Gå til innhold
Arkivverket

Skiftet på Syljuaasen 1728


Liv Randi Bjerklisveen
 Del

Recommended Posts

URN:NBN:no-a1450-sk20081211680322.jpg

 

Kan noen hjelpe å finne ut relasjonene til enken Anne Kristensdatter i dette skiftet? Jeg har klart barna og jeg har mange av navnene, men det er relasjonene og rollene jeg ikke klarer å tyde . Ole Andersen Undsum er særlig interessant. Ole Olsen Undsum det samme. Gubiør Andersdatter er veldig interessant, og om det finnes en ektefelle nevnt ifbm henne. Øvrige navn og roller er av interesse. Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det samme skiftet jeg la ut?? Eller hva er det jeg ikke forstår her??

Jeg trenger tydehjelp av relasjonene mellom personene. Er det nevnt sånn som brordatter, hustru, værmor osv.

Endret av Liv Randi Bjerklisveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du la bare ut et bilde. Med link er det mulig å forstørre og bla. Skiftet begynner på siden før.

Endret av Åsbjørg Susort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet holdes etter avdøde Anders Pedersen, som etterlot seg enken Anne Christensdatter og deres tre sønner og en datter: Peder (18), Ole (9), Christen (4 1/2) og Johana (9). Enken var selv til stede sammen med barnas nærmeste pårørende, Ole Andersen Unsum, Ole Andersen Syljuaasen og Ole Engebretsen Ulven. 

 

Boet inneholder gården Syljuaasen av skyld 1 fjerding rugmel, kjøpt i 1705 for 49 rd, men senere betalt til sine søsken 20 rd uten kvittering, i alt 69 rd - nå taksert til 81 rd etter hans forbedringer. Gården ble i 1718 pantsatt til Lars Evensen Haagenaasen for 40 rd. Det er en lang rekke gjeldsposter, deriblant lånt 20 rd rede penger fra samme Lars Haagenaasen. Løsøre og andre penger er bare angitt med sum. Netto inkl det som ikke er pantsatt av gården er 48 rd (44 rd av gården, 4 rd av det øvrige). Enken får det halve - både av gård og penger, resten deles på barna, slik at datteren med halv brorlodd får det rent mattematiske 2 146/147dele i gården.

 

Enken verger selv for barna så lenge hun sitter i enkestand, men for å påse at barnas arvemidler ikke blir forødet anordnes for sønnene de to dannemenn Ole Andersen Unsum og Ole Andersen Syljuaasen og for datteren Ole Engebretsen Ulven.

 

Det er litt forstyrrende for tolkningen at de tre Olene ikke oppnevnes som formyndere, bare som tilsynsmenn, men deres ansvar prsiseres å være etter loven. Og loven bestemmer at formyndere skal være barnas nærmeste vederheftige slektninger, først de nærmeste likebeslektede  på farsiden, så på morsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp så langt! Etter litt mer leting i bygdebøker ser jeg at Ole Andersen Syljuaasen er svoger av avdøde og enken, Ole Enebretsen Ulven er fetter av avdøde, og da holder jeg en knapp på at Ole Andersen Undsum kan være onkel av enken. Det finnes ingen ledetråder som bekrefter denne mistanken??

Ole Olsen Undsum og Gubiør Andersdatter: Står det ingenting om slektskap ifht til enken eller avdøde? Evt. gardsnavn eller ektefelle tilknyttet henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om slektskap, men jeg ser nå at Ole Undsum kalles Andersen i innledningen av skiftet, men Olsen i avslutningen. Men hvor finner du Gubiør her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

25 minutter siden, Lars Løberg skrev:

Men hvor finner du Gubiør her?

Fant Gudbiør i kreditorlisten:

"udestaaende Begravelse Bekostninger for Enchen Gundbiør Andersdatter 6 rd"

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gundbjør Andersdatter skal det være. Hun finner jeg på 6te linje nedenfra på side 2 i skiftet.

Så du tror muligens at Ole Olsen Undsum er en skrivefeil?? Det hadde passet utmerket for det navnet har jeg ikke vært borti så langt i den tidsperioden der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at enken Gudiør er begravet og at Anders Pedersen skylder for den begravelsen? Eller er det begravelsen etter Anders som ikke er betalt enda? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den som visste det. Mødrene til paret har jeg ingen opplysninger om i Bygdeboka. Hun er ikke tante på farsiden i alle fall. Hun kan være tante på farsiden til enka. Men da lar jeg damen være død i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, hvorfor det? Det må jo være en grunn til at avdøde var ansvarlig for begravelsesomkostningene. Enten var hun vel del av husstanden, derfor jeg foreslo at hun kanskje var hans mor, eller så var hun del av en kårordning for gården. Har du sjekket tinglysningen av kjøpet i 1705?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så avansert har jeg desverre ikke blitt. Men du har altså funnet overtakelse i 1705.... jeg ser svogeren er nevt i bygdeboka som driver fra 1690 og Anders Pedersen med på laget noen år senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg må ha så mye hjelp til tyding, tenker jeg det er greit å sette en sluttstrek et sted.

Jeg får se om jeg klarer å finne fram i tinglysningene, men det har jeg ikke klart tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på det tinglyste skjøtet. Jeg tror jeg er på rett plass iflg registeret som  sier 121b, men jeg kan ikke klare å kjenne igjen hverken gårdsnavn eller personnavn i det jeg har sett. Så om du ikke vil ta en utfordring, så får Gundbiør Andersdatter være en gåte.... Skulle så gjerne visst hvem Anne Kristensdatter var datter av...., men det blir jo også uløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var to sider for langt framme, skjøtet er på s 122 a-b https://media.digitalarkivet.no/view/13263/123, men det gir ingen nye slektsopplysninger annet enn at kjøperne var de to brødrene Peder og Olud Anderssønner. Jeg trodde kanskje han hadde løst ut slektninger, men selger var Marthe Augustinidatter Uroe, enke etter lagmann Laurits Andersen Undall, bosatt i Kristiansand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk!  Da var Anders nevø av Ole Andersen Syljuaasen da. Ole/Oluf var registrert med ulikt navn og fødselsår på fedregarden. Den enken vil jeg tro har foreldre i Øveraasen i Åsmarka. Der er det i alle fall en Augstinus rundt den tiden. De andre damene får hvile i fred!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.