Gå til innhold
Arkivverket

Skien kirkebøker, H/Ha/L0002: Lysningsprotokoll nr. 2, 1939-1949


Helge S
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg er på jakt etter informasjon om min fars første ekteskap.

Jeg tror at han giftet seg i Skien i perioden 1940-1947, men når jeg leter i de skannede kirkebøkene for perioden mangler sidene mellom 30.3.1942 og 18.5.1945.

Hva er årsaken til det ?

Er det andre kilder jeg evt kan lete i ?

 

Mvh

Helge Simonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Helge S skrev:

Hei, jeg er på jakt etter informasjon om min fars første ekteskap.

Jeg tror at han giftet seg i Skien i perioden 1940-1947, men når jeg leter i de skannede kirkebøkene for perioden mangler sidene mellom 30.3.1942 og 18.5.1945.

Hva er årsaken til det ?

Er det andre kilder jeg evt kan lete i ?

 

De fleste prestene i Norge nedla sine embeter våren 1942 som en protest mot NS-styret: https://www.norgeshistorie.no/andre-verdenskrig/1717-kirkens-motstandskamp.html

 

Mange valgte da å gifte seg hos sorenskriveren/byfogden, som førte egne vigselsprotokoller. For Skien sorenskriveri er slike borgerlige vigselsprotokoller ikke digitalisert. De oppbevares ved Statsarkivet på Kongsberg; se arkivkatalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000093333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

etter å ha lest litt 'her og der' i forumet fant jeg en forespørsel med en lignende problemstilling som min så derfor forsøker jeg meg på et oppfølgingsspørsmål.

Min far Rolf Anker Simonsen, født 19.1.1920 i Skien giftet seg for andre gang med Else Tranberg, født 5.8.1920 i Kragerø (Skåtøy) 16.oktober 1948. Hun var min mor. 

I lysningen deres i kirkeboka står det angitt at han har vært gift tidligere med bevis på skilsmisse Justisdepartementets skilsmissebevilling av 24.6.1948 og Skifterettsattest 

av 23.9.1948  (datoene er litt uklare å lese; måned og år er lesbare, men dag er usikker). Jeg legger ved utklipp fra kirkebok.  

 

Er det ut fra dette mulig å finne ut når og hvem han giftet seg med første gang ?

Og når og hvor han skilte seg ?

 

Jeg vet ikke om dette er rette stedet å legge inn forespørselen, men jeg forsøker.

På forhånd mange takk.

 

Mvh

Helge Simonsen

Rolf og Else lysning kirkebok Skien.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansen til skilsmissebevillingen kan antakelig brukes til oppslag i Justisdepartementets arkiv.

 

I dette tilfellet er korteste vei til mål imidlertid et søk i digitaliserte aviser på Nasjonalbibliotekets nettsider, hvor du ved søk på din fars navn får treff i Porsgrunns Dagblad 24. september 1943: https://www.nb.no/search?q="Rolf Anker Simonsen"&mediatype=aviser&counties=Vestfold og Telemark:[Porsgrunns Dagblad]

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.