Gå til innhold
Arkivverket

Flekk over deler av konfirmantens fornavn Kråkstad 1752. Noen som klarer å se hva han heter?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

-e er klart nok.  Det er ikkje opplagt kva den nest siste er.

Det er ikkje så mange korte gutenamn som sluttar på -e; men det er nokre.

På denne sida finn vi iallfall Ole, Arne, Arve og Tore - men det er ikkje tydeleg nokon av desse.

Otte kunne vere mogeleg, men her er det konsekvent skrive "Otter" (mange på sida før).

Helge er for langt, og så stikk g-en under linja.

 

Du har sikkert sett i dåpslistene 15-18 år før?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for hjelpen.

 

Jeg begynte med å sjekke dåpslistene fra kirkebøkenes start i 1736 til 1742. Eneste Torers-sønn som jeg har funnet heter Anders - og han er konfirmert i 1756 (på samme dobbeltsiden) så han er det ikke. Men jeg lette i utgangspunktet etter en Jon (som etter alderen ved folketellingen i 1801 og ved sin død skulle være født rundt 1731-1733) og kan selvfølgelig ha oversett andre - så jeg får se en gang til...

 

Og dessuten forventet jeg vel å finne en Jon som var sønn av en Torer EVENSØN - noe jeg gjennom dennes skifte senere har funnet ut at han ikke er fordi han ikke hadde andre barn enn nevnte Anders og en datter ved navn Marte - så jeg får nok begynne på nytt...

 

Men igjen TAKK for hjelpen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tom askerøi said:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061026050306

 

...  men det er antagelig ikke det da det, såvidt jeg vet, ikke var noen av det navn på Midsem på den tiden - men en Jon/Joen...

 

Det utsagnet fordrer at du har oversikt over alle personer som fantes på Midsemgårdene i 1752, ikke bare brukerfamiliene men også tjenestefolk. Har du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager - jeg mente ingen ved "navn" Ole Torersøn på den tiden. I hvert fall ikke som er nevnt (annensteds) i kirkebøkene...

 

Jeg var jo tross alt på jakt etter en Jon - ikke noen Ole...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tom askerøi skrev:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061026050306

 

Venstre kolonne - 9 rader fra bunnen: "(flekk) Torersen Midsem".  Det kan se ut som om fornavnet slutter på "le" som i Ole, men det er antagelig ikke det da det, såvidt jeg vet, ikke var noen av det navn på Midsem på den tiden - men en Jon/Joen...

 

Her så det ut (for meg) som du sa at ingen Ole fantes på Midsem da. Og det var det jeg svarte på under.

Beklager hvis jeg har misforstått. Og det har jeg når patronymet skulle være Torersen e.l. 

 

Mvh

 

PS: Og jeg begriper fremdeles ikke hvorfor nummereringen av innleggene er borte. Det gjorde referéring til tidligere innlegg så utrolig mye enklere. Men det er vel en slags ‹utvikling› da? 

 

DS.

 

 

5 timer siden, Even Stormoen skrev:

Venstre kolonne, fjerde konfirmant fra toppen – Ole Hansen Midsem. Så én Ole var det da på Midsem.

 

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.