Gå til innhold
Arkivverket

Sverige: Engelbrekt Olsson født/døpt 26/4-1758 Raknebo, Bäve. Hans opphav?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Datoen er fra husförhör. Han ble gift(1) med Annika Nilsdotter 17/12-1790 i Uddevalla og de fikk 5 barn  1791-1801. Gift(2) med Annika Andersdotter og fikk tvillinger med henne i 1811. Han står fremdeles i husförhör i 1825. 

 

Men å finne hans dåp (og derved foreldre) har jeg ikke klart med de kildene som ligger ute på svensk riksarkiv - og heller ikke på släktdata (men her er jeg nybegynner, så...).

Er det noen som vet eller kan hjelpe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

En kandidat født 26/4 1758 ,døpt 30/4 i Lane-Ryr.

 

Foreldre Olof Gunarsson og Borta hansdtr.,Vigansrød.

 

Legger ved fra fødsel/dåpsbok.

 

Hilsen Kari

Lane-Ryr-O-C-2-1728-1810-Bild-92-Sida-90.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoen er fra over refererte husf. (og fra husf. samme sted 1817-1825). Dumt å ikke feste seg ved opplysningen "Vigansröd" - men er enda litt forvirret av det svenske systemet...

 

Se: Husförhörslängd i Bäve i Sverige 1817-1825. Og 1813-1816. - Tyding av skannede kilder - Arkivverket

 

Men det er nok ganske sikkert rett person.

 

1000 TAKK!

 

Finnes det noen "vigselsbok" fra samme sted? Og i så fall: har du en lenke til den? Eller en forklaring på hvordan jeg finner den? (Etter 15 år med roting rundt på Digitalarkivet er man nok blitt litt bortskjemt og hjelpeløs på svensk riksarkiv...)

Endret av tom askerøi
tilleggsspørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lane-Ryrs vigselbok!

Her er det gamle böker, og ofte må man lese beskrivelsen av hva som står hvor i hvilken bok hos Riksarkivet  for å finne rett, plus se etter gammel og ny indeks (hvis de kompletter hverandre).

 

Hvis man bruker Slaktdata.org som "cheat sheet" ser det ut som Jan 1757 er av interesse....

 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041476_00272#?c=&m=&s=&cv=271&xywh=2160%2C2005%2C4545%2C2480

 

Jeg leser at bruden er fra Torsbo på Dahl.

 

Måte: Riksarkivet (gratis, men trenger å vaere registrert bruker), Sök i arkiven, Digitala forskarsalen, Kyrkoarkiv, sök arkiv/församling, skriv församlingsnavnet, velg rett (hvis flere alternativer), og få en liste. Velg slag og år, og begynn å bla....

 

Nå er det så langt tilbake at der ikke er noen HFL. Da blir det meget vanskligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK - Jeg skal prøve å finne ut av det...

 

Jeg ble også veldig skuffet da jeg fant ut at HFL ikke gikk særlig langt tilbake - de er jo en fantastisk kilde!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.