Gå til innhold
Arkivverket

Var det noen som virkelig HET Møller til "fornavn" på BEGYNNELSEN av 1700-tallet (på Østlandet)?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061026050296

 

Jeg synes at det står Gunild Møllersdatter 3. øverst til høyre (i 4. kolonne) og fått bekreftet at det står det i "Hjelp til tyding" forumet. Men, var Møller et "fornavn" som kunne bli patronymikon - eller er det en slags "tittel" (yrkesbetegnelse) og i så fall kunne DET bli et patronymikon?

 

Jeg så gjerne at bygdebokforfatteren hadde rett i at det står Morritzdatter...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tom askerøi changed the title to Var det noen som virkelig HET Møller til "fornavn" på BEGYNNELSEN av 1700-tallet (på Østlandet)?

1000 TAKK for svar.

 

Jeg har for så vidt også funnet noen (få) som er transkribert slik på slutten av 1700-tallet. Men utgangspunkt for spørsmålet er en dame som døde 49 år gammel i 1775 og som da hadde en "voksen" far rundt 1726 - en far som senest var født tidlig på 1700-tallet. Så jeg burde nok ha vært mer eksakt i mitt spørsmål og skrevet "på begynnelsen av 1700-tallet". Jeg har derfor endret teksten i emnet en smule.

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tom, her kom jeg over et skifte 2. mai 1775 etter Gunhild Mouritzdatter på Bachene under Tømt i Kråkstad hovedsogn:

 

SAO, Follo sorenskriveri, H/Hb/L0008: Skifteprotokoll, 1775-1788, s. 10b-11a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081030620012

 

Det er vel mest sannsynlig at "Møllersdatter" da er en feil fra prestens side, enten en feilskrift eller en manglende innføring, for skiftet ovenfor viser jo at Gunhild var bosatt på Bakkene u/ Tømt med ektemannen Jon Thorersen og datteren Thore Jonsdatter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Wera Karlsen skrev:

For meg så ser dette ut som JUNILD Møllersdatter, mens det under står  Gunild Hansdatter ????

"ser ut som" er vel litt subjektivt ...  - eg vil halde fast på "Gunhild".

Det er litt variasjon i både J og G; J kan vere som i "Jonsen"  (2 linjer over), eller som i "9 de Junii", "Juli 16", "Johannes Jensen" lenger nede.

G-en i "Gunild" (linje 3) er ikkje heilt som i "Gunild" (linje 4); men likevel nesten.  Det står ein boge over det du les som "J", som er den øvre delen av G.

Krøllen over u-en kjem litt langt til venstre og overlappar delvis denne bogen (og er mykje tjukkare).

Midtstreken er beinare enn i "Gunild" (L 4), og ser meir ut som i "Giertrud" (lengst til venstre, 9 Jan nr.5) og "Giertrud (10 Feb 1774 - overstroke, men leseleg)

 

Til spørsmålet i overskrifta er det høveleg å minne om at "Møller" (og "Møllerdatter") som yrke/tittel rimelegvis ville vore skrive med gotisk skrift.

Her er det latinsk skrift, som peikar mot at det er eit namn.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK til alle.

 

Jeg har flere ganger opplevd (og blitt lurt) av at deler av bokstaver mangler og tror nok det er en G som mangler "grisekrøllen" øverst. Det mangler noen millimeter i buen øverst i bokstaven over også. Så jeg tror nok fremdeles at det er en Gunild som er død. 

 

Og har jo også sett at prestene har skrevet feil - akkurat som jeg selv stadig gjør - og med skiftet (og ektemannens gjengifte) passer det veldig bra med en feilskrift for Moritzdatter - ikke minst fordi jeg hittil ikke har funnet noen "Møller" eller "Møllersønn" eller (noen annen) "Møllersdatter" i kirkeboka for Kråkstad. Så jeg tror jeg "kjøper" bygdebokforfatterens og Espen Tjernshaugens tolkning. I hvert fall foreløpig. . . 

 

Men super hjelpeinnsats skal dere nok en gang ha takk for!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Møller kan det være flere forklaringer, som er dokumentert for andre etternavn fra sent på 1700-tallet.

1) Norsk personnamnleksikon (Kruken og Stemshaug, 3. utg., 2013) oppgir at Møller er kjent som fornavn fra 1775 (Alstadhaug i Nordland). Det er ikke helt umulig at det har skjedd før, men vel lite sannsynlig.

2) På Biri var det i 1801-folketellinga registrert Olea Brauersdatter, fra farens etternavn. (Kilden min er: Anne Minken: Innvandrere ved norske glassverk og etterkommerne deres (1741-1865), s. 90). I 1865-tellinga fins Rognsd., av Runge (Gran på Hadeland), og Feliansdatter, av Filion (Østre Aker) (Minken, s. 116).

Patronym av etternavn har vært mulig og brukt, kanskje helst av dem som førte protokoller. Men jeg har ikke så gammel dokumentasjon som dere har bruk for.

Endret av Ivar Utne
js > sj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller var i hvertfall ikke uvanlig som fornavn i Danmark, men hvor vanlig det var på 1700-tallet vet jeg ikke:

*Hans Andersen Smed døper sønnen Møller 5/11-1786, Vinderød, Frederiksborg

* Hans Andersen og Mette Marie Olsen døper sønnen Møller 5/11-1889, Kvislemark

* Møller Johansen f. 5/12-1915 bor i folketellingen 1921 i Århus

* Møller Johansen f. 1/10-1894 bor i folketellingen 1901 i Ål, Vester Horne, Ribe

* Møller Kajumsen f. 1916 bor i folketellingen 1921 i Ålborg

osv.

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.