Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det en bygdebok for Høgsfjord i Rogaland, eller omland som omtaler gården Høle/Hølenæset?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne ut hvor gården Høle/Hølenæs er omtalt. Jeg har lett i Strand, Gjesdal, Forsand, men klarer ikke å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvilken tidsperiode og evtn  person navn ?

 

De fleste gårdene rundt Høgsfjorden  har forbindelser med  de andre grunnet slektskap .

 

Tove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tilbakemeldingen.

Det gjelder Torger TorgersenHøle 1832-1907 og kona Rachel Ohnsdtr. Floen/Hølefloen 1831-1896 , deres familie og opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torger Torgersen er sønn av Torger Hølenes  og  Rachel sffar er Ohn Floen, de gifter  5 4 1862  

 SAST, Høgsfjord sokneprestkontor, H/Ha/Haa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1855-1885, s. 225
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070102380574

 

par nr 1862 .

 

i 1865 har de følgende barn , 

 

Tomas Reinert Torgersen  4 år, Berta  Torgersdatter 2 år.

 

1875, 

Tomas Reinert, Berta, Ole f 1866, Torger Marcelius 1874 , Rakel Maria  1869.

 

Tove

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohn Rasmussen er f på sedberg i Strand, f 1801 tellingen ; foreldre  Rasmus Ohnsen 40 år , segant og Gårdbruker, og Christie Ingebrigtsdatter 31 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Jeg fant 1 tellingen, men dødsfallet til Ohn Rasmussen var ny for meg.

Rachels mor, Berthe Olsdtr. var født rundt 1800, og hun var fortsatt i live i 1875. Har du noen flere opplysninger om henne?

 

Her er vielsen 01.12.1822 i Høle. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000009911719

 

Denne slekten har forøvrig også bånd til Tjøstheim.

 

Torger og Rachels sønn , Torger Marselius ble gift med Martine Laurentse Pedersdtr. Vatnheim(1870-1937). hennes oldemor var Steinvor Gautesdtr. Tjøstheim født ca. 1779.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da   skal jeg se  hva som står om disse folkene i Bygdebøkene for Strand  ; folk i Strand . Sedberg , side 702 , band II .

Rasmus Ohnsen f ca 1761 på Brekke i Forsand, d 1804 , gift 1792 med Kristi Ingebretsdatter f 1770 på Oanes i Forsand , ho gifta seg oppatt med neste bruker .

Barn i hennes første ekteskap ,

Ohn f 1793, g 1822 med Berta Olsdatter Høle 

Dorte f 1796 d 1822 "ugift Tienestepige "

Gudrun f 1799 g 1826 i Høle med Tollef Olsen Forsandlandetf 1802

Karen f 1802, i live 1838.

Rasmus var sersjant då han bygla bruket i 1792 . Ved skiftet etter Rasmus i 1804 var brutto formua 126 riksdaler, men netto blei det ikkje meir enn 36 dalar att.

 

Tove 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk igjen for hjelpen Tove. Det er litt uoversiktlig det området vi befinner oss i, i alle fall for en som ikke er lokalkjent. Særlig når det gjelder vilke kirkebøker man skal søke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Lars.

 

Jeg finner Torger Torgersen, Rachel Ohnsdtr. og deres barn nevnt på side 58.

Ellers har jo gården en blodig forhistorie når man leser innledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.