Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i protokoll for Anton Hansen fra Skillebekk i Nittedal død 29.11.1919


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Viser til dødsfallsprotokoll for Anton Hansen død 29.11.1919 - oppført som nr. 54

 

SAO, Nittedal lensmannskontor, H/Ha/L0003: Dødsfallsprotokoll, 1914-1930
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090529310102

 

Jeg ønsker oppslag i Uts 20/12 19 som det står henvist til i margen på venstre side under 54-tallet.

 

På forhånd takk!

 

Hilsen

Yvonne R. Thoresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2021 den 15.46, Yvonne Roualet Thoresen skrev:

Jeg ønsker oppslag i Uts 20/12 19 som det står henvist til i margen på venstre side under 54-tallet.

 

2 timer siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Dette er kun et rådgjevande forum. For oppslag i arkiva må du henvende deg via skjema:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning 

 

Jeg tror det er bortkastet å be om oppslag her. "Utskr[ift] 20/12-19" er åpenbart lensmannens merknad for i margen for å markere at han har rapport dødsfall (laget utskrift) til en annen myndighet. Nederst på sida står det "Utskr[ift] sendt 7/1-20", som illustrerer dette tydeligere. Han har satt en slik merknad i margen hver gang han har laget en utskrift, slik at han til neste gang skulle vite hvor langt forrige utskrift gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Jeg skjønner det har blitt ny rutine på hvor enkle oppslag skal etterspørres pluss at tallene ikke referer til en protokoll som jeg trodde.
 

Men som vi kan lese i dødsfallsprotokollen jeg har lenka til over er det jo her både eiendom og løsøre og uskiftebo er ikke nevnt. Bør det ikke da finnes skifteregistrerings- og skifteforandlingsprotokoll? Det er ikke lagt ut skannede protokoller fra Nittedal fra denne tida.

 

«Anton Hansen, kruttværksarbeider, født 1858 i Nittedal, bopæl Skjellebæk, død 29/11-1919. Enke Petrine Hansen, 57 år Skjellebæk. Datter Marie Hansen gift med Einar Hansen, Skjellebæk. Endel indbo og løsøre samt husene paa Skjellebæk.»»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yvonne Roualet Thoresen skrev:

Men som vi kan lese i dødsfallsprotokollen jeg har lenka til over er det jo her både eiendom og løsøre og uskiftebo er ikke nevnt. Bør det ikke da finnes skifteregistrerings- og skifteforandlingsprotokoll? Det er ikke lagt ut skannede protokoller fra Nittedal fra denne tida.

 

«Anton Hansen, kruttværksarbeider, født 1858 i Nittedal, bopæl Skjellebæk, død 29/11-1919. Enke Petrine Hansen, 57 år Skjellebæk. Datter Marie Hansen gift med Einar Hansen, Skjellebæk. Endel indbo og løsøre samt husene paa Skjellebæk.»»

 

Her er arkivkatalogen for Nedre Romerike sorenskriveris arkiv, serie H Skiftehttps://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000113736

 

Det var åpenbart eiendeler å skifte, men siden Anton Hansen etterlot enke og ei gift datter, er det stor sannsynlighet for at disse skiftet privat. Da vil du ikke finne noe i sorenskriverens skifteprotokoller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Her er arkivkatalogen for Nedre Romerike sorenskriveris arkiv, serie H Skiftehttps://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000113736

 

Det var åpenbart eiendeler å skifte, men siden Anton Hansen etterlot enke og ei gift datter, er det stor sannsynlighet for at disse skiftet privat. Da vil du ikke finne noe i sorenskriverens skifteprotokoller.

Hvis ønskelig kan materiale fra Nedre Romerike sorenskriveri brukes på lesesalen i Oslo. 
 

Mvh

Terje Nomeland 

Arkivverket 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.