Gå til innhold
Arkivverket

Marte Larsdatter Bergseie, Østsinni, Nordre Land....f ca 1725


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som vet noe om denne dama????

Hun er en av mine aner ,men jeg vet ikke mye om henne. Har ikke noe årstall på henne ,men hun var født ca 1720-1730 og "Marthe Larsdatter fra Berg" hun ble født ca 1720-1730 ble gift i Østsinni 1750 (trolovet 20-5-1750?) med soldat Johannes Gundersen. https://media.digitalarkivet.no/view/9352/45240/31

(forlovere Peder L Aadnes og Hans Skiaker)

Johannes har jeg delvis kontroll på (var sønn av en Gunder Henriksen Fallseie og Johanne Johannesdatter Nøss fra Snertingdal) ,men Marte vet jeg ikke noe om.

Marte og Johannes fikk 7 barn ,Lars 1750, Johannes 1752, Torger 1754, Johanne 1756, Gunder 1759, Berte 1762 og Berte 1764. Lars født på Mæhlumseie i Østsinni og de andre på Nordre Aure i Østsinni som for det meste er benevnt som Bergseie. Berg er enten Fluberg, Søndre Land eller Østsinni, Nordre Land (på grensa??).

 

Vet jeg engang gikk gjennom fadderne på barna ,men skrev ikke ned navnene da. Men utfra en notat jeg har gjort meg i slektsprogrammet undrer jeg om Marte kunne ha ei søster ved navn Rønnaug Larsdatter som i 1762 var fadder for datteren Berte Johannesdatter. Rønnaug bodde da på Thonvold i Østsinni. Rønnaug var født ca 1737 og døde på Gaardereie i Østsinni 1783 ugift men hadde en sønn Paul Hovelsen Gaardereie ,født 1766.

Har ikke funnet noen Rønnaug Larsdatter født i Land rundt 1737 men jeg kan jo ha oversett noe. Hun kan jo godt ha vært født et annet sted også og samme med Marte ,men hvor kan de være fra isåfall? Er det noen måte å finne det ut på? Hvor kom egentlig Marte fra?? ,hvem var hennes foreldre??. Hadde vært veldig artig å funnet ut noe mer om henne!

Håper noen har noen idéer.

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noe svar på hvor Marte Larsdtr. kom fra. Men hennes mann Johannes Gundersen var av en sidegren av min slekt. Jeg har derfor noe om Johannes og Marte, og mer om slekten til Johannes bakover. Gå til min "aneliste" http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm , finn nr. 1748-1749 og følg lenken der. Johannes og Marte finnes på side 39 i dette notatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!. Der lærte jeg noe om Johannes sin farsslekt også gitt!. Visste ikke hvor hans far Gunder Henriksen kom fra så det var ny viten. Har ikke klart å finne noe mer om Marte eller Rønnaug dessverre. Er vel lettere å finne ei Rønnaug Larsdatter enn Marte Larsdatter i Land ,men når Rønnaug tydeligvis ikke var gift og jeg ikke vet hvor de var født står jeg jo egentlig på bar bakke... Det var forresten ei Marte Larsdatter Bergseie som døde i Land som jeg noterte for flere år siden ,men jeg slettet notatene siden årstallene på dama indikerte at hun var for gammel......og hvertfall for gammel om hun skulle ha vært søstra til Rønnaug født ca 1737...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik Hov og Ole Arild

Jeg sitter akkurat i samme stund og klør meg i hodet over det samme ekteparet. Og tenkte at et "google" søk kan jeg alltids gi det, og da fant jeg denne tråden. 

 

Kjapt søk så er det "hvertfall" 8-10 alternativer av Marit / Mari Larsdatter i Søndre- / Nordre land i perioden 1724-1735, så man har litt å lete i. 

 

Men

Ved forlovelsen / vielsen 1750 har presten skrevet inn "....fra Berg", og det er jo under Berg på Østsinni de blir bosatte etter hvert. Kan det være slik at hun er datter av en eller annen Lars på Berg, som har gått litt under radaren?

Eksempelvis - så døpes det en Lars på Berg omkring 1698, sønn av Paul Kristensen Kyset og Guri Larsdatter Hørstad (side 605) Østsinni boka, denne Lars skal gå bort på Berg år 1760. Som jeg tolker dithen at han blir boende på Berg. Noe mer enn dette kan jeg ikke si at jeg klarer å lese om han i bygdeboka. 

PS har ikke dypdykket for å sjekke om denne Lars dukker opp andre steder.

 

Kan denne Lars ha giftet seg på Berg og fått datteren Marit, som gifter seg med Johannes ?? - ett skudd, som om mulig ikke er i nærheten av blinken. Hvordan komme seg videre, tja - en kaffekopp og studering av døpte ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen gardbruker med navn Lars på Berg som var i passende alder. Jeg har i mine notater en Lars Hoversen Berg i Land, men han ble født omkring 1718 (i Biri) og kan umulig ha hatt barn som ble gift i 1750.

 

".... fra Berg" kan likegodt innebære at hun var tjenestejente på Berg. Det betyr bare at hun på den tiden bodde på Berg, ikke nødvendigvis at hun var datter av gardbrukeren der.

 

Et sted å begynne å lete er konfirmantlistene. Begynn i 1750 og let bakover etter alle Marte/Marit Larsdtr. Fortsett med listene over viede, om de jentene du fant blant konfirmerte kan ha blitt gift med andre menn. Da kan de strykes av lista. Let også i listen over døpte og noter alle med passende navn i tidsrommet du angir. Se også om det var noen blant fadderen til hennes barn som kan ha vært hennes søsken. Dette medfører mye letearbeid, men forhåpentligvis vil du finne et sammenfall i de listene du setter opp som kan indikere hvem som er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det må være denne Lars nevnt på s. 605 som sønn av Paul Kyset og Guri Hørstad. Han skal være født omkring 1698 og død omkring 1760 på Berg.

Oppdatert fra annen kilde:

Denne Lars skal være født 1702 på Hørstad i Vardal, og død på Berg Østsinni 1760. Står ikke noe om at han er gift eller lign.

 

Har gått igjennom konfirmerte 1736-1750 (med fare for å ha oversett noen og tolket feil)

 

1740-Hougner

- Mari Larsdatter Norlien, 16 år (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603870076)

1741-Hougner

- Martha Larsdatter "Ærstad", 15 år (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603870076)

1743-Gaarder

- Marit Larsdatter Ullensager, 17 år

- Marit Larsdatter Ruud, 15 år (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603870077)

1743-Hovedkirken

- Marthe Larsdatter Mis(??), 16 år (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603870077)

1745-Torpen & Hougner

- Mari Larsdatter B (??), 15 år

1746-Hovedkirken

- Mari Larsdatter Hvaleby, 16 år (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603870079)

1749-Torpa

- Mari Larsdatter Volhovd, 15 år (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603870079)

 

 

 

Endret av Roy Ole L. Jakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte se om jeg fant hennes begravelse fra sist kjente barn 1764, frem til FT-1801 hvor jeg nok ikke ser henne i Land

 

Mari Larsdatter Hvaleby - begr. 07.04.1768, 36 år  (hun som konf. Hvaleby i forrige innlegg)

Mari Larsdatter Gjefle - begr. 13.11.1768, 80 år

Mari Larsdatter Hof - begr. 28.10.1770, 79 år

Mari Larsdatter ??? - begr. 16.10.1778, 49 år (torpa)

Mari Larsdatter Wildberg (?) - begr. 4p.Trin, 66 år lægdslem

Mari Larsdatter L (???) gaarden - begr. 04.12.1798, 60 år

Marit Larsdatter (??) - begr. 08.02.1798, 70 år

Mari Larsdatter Lille Adnes - begr. 09.02.1799, 80 år

 

Med forbehold om at jeg har oversett noe og feiltolket prestens håndskrift

Endret av Roy Ole L. Jakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!. Ypperlig at noen har prøvd å finne ut mer om disse folka mens jeg har vært ”borte” fra forumet. Jeg har også lagt merke til at det står fra Berg ved Marte`s giftermål.

Er jo som det bemerkes heller ikke særlig mange mulige Larser på Berg som kan være faren til Marte/Marit Larsdatter heller. Er jo en besnærende tanke om denne Lars Paulsen Berg f ca 1698-1702 kan være Marte`s far ,men kan ikke finne ut om han var gift…hvertfall ser det ikke ut som han giftet seg i Land om han da i det hele tatt var gift.

Videre i Østsinniboka under Bergplasser er det på Kverndalen en Ole Larsen f ca 1721 d 1789 og på ”Bergseie” en Hans Olsen gift i 1747 med Anne Hansdatter. Kan jo selvsagt ikke bevises om Ole eller Hans var fra Land eller var i slekt med Marte heller ,og foreldrene er heller ikke nevnt. Finnes det kanskje skifte etter Lars Paulsen Berg? det ville hvertfall si om han var gift og hadde barn…. Den nevnte Lars Haaversen Berg (fra Ekeren i Snertingdal) ble for øvrig gift med Lars Paulsen`s søster Mari.

 

Av mangel på notatene mine om faddere til Marte`s barn har jeg prøvd å sett etter den eneste jeg fortsatt har notert av fadderne til barna ,nemlig Rønnaug Larsdatter i 1762. Under konfirmerte finner jeg en Rønnov Larsd. Tonvold konfirmert i hovedkirken 16 år gammel i 1751 https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45234/7 og skulle vel tro hun er den samme som var fadder for Marte Larsdatters barn Berte i 1762?. https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45233/107 og der er hun også innført som Rønnov Larsdatter Tonvold. Kan imidlertid ikke finne Rønnaug født i Land og heller ikke under Tonvold i bygdeboka for Østsinni. Siden Rønnaug/Rønnov var fadder for (søsteren??) Marte`s barn Berte i 1762 har jeg lurt på om Rønnaug kunne være Marte`s søster og om både hun og Marte må ha vært født et annet sted enn Land også ,men har ikke fått tid enda til å se om  jeg finner noen Rønnaug Larsdatter født i Land rundt 1732-1738....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at det var noen skifter etter Lars Paulsen Berg.

 

Sjekk tingbøkene for Hadeland, Land og Valdres:

https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?depository[]=33&archives[]=no-a1450-03000000000692&start_year=&end_year=&text=

i følgende protoller og sider:

image.png.849aa5fed9354db2ade03bcb3c0cc713.png

 

Jeg har ikke sjekket hva som står om ham der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for link til dette Ole Arild, sjøl er jeg nok ikke god nok til å kunne lese teksten her. Jeg skjønner bare bruddstykker og enkle ord 🙂

 

Erik

Kjenner du til slektene i Snertingdal godt nok til eventuelt å kunne utelukke at Marit kommer herifra? Jeg har ikke sjekket. 

Men barnebarn til Marit gifter seg med ei snertingdøl jente, og mor er fra Snertingdal. Så relasjonene over åsen er jo veldig tilstede her. Som da måtte betydd at Marit var på Berg som tjenestejente ved vielsen

 

Edit

Kom brått på Bjørn Alunds slekstlister og sjekket der. Ingen Mari / Marit som kan passe inn i tidsrommet matcher 😞

 

 

 

Endret av Roy Ole L. Jakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner da litt til slektene i Snertingdal ,men ikke alle like godt selvsagt. Har en oversikt i en bok over navn som forekommer i skifter 1700-ca1800 ,men det er ingen Marte eller Marit Larsdatter der som kunne passe. Egentlig bare ei forsåvidt ,Marte Larsdatter Toftelien født ca 1731 ,men hun ble gift til Strandbakke i Redalen eller noe. Du nevner det var et barnebarn til Marit/Marte som ble gift med ei fra Snertingdal og at mor var fra Snertingdal?....hvem var det? (Vet egentlig mest om familien til Torger Johannessen født 1754 siden jeg selv er etterkommer av han).

Johannes Gundersens mor Johanne Johannesdatter var fra Nøss i Snertingdal ,så Snertingdal der også. Har ganske bra oversikt over slektene i Nordre Land ,men ikke Søndre Land....Siden to av barna til Johannes og Marte het Berte kunne en vel anta at moren til Marte (og evt Rønnaug) kunne ha hett Berthe??. Johannes og Marte`s eldste datter Johanne var jo kalt opp etter mora til Johannes fra Nøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Johanne Johannesdatter jeg tenkte på fra Nøss. 

Denne Berte, gifter seg vel med Jon Olsen Nerbyeie - og de igjen får 1 sønn Ole, som gifter seg i Snertingdal med Agnethe Gulbrandsdatter Oudenstad f. 1806

Om jeg ikke er totalt på villspor her da (håper jo ikke det)  🙂

 

Det er noen alternativer med Mari f. 1720-1735 i Snertingdal iflg. Bjørn Alunds Slektslister, men de fleste der må sjekkes ut, da de er gifte andre steder. 

Igjen står en del alternativer i Land. 

Problemet også ved å sjekke siste halvdel i Land er jo skriften til presten på denne tiden, er jo ikke alltid like enkelt å skjønne hva han skreiv  😄 

 

EDIT nr xx

Gir meg ikke med hypoteser. 

Ser også at det er slektskap mellom Johannes og folket på Sedal i Søndre. Der var det såvidt meg bekjent en Lars, kan denne Lars eksempelvis ha fått ei Mari / Marit ??  - ikke sjekket dette. Men kanskje enda et villspor å gå etter

-------------------------

Det er vel heller ikke utenkelig at enken Marit gifter seg igjen etter dødsfallet til Johannes i Mars 1781? Hun er en plass mellom 45-60 år ish, og jo nærmere førtitallet mer aktuelt for et nytt gifte. 

 

 

Endret av Roy Ole L. Jakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg Ole Jonsen til slutt hverfall. Hadde han allerede som Ole Jonsen Bergseie født rundt 1803 i Søndre Land ,men hadde ikke koblet han til noen foreldre. Giftermålet sier han var sønn av Jon Olsen ,så om du har funnet rett i Land kirkebøker stemmer det sikkert at Berthe Johannesdatter var mora (har ikke sjekket selv). Dermed var Ole søskenbarn til min tipptipptippoldefar.

 

Stemmer at det var en Lars på Sedal ,Lars Henriksen Sedalseie født mulig rundt 1690 som døde i 1757. Han var bror til Gunder Henriksen ,far til Johannes Gundersen. Jeg har Lars gift med Malene Olsdatter Gryte fra Vardal. De skal ha bodd på Sedal eller Sedalseie ,men vet ikke om evt barn av dem. Men dersom Marte Larsdatter var deres datter ble hun isåfall gift med sitt søskenbarn Johannes Gundersen???.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Erik Hov skrev:

Da fant jeg Ole Jonsen til slutt hverfall. Hadde han allerede som Ole Jonsen Bergseie født rundt 1803 i Søndre Land ,men hadde ikke koblet han til noen foreldre. Giftermålet sier han var sønn av Jon Olsen ,så om du har funnet rett i Land kirkebøker stemmer det sikkert at Berthe Johannesdatter var mora (har ikke sjekket selv). Dermed var Ole søskenbarn til min tipptipptippoldefar.

 

 

Om jeg har rett skal ikke hugges inn i noen steiner. 

 

Det første jeg har er konfirmasjonen til Ole Johnsen, det finner sted året 1819. Da er han innført på Krohnborg, sønn av Joen Olsen og Berte Joensdatter. Her har presten også skrevet inn hans dåpsdato 01.april 1804 på Krohnborg. Bygdebokforfatteren skriver at denne Jon og Berte bodde her. Deretter er han innført utflyttet året 1825 til Snertingdal, hvor han faktisk er tjener på Hov. Tre år etter gifter han seg med Agnethe Oudenstad, og har registrert 6 barn av disse. De bor bl.a. på Nøsseie der datteren Gunhild kommer til verden som skal være min 2 x tipp  

 

Kanskje midre sannsynlig ang. denne Sedals tråden da - selv om søskenbarn vielser hendte. Men de måtte vel da søke om det, og igjen ville da det finnes flere kilder 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser riktig ut dette. Er hvertfall litt for mye som stemmer til at det kan være feil!. Da stammer du vel også fra Gulbrand Gulbrandsen Narum/Domset gjennom Haugsveen da?. Gulbrands bror Christoffer var min 4 x tipp og Christoffers kone var farssøster til Bjørnstjerne Bjørnson.

Er nok mindre sannsynlig den Sedalstråden hvertfall. Ville vel vært bemerket om de var søskenbarn skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Erik Hov skrev:

Ser riktig ut dette. Er hvertfall litt for mye som stemmer til at det kan være feil!. Da stammer du vel også fra Gulbrand Gulbrandsen Narum/Domset gjennom Haugsveen da?. Gulbrands bror Christoffer var min 4 x tipp og Christoffers kone var farssøster til Bjørnstjerne Bjørnson.

Er nok mindre sannsynlig den Sedalstråden hvertfall. Ville vel vært bemerket om de var søskenbarn skulle jeg tro.

 

Skal vi se, da snakker vi om Gulbrand Gulbrandsen f. 1792 -> Mari Gulbrandsdatter f. 1822 -> Gunda Andrine Nielsdatter f. 1848 -> Olave Kristiansdatter Haugsveen f. 1878 og så min oldemor Marie Augustdatter Engeset

 

Regner med det var denne slektstråden. JA stemmer det, Kristoffer f. 1787 gifter seg med Petrine Bjørnsdatter....se her ja - slikt er moro å finne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer!. Drev for endel år siden å gransket fram en hel haug av etterslekta til Gulbrand Gulbrandsen og tror jeg vet om de fleste ,kanskje bortsett fra enkelte i Amerika....men nå var det vel Marte Larsdatter om var fokuset her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig - leter i kirkebøkene etter ett evt. giftermål nr. 2 for denne Marte Larsdatter. Hun var neppe eldre enn at hun ble gift etter 1781. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,det har jeg faktisk ikke  tenkt på at hun kan ha blitt gift på nytt!. Det hender jo det er ting som ikke står i bygdeboka ,men så hender jo også at det ikke står stedsangivelser i kirkebøkene. Prøvde å se i 1801 tellinga for Land ,men finner henne ikke der ,så om hun fortsatte å bo i Land var hun nok død før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sett på linkene til det ang Lars Paulsen Berg enda ,men lette opp fadderne til barna til Johannes og Marte:

Lars 1750 https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45233/56

Johannes 1752 https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45233/62

Torger 1754 https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45233/68

Johanne 1756 https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45233/80

Gunder 1759 https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45233/95

Berthe 1762 https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45233/107

Berthe 1764 https://media.digitalarkivet.no/view/9351/45233/120

 

Fadderne i alfabetisk rekkefølge slik jeg klarte å lese dem:

Anders Michelsen Berg 1754, Anne Gundersd Berg 1752, Ansteen Hou 1752, Arne Overschjag qd 1756, Arne Øverschjag 1764, Christopher Bergseie 1750, Christopher Hansen Bergseie og qd 1752, Christopher Rusaen 1764, Endre Gjefle 1759, Hans Pedersen Gjefle 1762, qd Ingeborg Berg 1750,

Johans Bjerkeeie 1759, Johans Rud 1764, Kari Grandgard? 1764, Mads Vaaten 1750, Michel Nielsen og qd fra Oure 1759, Nils Melum 1750, Nils Nedreschiag 1754, Ole Kolsruds qd 1762, Ole Olsen Gjefleejer og qd 1756, Ole "Stumeejer?" 1762, Peder Ourlund 1750, Peder Øverschiag 1752, Rønnov Larsd Tonvold 1762, Rønnov Garder 1764, Sivert Øverschiag og qd 1754, "Sivert Overschjag qd" 1756

 

Av disse ser de fleste ut til å ha tilknytning til Østsinni og jeg har ikke sjekket dem med Østsinni bygdebok ,men denne Rønnov Larsdatter Tonvold og Rønnov Garder er samme person. Rønnov Larsdatter Gaardereie fikk en sønn utenfor ekteskap i 1766 (Paul) der faren var Haavel Christoffersen Gaarder 1744-1825 (som bodde i Bragernes). Vet ikke hvor det ble av Paul ,men Rønnov døde på Gaardereie i 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket tingbokinnføringene som Ole Arild la inn:

 

1. Gjelder skogtvist. Far, bror og svoger nevnt.

2. Gjeldssak. Far og svoger nevnt.

3. Transport vedr. garden Berg. Moren nevnt.

4. Gjeldssak. Kun Lars selv nevnt.

5. Gjeldssak. Kun Lars selv nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så da var kanskje ikke denne Lars Paulsen Berg gift da?...eller han kan ha vært gift utenfor Land..... og man kan jo ikke vite om han var far til denne Marte Larsdatter heller.... Om Marte ble gift på nytt etter Johannes Gundersens død er det jo ikke sikkert hun døde på Aure under Berg heller. Kan jo ha dødd hos en av barna. Jeg stusser også litt på at begge barna Berte ble gift ,ei med Nils Mikkelsen Aure og ei med Jon Olsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.