Gå til innhold
Arkivverket

Den svenske adelsslekt Lagerkrantz.


Bjørn A.Fjelle
 Del

Recommended Posts

Inngiftet i min i H mors slekt dukker dette navnet opp hos en av min mormors onkler.Han heter Jacob Lagerkrantz og er f.1876 i Halden,sønn av SkreddermesterCarl Lagerkrantz f.1838 i Sverige.Mitt spørsmål blir da-stammer alle med navn Lagerkrantz i fra adelsslekten-hvor kan jeg finne Carl i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bjørkø finner jeg f. 24/11 1838 Carl Johan med foreldre  Elias Eliasson og maria Johannisdtr.

 

Dersom dette er rett mann,kan Lagerkrantz være et yrkesnavn (skredder).

 

Legger ved dåpen og husf. Bjørkø med familien.

 

Hilsen Kari

Björkö-F-C-3-1833-1861-Bild-25-Sida-22.jpg

Björkö-F-AI-7-1835-1840-Bild-77-Sida-64.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I register over fødte i Gøteborgs Domk.fors. finner jeg Carl Johan (Elias) Lagerkrantz og Lisa Greta Eriksdtr. foreldre til tre barn:

Charlotta Josefina f. 1867, Clara Sibina f. 1869 og Anna Constantia f. 1873,hun  døde 20/2 1874.

Far står ved alle tre med yrke gymnastikklærer, men som skredder ved utflytting 1874.

 

Hilsen Kari

Göteborgs-Domkyrkoförsamling-O-FbReg-5-1861-1883-Bild-5-Sida-637.jpg

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant familien i husf. 1866-1883. Der står yrke gymnastikklærer overstrøket og skrevet skredder.

 

Familien står ytflyttet til Norge i 1874.

 

Hilsen Kari

Göteborgs-Domkyrkoförsamling-O-AIa-10-1866-1883-Bild-310-Sida-610.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer med han i Gøteborg-fantastisk flinke dere er,men hvordan beviser jeg at Jacob Lagerkrantz som er f.i Halden tilhører adelsslekten Lagerkrantz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  har ikke funnet at Carl Johan (Elias) Lagerkrantz har noen forbindelse til adelslekten. Hans fra het Elias Eliasson,ikke noe annet navn nevnt. Tror Carl Johan har tatt dette navnet,mulig knyttet til yrket. 

Har funnet at han var i Stockholm en periode (ca 1866), kan han da begynte å bruke navnet?

 

Så tror jeg at Elias,nevnt som fornavn,trolig skal være Eliasson.

 

Har du kilder som nevner han med adelslekten,eller er det navnet som gjør at du undrer?

 

Ser at i tellinger 1880 og 1890 er det 60-70 som har det etternavnet i Sverige. Mange ulike yrker,fra dreng til militær. Er en del skreddere og urmakere,kan navnet være knyttet til disse yrkene??

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde kanskje navnet Lagerkrantz var beskyttet og navnet Jacob og Carl går også igjen blant de adelige.Kunne de bare ta et slikt etternavn uten at noen i slekta het det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at min mormor fortalte meg som liten at hennes onkel Jacob Lagerkrantz kom i fra en adelig slekt.Jeg sier ikke at hun har rett,men navnet er jo litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til Carl Johan het Maria Johannesdtr, f. 1806 i Bjørkø.

 

Legger ved husf. Bjørkø 1852-1861 der Carl Johan Eliasson var dreng på gården Lygneshult.

 

 

Björkö-F-AI-10-1852-1861-Bild-157-Sida-148.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.