Gå til innhold
Arkivverket

Husförhörslängd i Bäve i Sverige 1817-1825. Og 1813-1816.


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Øverst på høyre side:

 

Bäve kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13076/A I/2 (1817-1825) - Riksarkivet - Sök i arkiven

 

          Slåtterna

                   ??       Johs Engelbrsons                   [??] Ködek             27/2-793                                                               (resten av linjen er vel uinteressant)

?829 3/7    H         Anna Larsdr                            [??] Nagl                1/5-798       Brude ring 31/10-819                       (-"-)

                   v do    Anna Brita                               [??] p??                  4/2-821

                   v do    Christina                                        Do                   9/1-823

                   v do    Catharina                                                               23/1-825

    764        Brodr. Olof Engelbreksts                   [??] Haka               10/12-797    kf. [1]816  Utflyttad 18/3-[1]818

                   Fadr.   Engelbr. Olson                        [??] Bjuney             26/4-758                                                               (-"-)  

                            Rg.

                   ??        Maja ???dr                              [??] Hof                   768                                                                        (-"-) 

 

En skulle vel tro at Maja er (eller helst var) kona til Engelbrekt og mor til brødrene. 

 

Det er sikkert mange feil å finne, men det er det en lærer av...

 

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her er teksten så uklar – og hvor kan man forstørre? Jeg får ikke til dette.

Jeg er derfor ganske så imponért over det du har fått til 🙂

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for skryt. 

Men jeg fikk til forstørrelse (og forminskning) ved å snurre på hjulet på musa. Det går også bra med + (og -) til venstre for de tre andre tegnene øverst i høyre hjørne. 

 

Og NÅ ser jeg at det runde "svart/hvitt-tegnet" helt til høyre for plussen og minusen også kanskje kan være nyttig...

 

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tom askerøi changed the title to Husförhörslängd i Bäve i Sverige 1817-1825. Og 1813-1816.

Kråketaer, dette!

Jeg bruker telefonkö-tiden litt kreativt....

 

Johannes Engelbrektsson  Kode  plus et tegn til.... Men i Släktdata står det Kodebacken i födselsreg f Uddevalla (originalkilde ikke kontrolleret) Kanskje Kodeb. ?

Anna Larsdotter fra Nagl/um?/  E...vigd 31/10 819  (Ekta eller Echta "would make sense" hvis det hörer sammen med vigd, men jeg klarer ikke å få kråketaerne til det!)

Yngste datter Catrina i min lesing.

Olof E er i f-reg Uddevalla (Släktdata), og står der som fra Raknebo i Bäve. (Datumavvik 20 istf 10, originalkilde ikke kontrolleret). Kann stå "Rakn" som sted.

Maja Bengtsdotter er Inh/yses/ Pig/a

Moren heter i f-reg Annika Nilsdotter. 17/12 1790 viet i Uddevalla hos Släktdata (originalkilde ikke kontr.) Evt finnes en nestfölgende kone  Annika Andersdotter, men jeg söket ikke mere der.

 

Släktdata (slaktdata.org) er ofte meget bra i Bohuslän og Dalsland, men må sjekkes. Hvis man söker med församling, er der en meget praktisk kryssboks "sök även i näraliggande församlingar", som ofte er til god hjelp hvis presten skrev i moderförsamlingens bok, vikarierte i naboförsamlingen, skrev i feil bok eller lignende.

 

Engelbrekt Olsson kommer fra Vig..., som med litt bruk av https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

(ortnamn, börjar med "Vig")

godt kann vaere Vigansröd i Uddevalla kommune, kanskje i Lane-Ryr?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at du klarte deg fint selv!

 

Jeg har brukt Släktdata og Lantmäteriet tidligere, og er ikke helt uvant ved svenske kirkeböker....

Släktdata er meget praktisk (men det er viktig å sjekke kirkeboken).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.