Gå til innhold
Arkivverket

Militært rulleblad / Medalje


Dan Inge Dale
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg, Dan Inge Dale, søker for min avdøde  bestefar / farfar:

Baard Johan Hanssen Dale

Født 25/6-15, Dalsøyra, Gulen Kommune

Personnr’er: 31397

Soldatnr’er: 13415

som tjenestegjorde i kampene på Bagnsbergene Gård i Bagn, April 1940, i IR 10, 1. tropp,

3. kompani, 4. Brigade.

 

Jeg søker hans militære rulleblad, da jeg søker mest mulig informasjon om han. Han snakket aldri om opplevelsene etter krigen, så vet svært lite.

Finnes det en arkivmappe på hans navn?

 

Dan Inge Dale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2021 den 23.13, Dan Inge Dale skrev:

Hei!

Jeg, Dan Inge Dale, søker for min avdøde  bestefar / farfar:

Baard Johan Hanssen Dale

Født 25/6-15, Dalsøyra, Gulen Kommune

Personnr’er: 31397

Soldatnr’er: 13415

som tjenestegjorde i kampene på Bagnsbergene Gård i Bagn, April 1940, i IR 10, 1. tropp,

3. kompani, 4. Brigade.

 

Jeg søker hans militære rulleblad, da jeg søker mest mulig informasjon om han. Han snakket aldri om opplevelsene etter krigen, så vet svært lite.

Finnes det en arkivmappe på hans navn?

 

Dan Inge Dale

 

Hei

 

Les her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/militaertjeneste-og-dekorasjoner/militaere-ruller

og her: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/han-far-var-med-pa-noe-under-krigen?q=besteforeldre#!#block-body-1

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivet RA/RAFA-2017 Forsvaret, Forsvarets krigshistoriske avdeling finnes det nedtegnelser om kampene i Valdres. Mye av dette ble digitalisert i forbindelse med Arkivverkets markering av at det 9.4.2020 var 80 år siden det tyske angrepet på Norge; se https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000000006405&municipalities[]=0540

 

F.eks. finnes rapporter fra 3. kompani av IR10 her: https://www.digitalarkivet.no/db50002912900220

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 24.1.2021 den 20.09, Terje Nomeland - Arkivverket skrev:

Hei,

takk for svar.

Jeg har allerede sendt en forespørsel, men ikke fått noe svar, og det er ca 6mnd + siden.

Får bare opp å søke på mitt eget rulleblad, vanskelig å søke på min bestefars.

 Noe du kan hjelpe med? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sendte forespørsel om militært rulleblad på Bård Johan Dale 16.12.2020. Ifølge journalen vår sendte Riksarkivet sendte ut følgende svar 17.02.2020:

«Arkivverket oppbevarer eldre arkiv etter de fleste norske statlige virksomheter samt et betydelig antall privatarkiver. Arkivene beholder normalt den orden de avleveres i, og det utarbeides i liten grad tverr-registre. For å finne opplysninger om en person, må man derfor undersøke arkivene etter de ulike virksomhetene vedkommende har vært i kontakt med eller arbeidet for. Arkivverket har ikke ressurser til å kunne utføre slike undersøkelser, annet enn raske oppslag der den som henvender seg har gode ledetråder til hvor opplysningene bør kunne finnes. For øvrig må man selv komme på våre lesesaler og undersøke arkivsakene, eventuelt engasjere noen til å gjøre det for seg. Opplysninger om hvilke arkiv som oppbevares i Riksarkivet og statsarkivene finner du på www.arkivportalen.no , og åpningstider og andre praktiske opplysninger vedrørende lesesalene på www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss .

Riksarkivet oppbevarer militære personellpapirer på menige mannskaper født 1941 til 1957. Eldre og yngre årganger finnes det bare unntaksvis papirer på. Vi har undersøkt Riksarkivets kataloger over personellpapirer fra Fjordane Infanteriregiment (IR 10), som vi antar er den aktuelle militære enheten ut fra bostedsopplysningen, men kan ikke se at Riksarkivet oppbevarer ruller over menige fra IR 10 som dekker det aktuelle årskullet.»

 

Jeg kan legge til at Statsarkivet i Bergen heller ikke har rulleblad på de menige som var med i krigen. Det vi derimot har er søknad om krigsdeltakermedalje. På disse søknadene får man ei viss oversikt over hva han har vært med på. Om du legger det sammen med kildene som Kristian viser til lengre oppe, så kan du finne mer ut av hva han har vært med på.

Vanlig rutine for bestilling av materiale er via skjema, men denne gangen legger jeg det ut i forummet slik at alle kan se hvilke opplysninger man finner på en slik søknad:

Baard Dale.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.