Gå til innhold
Arkivverket

ANNE ANDERSDATTER


Henning Sæther
 Del

Recommended Posts

Har kommet langt med å samle opplysninger om Anne Andersdatter:-)

Hun ble født i 1790 så da bør vel konfirmasjonen ha skjedd mellom 1803-1806. Fortrinnsvis i Asker kirke.

Jeg greier ikke å finne henne, kanskje noen har lyst å hjelpe?

 

Kirkebøker: SAO, Asker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1767-1807, s. 276 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Døpt 1. aug 1790.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant bare disse:

 

Tanum Kirke 1807. En Anne Andersdatter Guribye øverst h. side

 

SAO, Asker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1767-1807, s. 277
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061114010456

 

I 1801 finnes en tjenestepike Anne Andersdatter på Guribye, men født i 1780 ca. Er vel neppe henne som konfirmeres ca. 27 år gammel?

 

 

Haslum Kirke samme side, fjerde siste linje. Anne Andersdatter Sandvigen.

 

1801: En Anne Andersdatter i Sandvigen, gift , ca. 51 år.

 

Så like langt . . .

 

Mvh

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å være til hjelp . . .

 

Hun er nok konfirmert. Men konfirmasjonsalderen kunne variére kraftig. Dessuten kan hun jo være en av de to ‹Annene› i 1807,  kanskje i tjeneste på Guriby eller Sandvigen? Eller du må lete videre i -08 og fremover.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en mulig kandidat (høyre side, under 1809):

 

SAO, Asker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1807-1813, s. 318
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061114010714

 

Her er en til (litt langt nede på siden til høyre, under 1810):

 

SAO, Asker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1807-1813, s. 319
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061114010715

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

 

Her er en mulig kandidat (høyre side, under 1809)

 

 

Mener du Anne Andersd Bakke(?) fire linjer ned fra ‹korset› i høyre kolonne?

 

59 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

 

Her er en til (litt langt nede på siden til høyre, under 1810):

 

 

Og Anne Andersdatter Harud/Karud(?)

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning

 

Det ser ut som om du er skråsikker på at den Anne Andersdatter du er ‹på jakt etter› skal ha Wettre e.l. som oppholds-/bosted.

Siste sikre kilde i så måte er vel FT 1801, såvidt jeg har kunnet bringe på det rene? 

Vet du om familien fortsatt bodde på Wettre etter 1801? Dette bare fordi ingen av de konfirmerte A.A. som har blitt funnet så langt  er ført med Wettre som ‹residens›. Og at det derfor vel blir en ‹villgås-jakt› [dårlig oversatt fra engelsk 😉 ] å finne ut hvem som monne være den rette.

[Jeg tar høyde for at jeg muligens ikke har lest alle foregående innlegg nøye nok, slik at denne infoen kanskje allerede har vært gitt…]  

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god kontroll på Annes bror Tollef, som er min tip-tip oldefar. Han finner som husmann i Eesvigen under Løgenes i 1825.

Anne fødte en sønn i 1826 og historien etter dette har man oversikt over. 

Det er flere teorier og det er skrevet noe om henne i biografien om sønnen Thorvald Olsen (Olsen fra Norge).

Jeg legger ved sitater fra boken "Fra omgangskole til åpen skole". Uansett om teorien om at Anne fra Wettre er rett person, må vår Anne finnes et sted.


Forfatteren hevder at Thorvald er Annes 3. leiermål. Jeg greier ikke å tyde dette fra dåpsinnføringen.

At han er døpt i Tanum kirke kan vel også tyde på at de kan ha bodd i Vestre Bærum på tidspunktet?

FT 1825 Eesvigen under Løkenes.JPG

Annes oppvekst.JPG

Thorvald døpt 12. nov TK.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja, sliter gjør jeg og 🙂

 

 

«Krøllalfaen» er bare øverste del av d-en i Andersd. Den ble til tider ‹pyntet› slik 😉 Skriften er forøvrig så ‹gnidrete› og skanningen så dårlig at selv ved forstørring blir det håpløst uklart.

Men, med kollossale mengder usikkerheter og ‹hull›:

 

185 | Thorvald | Moderen P. Maren Andersd bergerseie(?) udl: for [barnefader?] (??) Ole (??) | 1) Dorte Halfvorsd(?) berger(?) 2) Marte Olsdatter(?) 3) Hans Andersen(?) G?? Eje 4) Halvor Peders. berg?? 5) Søren(?) (??) | 25 Oct | 12 Nov. T. K. | angivet(?) af(?) [nei, må gi opp.] |

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.