Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Jonas Jonassen Ramsø 1837


Charlotte K. Hagen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet skiftet etter Jonas Jonassen Ramsø men skriften er til å få hodepine av. Side 537 https://media.digitalarkivet.no/view/24694/290

 

Jeg får ut nok til å bekrefte at det er riktig person:

 

Sitat

 

Aar 1834 den 5 Maii blevf ??

?? afholdt ?????

paa ??? paa Gaarden

Bustad i Ritzens Tinglaug

til ??ling og ??? af

?? paa Gaarden Ramsøen

i Hitterens Tinglaug af

døde Gaardmand Jonas Jonas

sen og gjenlevende Hustrue

Ericha Erichsdatter

 

 

Hvorfor ble skiftet avholdt på Rissa og ikke Hitra?

Han hadde en datter som fortsatt levde i 1837, men jeg kan ikke se at hun er nevnt (Johanne Jonasdatter, f. 1818)

 

Jonas overtok Ramsø etter Edrikas avdøde mann da de giftet seg, og med min manglende kunnskap om tinglysninger og pantsettinger, tror jeg han belånte gården såpass at den måtte selges på auksjon da han døde. Side 145-146 https://media.digitalarkivet.no/view/22699/201

 

Jeg forventer ikke en full tolkning av skiftet, men om det er noen som kan si noe om det er viktige slektsdata som står der. Jeg ser bare en masse datoer og en del kjente navn, som han trolig skyldte penger 🙂

 

Tilknyttet tråd: 

 

Endret av Charlotte K. Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkeleg hovudpineskrift, dette her. Eg kan ikkje sjå noe av slektsopplysningar, dottera er ikkje nemnt det eg makter å sjå, heller. Etter innleiinga som du har tyda deler av (og eg har forsøkt å tyda litt meir av, sjå under), er det ført opp inntekter (vel av dei to auksjonana 2. okt. og 23. nov. 1836, sjå under), og utgifter i boet, og til slutt fordeling av overskot, om eg forstår dette rett. 

 

  

Aar 1837 den 5 Maii blevf Skif

teret afholdt af Sorenskriveren

paa hans Contoir paa Gaarden 

Bustad i Ritzens Thinglaug

til ??ling og ??? af

?? paa Gaarden Ramsøen

i Hitterens Tinglaug af

døde Gaardmand Jonas Jonas

sen og gjenlevende Hustrue

Ericha Erichsdatters Boe.

Registrering 9 August 1836

Skiftesamling 22 September 

sA? Auction over …..

3 October sA? …; Auction

over Gaarden 23 November sA?

… 30 Januar 1837

….

….

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Skikkeleg hovudpineskrift, dette her.  <snip>

 

 

 

Det kan man trygt si. Jeg kastet ett blikk på dette for noen timer siden. Og ga umiddelbart opp. Så hatten av for at du ikke bare prøver, men får noe ut av det i tillegg!

Imponert. 🙂

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Even :-), men eit godt grunnarbeid var jo alt gjort av Charlotte, det fungerte som ein nøkkel etter at eg også hadde gitt opp, to gonger til og med.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.