Gå til innhold
Arkivverket

To stk Ole Engebretsen på Gillund i Stange, Hedmark ca. 1713-1788. Hvem av dem er "min"?


Kristian_Vestli
 Del

Recommended Posts

Mitt utgangspunkt er Ole Engebretsen (født ca. 1713), sønnen til Engebret Halvorsen og Kari Amundsdatter på Sørholte. Dåpen er før de eksisterende kirkebøkene for Stange, men han er identifisert gjennom skiftet etter Engebret 21. juli 1717. Han er da oppgitt som 4 år gammel. (Stavemåten for patronymet til Ole veksler mellom Engebretsen, Embretsen, Engelbretsen og Ingebretsen. Jeg holder meg til Engebretsen i dette innlegget.) 

 

Jeg ønsker å finne ut hvor det blir av Ole etterhvert. Jeg synes det er vanskelig for det er flere Ole Engebretsen i Stange i den samme perioden. Under har jeg forsøkt å oppsummere det jeg har funnet ut, de kildene jeg har brukt og hvor jeg er usikker.


Det er to vielser som er de mest sannsynlige for Ole. Den første er 11.10.1742 med Berthe Olsdatter (forlovet 28. april) fra Syllie/Sylju. Ole er da bosatt på Kiemstad/Kjemstad. Den andre er 3.1.1748 med Kirsten Evensdatter (forlovet 12. november 1741). Denne Ole er bosatt på Gillund.

 

I Bygdebok for Stange, er han ikke nevnt under Kjemstad, men under Sylju finner vi på side 400


    "20/7 1725 selger Kristofer Mortensen Hjort odelsretten til Kjeld Bjørnsen, som ved skjøte 29/3 1742 selger til Ole Pedersens svigersønn Ole Engebretsen Kjemstad. Ved skjøte 4/4 1753 selger Ole Engebretsen Gillund og lensmann Lars Nilsen til sersjant Johan Daniel Ørholt."

 

image.png.afcd0b4febd1ad9e42d4adf9ecf63ba5.png

 

Han er altså nevnt under Gillund, og det er her moroa begynner, for det er nevnt to ulike Ole Engebretsen under Gillund. Den jeg er ganske sikker på er riktig Ole, er nevnt i Bygdebok for Stange på side 414 under søndre Gillund (Gillund Store).

 

"Knud Hansen solgte i 1733 sin del til Lars Olsen Sylje, som 21/7 1751 solgte til Ole Engebretsen. 15/4 1755 protesterer Ole Engebretsen mot skjøte av 15/4 1755 på nordre Gillund. 19/10 1780 selger Ole Engebretsen til eldste sønn Engebret Olsen for 790 rdr. og føderåd til foreldrene. Det er skifte etter Engebret Olsen 5/4 1794."

 

image.png.76ca6ad899e2b3b308af348f7c002099.png

 

Det er to Ole Engebretsen som begraves i denne perioden, som kan stemme sånn noenlunde med alder. Den ene begraves 25.7.1788 og utifra alder skal han være født 1713. Den andre begraves 8.12.1767 og skal være født i 1721. Begge er registrert med Gihlund som bosted. Den første gir mest mening: Fødselsåret stemmer meget godt, og dødsfallet i 1788 stemmer med salget til sønnen og skifte noen år etterpå. 

 

Litt videre graving gir også spor som støtter teorien om at jeg har truffet på riktig Ole. Ved bryllupet i 1742 med Berthe fra Sylju, er Lars og Peder Olsen forlovere. Dette kan være storebrødrene til Berthe, og Ole kjøper altså søndre Gillund av Lars Olsen Sylje.

 

Men så skriver Veflingstad i Bygdebok for Stange på side 416

 

"For Ole Engebretsen [...] se n. Gillund"

 

Den eneste Ole Engebretsen på n. Gillund er nevnt først på side 418

 

"Engebret Jensen som i 1749 selger til sønn Ole Engebretsen"

 

image.png.983c18e13bd3ffff7049bec19daeea7a.png

 

og på side 419

 

"Ole Engebretsen, 1748 g. m. Kjersti Evensdtr. Fokhol"

 

image.png.6c0c5080cd37f54749a0eaf7218a663f.png

 

Tar Bygdebok for Stange feil når de setter likhetstegn ved de to Ole? Hvis Engebret Jensen er far til den Ole Engebretsen som sitter på nordre Gillund, er det ikke den Ole jeg er interessert i. Og det utelukker i så fall også bryllupet med Kjersti/Kirsti som interessant for meg. Eller er det den samme Ole som er gift to ganger. Er det noen som ser noe jeg har oversett, og som kan hjelpe meg videre i å avgjøre hvilken Ole som er "min"?

 

Det er en utfordring at begge Ole har en sønn som heter Engebret. Den Engebret Olsen som står på side 420 under nordre Gillund lever i tidsrommet 1754-1794.

 

image.png.a023e44446a4a17495c3adbce3998b3c.png

 

Men for den Engebret som er nevnt under søndre Gillund (side 414, se over) oppgir også bygdeboken sifte i 1794. Har Veflingstad også blandet sammen de to sønnene Engebret Olsen?

 

Jeg setter stor pris på alle synspunkter og betraktninger som kan bidra til å knekke denne nøtten.

 

Hilsen Kristian Vestli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skumles innlegget ditt tenker jeg at du bør undersøke de nevnte skjøtene for å kontrollere at bygdebøkene har tolket dem - og de slektskapene som skjøtene dokumenterer - riktig. De finnes formodentlig i pantebøkene her: https://media.digitalarkivet.no/tl/pbok/browse?municipalities[]=0417&start_year=1730&end_year=1760&place=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.