Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av sorenskriver/grunnbok?


Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et lite pågående detektivarbeid vedrørende huset vårt fra 1886, som det er visse gåter rundt. Håper noen kan hjelpe meg å tolke denne grunnbok(?) arkivet som omhandler salg av Høvik søndre.

 

SAO, Aker sorenskriveri, G/Ga/Gab/Gabh/L0001: Panteregister nr. VIII 1, 1843-1895, s. 168-169
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080623630086
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Viktoria skrev:

SAO, Aker sorenskriveri, G/Ga/Gab/Gabh/L0001: Panteregister nr. VIII 1, 1843-1895, s. 168-169
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080623630086

 

(Bare for å aktivere linken)

 

Velkommen til forumet 🙂

Da du registrerte deg ble du bedt om å bruke fullt navn...

Hvordan forandre brukernavn: https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg innser at jeg har forklart meg knotete. 
Legger til historien; min tip oldefar Ferdinand Gunelius Gundersen kjøpte en større del av Søndre Høvik gård av Christiania bank og kredittkasse i 1886. Før han eide Fr. Nickelsen og før den tid Emil Ingstad.

saken er at huset vårt sies å være oppført av min tip oldefar i 1886, men det virker mye eldre! Vi er sikre på det. I denne grunnboken håper vi på å se om det er opplysninger om et hus oppført på «Udsigten» «høvighougen» eller om navnet «Fagerheim» , eller snakk om oppføring av hus på en av teigene mellom 1860-1876.

jeg prøver å fortolke men synes denne skriften var vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp veldig 🙂

På oppslagssiden:

"Skjøde fra Peter Larsen som Eier af den Pag 179

inføred Deel af Høvik til graaserer M. Pløien

paa nogle Jordstykker af ?? Andeel af

Høvik for Kjøbesummen 1000 rd"

"Skjødet er dat. 24. juni

1811 Tlst 4 septbr s A"

 

Neste side:

"5 Skjøde fra Lars Clausen till Graaserer Marius Pløien"

--- "Kjøbesum-

men for bemeldte Deel af Høvik efter dette

Skjøde er 25 000 rd"

"dat. 28. juni 1811 Tlst 4 septbr s A"

 

Dårlig med tid nå. VIdere av interesse:

7. Testamente "til Emil Ingstad"

25. Skjøde Nickelsen

32, 33 og 34

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. 34. Auksjonskjøde ln 14a fortsetter s. 1675 (advokat Bonnevie) og ln 14k side 1562 (murmester F. G. Gundersen og bygmester H D Olsen)

Akershus fylke, Bærum i Aker, Panteregister nr. VIII 3 (1843-1895), Realregisterside, Side 1562-1563
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080623630791

 

Panteboken:

Akershus fylke, Aker, Pantebok nr. I 29b (1884-1886), Pantebokside, Side 1009-1010
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20100923661043

 

"Skjøde af D.D. hjemlede Eiendomme med Matr. No 11 LNo 14k Helvigmyren og LNo 14v Høvig i Bærum med paastaaende og opførendes Bygninger…"

 

Akershus fylke, Aker, Pantebok nr. I 31 (1890-1892), Pantebokside, Side 343-344

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20081001030701

 

 

 

 

 

Endret av Åsbjørg Susort
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for riktig god hjelp! Jeg innser at pantenotiser kanskje ikke nevner et spesifikt bygg. Derimot har vi funnet en branntakst vi delvis har klart å tolke til dreier seg om et bygg oppført i 1867, i to erg tømmer. Alen oppført stemmer ca med vårt før ombygging. Jeg synes jeg skimter ordet «Udsigten» her og.
 

SAO, Norges brannkasse, branntakster Bærum, F/Fa/L0001b: Branntakstprotokoll, 1867-1892
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/as50000045300068

 

Det virker som det dreier seg om et hovedbygg, med noen mindre bygg rundt. 


vi skriver bok om dette huset, det er et egenartet og rikt utsmykket hus i dragestil (samme arkitekt som Frognerseteren) i dag, og går under navnet «Drageslottet». Som nevnt ble vi fortalt at min tip oldemor klatret opp i et tre og pekte ut hvor huset skulle ligge. Helt til vi kom over dette fotoet på Oslobilder; http://www.oslobilder.no/OMU/OB.F14680au?query=Fagerheim&count=58&search_context=1&pos=1

Det ser ut som et mye eldre hus, og vi har grublet i 5-6 år over dette nå! 😄 Ikke er det nevnt i lokalhistoriske kilder heller, og det er jo så rart det huset for det står uten panel, men med listverk! Enten ble noen ikke ferdig med det, eller så var de i ferd med å bygge det om.. veldig spennende synes vi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er flere rariteter på bildet. Døren og de tre små vinduene oppe under taket som alle er ‹off center›, i forhold til ‹sveitser-symmetrien› som preger resten. Og glassverandaen på baksiden som ser noe ‹lappete› og gammel ut, til tross for sveitserpreget. Listingen rundt de store vinduene etc. ser jo også ut som sveitserstil, men hvorfor har de listet før de har kledd laftingen? Mange spørsmål og veldig artig.

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er så pussig og rart dette bygget, og jo mer jeg ser på bildet jo rarere blir det! Innvendig og utvendig er jo det meste byttet ut, min tip oldefar var en viktig byggherre i Christiania og overlot nok ingenting tilfeldighetene, her skulle alt være nytt og fresht! Likevel finner vi stilelementer her og der som er mye mye eldre, noe så sent tilbake som 1820, og dører fra 1860, listverk i empirestil tydelig på steder de ikke har brydd seg så mye (som i kjeller, tjenestefolk sine rom o.l). 
verandaen på bildet ser også veldig rar ut! 
 

huset fremstår slik i dag; http://www.oslobilder.no/OMU/OB.F14679aø?query=Fagerheim&count=58&search_context=1&pos=3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden for et hus! Fantastisk.

 

Sitter forøvrig her med branntaksten du lenket til ovenfor. Er det den som begynner på høyre side «Paa Høvig LNr 14 i Bærum . . »? Og er det interessant å få den tydet? Ingen garanti for at jeg i så fall får det til men . . .?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er den! Det er ikke jeg som fant den, men min medsammensvoren i detektivarbeid linket meg til dette og det ser ut som det han mener. Det står i hvertfall Høvik og Ingstad høyt oppe men ser ut som «Ingsttatt» for meg 😏 Har prøvd å tolke i hele dag men det ser ca slik ut for meg; «sudjio under trappen af bla bla ttuuhj» 🤣

Han klarte å lese våningshus i tømmer, 2 etg og med muret kjeller. Det skal visstnok være flere bygg i nærheten men de har vi aldri hørt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er 5 bygg på assesor Ingstad sin del, så kommer Øverland på Høvigodden fortsatt med LNo 14 uten bokstav - 8 bygg inkl. et på pladsen Braaten, og deretter Berg på Høvigstranden LNo 14 🙄 - 16 bygg. Ingen Helvigmyren, men det kan være et "nyere" navn...

 

Kan det finnes kart fra slutten av 1800-tallet der de forskjelige parsellene er tegnet inn?

En lokalhistoriker kan kanskje også ha en formening mht kjøpspris?

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Åsbjørg! Setter stor pris på det. På slutten av 1800 tallet har vi kart med huset vårt nedtegnet, men vi fant et fra 1862 med et hus muligens her også!  I 1880 er det ikke nedtegnet hus her, eller det ser ut som det gjør det bare feil plassert- samtidig er det andre viktige plasser som ikke er nedtegnet heller. Det finnes ingen benevnelse i lokalhistoriske kilder og teorien på det er;

 

Ingstad bygde Fagerheim for å selge det videre, at det ville gjøre det enklere å bygge et hus på parsellen han ville selge. Videre solgte han hele søndre Høvik til Nickelsen i 1875, som allerede var blakk og tapte det hele et år senere. Nickelsen var nok en sleip fisk, som solgte unna husmannsplasser og fikk husmenn til å bo i hovedhuset, det var nok bare et investeringsobjekt for Nickelsen.

 

christiania bank og kredittkasse tar over og har det i ti år før det til slutt til solgt en del til Ingstad svigersønn Bonnevie og en del til min tip oldefar Ferdinand. Og hans familie (oss) er her enda 136 år senere. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er første side av branntaksten. Her er noen underligheter – som det flate taket, og kledning av halv murstein . . . Du/dere får selv avgjøre om dette er rett bygning. Og gi meg en tilbakemelding om hvorvidt jeg skal forsøke meg videre 🙂

 

 

01 Paa Høvig LNr 14 i Bærum, der eies af Assessor Ingstad,

02 der selv var tilstæde, oplæstes den ældre Forretning af 24de April

03 1856, hvorefter taxeredes.

04 1. Den tidligere under N 1 for for 1265 Spd taxerede 2 Etages tømrede

05 Vaaningsbygning med Halv Muursteen udenpaa, opført paa

06 Grundmuur hvori en liden Bjelkekjelder med Trappenedgang fra

07 Spiskammeret, 17 1/2 Al lang, 18 1/4 Al bred, 10 Al høi, udvendig

08 rappet(?) og malet med Vandfarve[sic!], tækket med Bord og

09 Steen, med en liden Tagrænde af Blik over Indgangen; Gesim-

10 ser af Træ; den øverste Deel af Taget er næsten fladt og er

11 med Gesims af Træ adskilt fra den nederste Deel. Udenfor

12 Hovedindgangen er en Svalgang af Bindingsværk udfyldt

13 med Muur, rappet(?) og malet med Vandfarve, tækket med

14 Bord og Blyplader og staar i umiddelbar Forbindelse med

15 Bygningen. I første Etage er 1 panelet og malet Forgang

16 med gibset Tag og Trappe til anden Etage samt et afpanelet

17 Spiskammer og 2 Aflukker under Trappen; 3 Værelser, hvoraf

18 2 ere ved Bordklædning adskildte fra hinanden, panelede og olie-

19 malede; i anden Etage er en panelet og malet Forgang med Trappe til Loftet

20 og 1 Aflukke under Trappen og med gibset Tag; 3 Værelser,

21 hvoraf 2 panelet og oliemalet og 1 betrukket med Tapet-

22 papiir; samtlige Værelsers Tage ere gibsede. Paa Loftet er 2 af-

23 panelede oliemalede Værelser og forøvrigt Loft. Paa Taget

24 er 8 smaa Lysarker af Bordklædning, forsynede udenpaa med Jernplader

25 og med 4 smaae Ruder i hver. 1 dobbelt Gangdør, 10 større og 7

26 mindre Dører, 22 Fag Vinduer og 3 smaa do foruden

 

Mvh

 

Edit: Korrigert vesentlig feillesning i linje 11.

 

 

 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Viktoria Wettergreen skrev:

 

christiania bank og kredittkasse tar over og har det i ti år før det til slutt til solgt en del til Ingstad svigersønn Bonnevie

Bonnevie kjøpte LNo 14p, fraskilt fra LNo 14a, for 947,52 med skjøte tinglyst 16. aug 1878

Akershus fylke, Bærum i Aker, Panteregister nr. VIII 3 (1843-1895), Realregisterside, Side 1694-1695
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080623630857

 

Og LNo 14n for kr 17460, tinglyst 17. aug 1877 - her må det ha vært noen bygninger 🙂

Akershus fylke, Bærum i Aker, Panteregister nr. VIII 3 (1843-1895), Realregisterside, Side 1640-1641
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080623630830

 

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Her er første side av branntaksten. Her er noen underligheter – som det flate taket, og kledning av halv murstein . . . Du/dere får selv avgjøre om dette er rett bygning. Og gi meg en tilbakemelding om hvorvidt jeg skal forsøke meg videre 🙂

Hei! Først og fremst tusen hjertelig takk! Det kan virke som dette er et annet bygg, med mindre huset er upanelert på bildet fordi han holder på med massive endringer. Bildet er antakelig tatt enten 1887-1888. Men vi har ikke trapp opp til loft, og det er heller ikke innredet. Nå skal det sies at når jeg har zoomet inn på orginalbildet så ser man at huset er bygget sammen med to ulike lafteteknikker, kryss og kamlaft. Derfor ser huset påbygget ut også, eller i hvertfall bygget om🧐 Jakten får fortsette! Og takk igjen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Bonnevie kjøpte LNo 14p, fraskilt fra LNo 14a, for 947,52 med skjøte tinglyst 16. aug 1878

Akershus fylke, Bærum i Aker, Panteregister nr. VIII 3 (1843-1895), Realregisterside, Side 1694-1695
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080623630857

 

Og LNo 14n for kr 17460, tinglyst 17. aug 1877 - her må det ha vært noen bygninger 🙂

Akershus fylke, Bærum i Aker, Panteregister nr. VIII 3 (1843-1895), Realregisterside, Side 1640-1641
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080623630830

Tusen hjertelig takk igjen! Oj han kjøpte tilbake såpass raskt altså! Ja hvis Lno 14n er selve Høvik søndre så stemmer nok det, der var det en del bygg. 
Bonnevie bodde her til 1919 på søndre Høvik før møller tok over, slik sett varte Pløens etterkommere (Ingstad og Bonnevie) på søndre Høvik fra 1805-1919. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stopper jeg videre tyding. Med en liten ‹itch› – for dette var gøy! (Har dessverre en ‹nerde-ting› når gjelder bygningshistorie. Som om ikke jeg hadde nok sånne fra før ;- )

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Even Stormoen skrev:

 

Da stopper jeg videre tyding. Med en liten ‹itch› – for dette var gøy! (Har dessverre en ‹nerde-ting› når gjelder bygningshistorie. Som om ikke jeg hadde nok sånne fra før ;- )

 

Mvh

 

Ja, dette huset er litt gøy! Og veldig hyggelig at du også synes det!
 

 Vi skriver bok om huset nå, med historien rundt og i huset, den er ganske fargerik og variert. Håpet er jo å løse gåten om det merkelige huset fullt av mix n match og uten panel, er liksom en logisk brist her! Tenker jeg må først grave frem branntaksten til min tip oldefar og se om det er noe clues her! 😀😀 Vi er uansett fortsatt overbevist om at huset ikke ble bygget i 1886! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før nokon gjer over-ivrige slutningar, kan det vere greit å minne om

at når ein vert delt, så får den eine delen det gamle bruksnummeret (eller løpenummeret, før 1886)

og den andre delen får det gamle bruksnr. (løpenr).

Men det er ingen fast og sikker regel at det er den parten som har det eldste huset, som får det gamle nummeret.

Det kan vere den parten som har nytt/nyast hus, som vert rekna som framhald av den gamle eigedomen. 

Det treng heller ikkje vere slik at nybygginga skjer på same tid som delinga av tomta.  Det kan godt vere bygd to/fleire hus på ein eigedom, som så seinare vert delt i to/fleire eigedomar, kvar med eit hus. Eller tomta kan verte delt, og den eine delen er ubygd ei tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

"Skjøde af D.D. hjemlede Eiendomme med Matr. No 11 LNo 14k Helvigmyren og LNo 14v Høvig i Bærum med paastaaende og opførendes Bygninger…"

"Opførendes" tyder vel på at det var noe halvferdig og prisen var kr 15 000 så noe byggmasse var det nok, men vanskelig å vite hva...

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:
7 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

 

"Opførendes" tyder vel på at det var noe halvferdig og prisen var kr 15 000 så noe byggmasse var det nok, men vanskelig å vite hva...

Hmm men var dette et kjøp Bonnevie gjorde? Eller F.G Gundersen sammen med Olsen?  Og takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Viktoria Wettergreen skrev:

Hmm men var dette et kjøp Bonnevie gjorde? Eller F.G Gundersen sammen med Olsen?  Og takk igjen!

Dette var murmesteren og byggmesteren 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

 

1 time siden, Viktoria Wettergreen skrev:

Hmm men var dette et kjøp Bonnevie gjorde? Eller F.G Gundersen sammen med Olsen?  Og takk igjen!

Dette var murmesteren og byggmesteren 🙂

 

Fantastisk! Tusen takk! Da må bygget ha stoppet opp i oppføringen slik vi tror! Hvorfor kan man jo lure på! Og at de har «pyntet» det med listverk, og utsmykkinger, men ikke panel! En annen mulighet er at det har først vært et bygg, som de har begynt å endre på for å gjøre det mer attraktivt for en kjøper, for så å ikke komme lenger. Det er spor etter andre bærebjelker i kjelleren som kan tyde på flere endringer, iløpet av tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt foregående er nok et bevis på hvordan ‹teamwork› kan vise seg å være formidabelt. 

 

Men for å være en smule snerpete – Mine Damer og Herrer, beveger vi oss ikke nå over i brukeforumets doméne?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.