Gå til innhold
Arkivverket

Vestby ministerialbok i Akershus fylke, dåp 1852 och 1857


Markus Gunshaga
 Del

Recommended Posts

Hej!

 

Jag lyckas tyvärr inte tyda all text vid dopen för två syskon i Hølen, Vestby prestgjeld 1852 och 1857, som jag misstänker kan vara intressant eftersom jag tror att de båda barnens far var gift på annat håll:

 

Vestby, ministerialbok nr. I 7, 1850–1862, sid. 16.

https://media.digitalarkivet.no/view/5745/29239/14

Axel Ludvig (nr. 55 år 1852), född 17 januari 1852 och döpt 13 juni – jag får det till ”Uægte. Pige Nicoline Amundsdatter af ??? i Hølen. Som Fader ??? Mand Skrædderswend Jens Larsen Graf i Hølen”, och anteckningen i marginalen längst till höger verkar handla om ”??? Skrædderswend Jens Larsen Graf”, men vad står det mer?

 

Vestby, ministerialbok nr. I 7, 1850–1862, sid. 44.

https://media.digitalarkivet.no/view/5745/29239/42

Charlotte Ovidia Theresia (nr. 7 år 1857), född 5 juni 1856 och döpt 18 januari 1857 – jag läser det som ”Uægte. Pige Nicoline Amundsdatter i Hølen. Som Fader Jens Larsen Graf”, och i marginalen ”Anmeldelsen ?? wed Barnefader J. L. Graff”, men vad står det mer?

 

Stort tack på förhand för all hjälp med dessa svårlästa texter!

 

Vänliga hälsningar

Markus Gunshaga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Markus Gunshaga skrev:

Uægte. Pige Nicoline Amundsdatter af ??? i Hølen. Som Fader ??? Mand Skrædderswend Jens Larsen Graf i Hølen

 

 

Uægte. Pige Nicoline Amundsdatter af Moss barnet fød i Hølen. Som Fader opgives Mand Skræddersvend Jens Larsen Graf i Hølen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Markus Gunshaga skrev:

Charlotte Ovidia Theresia (nr. 7 år 1857), född 5 juni 1856 och döpt 18 januari 1857 – jag läser det som ”Uægte. Pige Nicoline Amundsdatter i Hølen. Som Fader Jens Larsen Graf”, och i marginalen ”Anmeldelsen ?? wed Barnefader J. L. Graff”, men vad står det mer?

 

Eg les: "Anmelden skeet ved barnefader J. L. Graff"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

 men ved Axel Ludvig – står det ikke  «. . . opgives fraskilt Mand»?

 

Jo, du har helt rett. Min feil! (det er der "tastesnublingen" kommer inn...  😉 )

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Jo, du har helt rett. Min feil! (det er der "tastesnublingen" kommer inn...  😉 )

 

Velkommen i ‹Klubben›! 🙂

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjärtligt tack för hjälpen Else, Richard Johan och Even! Detta kunde jag verkligen inte ha klarat själv, men ”med facit i hand” instämmer jag helt i era förslag! 😄 Så intressant att Jens kallas ”fraskilt Mand” vid dopet 1852 – undra om detta kan tolkas som att han blivit lagligen skild från sin kone Maren Pedersdatter i Oslo? När hon dör 1859 i Grønland menighet sägs hon vara ”Separeret Kone Maren Pedersdatter. Mnd: Skræddersvend Jens Graf”, vilket jag tolkar som att de fortfarande var gifta men inte bodde ihop?

 

Jens Larsen Graf gifter sig i varje fall 1864 i Hølen med Nicoline Amundsdatter som han fick de utomäktenskapliga barnen med 1852 och 1857, så han tycks ha väntat tills Maren Pedersdatter var död. Jag vet inte hur äktenskapslagstiftningen såg ut i Norge på 1800-talet? Det sägs 1847 att Jens ska ha övergivit Maren 1842, kan detta vara anledningen till att han inte fick gifta sig med Nicoline förrän Maren var död?

Vänliga hälsningar

Markus Gunshaga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.