Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Halvorsen og Marie Pedersdatter gift 29.7.1831 i Råde, Østfold


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Dette leser jeg slik (men med noen "hull", dessverre)

 

7 | 1831 d 29 Julii | Halvor Halvorsen, forhen Husmand, nu Inderste / Marie Peders Dtr. | Fød paa Grd. Kongsjord i Rolloug, siden Hsmd paa ..??.....nu Inderst paa Grd, Houer / Grd Ytterstad, Onsøe | 51 Aar / 29 Do. | Halvor Johansen Hsmd under Kongsjord i Rolloug | Afdøde Grbg Peder Michelsen Ytterstad i Onsøe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Else B. Rustad skrev:

Dette leser jeg slik (men med noen "hull", dessverre)

 

7 | 1831 d 29 Julii | Halvor Halvorsen, forhen Husmand, nu Inderste / Marie Peders Dtr. | Fød paa Grd. Kongsjord i Rolloug, siden Hsmd paa ..??.....nu Inderst paa Grd, Houer / Grd Ytterstad, Onsøe | 51 Aar / 29 Do. | Halvor Johansen Hsmd under Kongsjord i Rolloug | Afdøde Grbg Peder Michelsen Ytterstad i Onsøe

 

Satt akkurat og strevet med samme. Med et håp om at bedre øyne kunne komme på banen. 

De kom! 🙂

 

Mvh

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk skal du ha. Skulle gjerne vite resten også, for det er disse tingene jeg heller ikke klarer å lese.

Men:

Halvor Johansen eller Halvor Johnsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Halvor Johansen eller Halvor Johnsen?

 

Ja si dét . . . Med fare for å trampe ettertrykkelig i det bedet som Else B. så nydelig har plantet 🙂

– Jeg ville tro det er Johnsen.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Turid Fallet skrev:

 

Takk skal du ha. Skulle gjerne vite resten også, for det er disse tingene jeg heller ikke klarer å lese.

resten er vel først og fremst den siste kolonna:

"Manden. Ved Dødsfald og Skifte afholdt aflev(?) Attest af 11(?) Octb 1830."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør kanskje om det umogelege....

"... siden Hsmd

paa Ja??..nnen under

Tomb(?), nu ..."

 

Plassnamnet får eg ikkje tak i.

Men det er vel ingen gard i nærleiken som heiter Tom(b).

Det kan også vere " ...under Semb" - men det hjelper kanskje ikkje noko meir?

(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være V(W)amb? Det er en gård som heter Vamre, men som jeg har sett blitt skrevet Wamb/Wamben

Hvis alt dette er riktig, ble Halvor Halvorsen født mens foreldrene bodde på denne plassen (Wamben-ejet)

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har funnet rette folk, bodde Halvor Jonsen på Haugan (under Stabekk) i tiden 1786 til 1806.

Halvor døde 1803, mens moren drev gården alene til 1806.

 

Det som er et problem, er at ekteparet det er snakk om, Halvor Halvorsen og Marie Pedersdatter, ble gift 29.7.1831.

Så enten er alt feil, eller så snakker Halvor om faren slik han har visst om ... 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turid Fallet skrev:

Kan det være V(W)amb? Det er en gård som heter Vamre, men som jeg har sett blitt skrevet Wamb/Wamben

Eg vil seie nei.

Eg finn éin V her (brudgom nr.17/1833 (neste side) fødd i "Venersborg i Sverrig"; og eller nokre W-ar.

Det tyder på at for norske namn, ville presten brukt W.

Uansett passar ikkje den første bokstaven med V (og slett ikkje med W).

Dersom ein tenkjer seg at skråstreken eg tyder som toppstreken på T, eigentleg er "støy" - altså søl, feilskrift -

og ser bort frå han - så er det mogeleg å lese ein låg "V" som byrjar i streken mellom kolonnene og ikkje er høgare

enn dei små bokstavane bak.  Men eg synest det vert å "sjå det ein vil sjå".  (Kvifor skal vi rekne denne streken som feil?)

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå surrer jeg skikkelig. Jeg har hele tiden tenkt Rollag. Men slik er det jo ikke.

Kongsjorden i Rollag er fødested. Resten er hans eget oppholdssted, som er i Råde, Østfold.

Han bodde på Kihl i 1812, Bommen u/Tomb 1816-29, Houer (Hauger) i 1831.

Sånn er det. 

Takk for all hjelp og beklager surret ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Men det er vel ingen gard i nærleiken som heiter Tom(b).

 

 

Joda, Tomb herregård var vel en av de mest kjente gården i gamle Råde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig tusen takk!!!!!

 

Og etter det jeg har skjønt fra tidligere, så betyr ikke 'afskediget' det det gjør i dag,

men i stedet pensjonert. 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.