanne Nilsdtr. og at bære deres efternavn. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert.Tusen takk😄 Fører dette på merknader. Skal jeg understreke navnene for å være kildetro?

Endret av Aud Johanne Wasbak Skau
Tilføyelse
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel kgl. bevilling, der kgl. er stroke over.

 

Eg oppfattar det då slik at ein ikkje treng å ta med slike overstrykingar inne i ein merknad. Helst ville eg ha skrive kronologisk "ved %kgl.% bevilling" osv., men sidan overstrykingar etter standarden skal komme til slutt ville ein vel då evt. ha måtta skrive heile merknaden ein gong til omgitt av %%? Synspunkt?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Torbjørn Igelkjøn: Ikke gjør det mer komplisert enn det er! 🙂 Sannheten er at jeg glemte å skrive inn %Kgl% lenger oppe. Det riktige i dette tilfellet med løpende tekst er å skrive: "Ved %kgl% bevilling av Justisdept av 14/9-1922 er osv. 
Overstrykninger der et ord er erstattet av et annet - f.eks. et tenkt tilfelle der Anne Jensdtr får Jensdtr strøket over og erstattet med Hansdtr skriver vi det "nye" navnet før det som er strøket over. Anne Hansdtr %Jensdtr% 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.