Gå til innhold
Arkivverket

Fødsel i Stavanger 1908 .........


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Folketellingen 1910 forteller at Sigrid Rønneid bor i Bakkegaten 1 sammen med sine barn Martha og Regrot.

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036615023708

 

Sistnevnte står som født i Stavanger 15.04.1908 (i seinere kilder står det 15.05.1908).

I den kommunale folketellingen av 1911 (utført desember 1910, er det meg fortalt) står det at de de har bodd her i 3 år og at de skal flytte til Nedre Strandgate 19.

Jeg finner ikke fødselsinnførselen til Regrot noe sted, ikke heller hvor de har bodd de siste tre årene. Moren står ikke i adressebøkene.

Noen som har en ide om hvordan jeg skal løse dette?

 

mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Kan det være Hans Regrot Rønneid som er å finne i Bergen i 1938 ?

https://www.nb.no/items/dceaed6c5ce69d995b53e7457d1598e9?page=3&searchText="hans Regrot"

 

image.png.2892b4aac6fcd0cfe56ca152fc56998b.png

Den Hans Regrot , død her: https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003111688

>Med fødseldato 15.05.1908

Endret av AllanFrantzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har leita etter fødselen til Regrot, utan å finna han.

 

Såg at Sigrid og Torger Rønneid fekk ei dotter, Sigrid i 1909, dei var ikkje gifte. Men ho vaks kanskje ikkje opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det visste jeg ikke!

Tusen takk! Kan du legge inn disse opplysningene her ?

Jeg har lurt på om faren het Torger, fordi det er Regrot baklengs.

Dette er nok mannen jeg leter etter......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje funne fødselen, men ser at han i 1910 "midlertidig" ("mt") var i Kristiania (sjølv om han var oppført med familien i Stavanger):

(nr. 56 på ei liste over mange born, til dels svært små):

 

https://www.digitalarkivet.no/pf01036392130862

 

Adressa var Schwensensgate 9b, dette var tydelegvis ein barneheim kalla "Barneværn"

 

Får ikkje lasta opp bilde frå aviser, men t.d. her på side tre i avisa Social-Demokraten 20. nov. 1913  står det noe om heimen. https://www.nb.no/items/ac191025e2187f2946ece92f538db47a?page=1&searchText="barnehjem barneværn"~3

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! Er han altså oppført både i Stavanger og på barnehjemmet i Kristiania i 1910?

Ser at mor kun er ført opp i Stavanger, mens Martha også er ført opp hos sin far i Kristiania, Kornelius Totland. Hennes søsken er også oppført her. Siden Regrot er et så spesielt navn, antar jeg at han er oppkalt etter sin far, Torger Rønneid. Men hvor kan han være født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Takker så mye! Er han altså oppført både i Stavanger og på barnehjemmet i Kristiania i 1910?

Ser at mor kun er ført opp i Stavanger, mens Martha også er ført opp hos sin far i Kristiania,

I Stavanger står Sigrid og Regrot som "fraværende" med "Antatt oppholdssted" Kristiania.

I Kristiania står Marta som  fraværende med "Antatt oppholdssted" Stavanger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere gode hjelpere...

En liten oppsummering:

Sigrid og Kornelius Totland får tre barn mens de er bosatt i Bergen: Martha 1894, Ragna 1896 og Osvald 1899.

De bor i Bergen i 1900.

 

15/4 eller 15/5 1908 får Sigrid sønnen Regrot, sannsynligvis i Stavanger eller omegn. De er ikke gift, men barnefaren er Torger (Regrot baklengs) Rønneid. Året etter får hun datteren Sigri med samme far. 

 

I 1910 er mor Sigri bosatt i Stavanger, Bakkegaten 1, hun er fraskilt og antas å være i Kristiania.

Datteren Martha (far Kornelius Totland) er bosatt i Stavanger. Det står ikke noe om at hun er midlertidig borte.

Sønnen Regrot er midlertidig i Kristiania.

Datteren Sigrid nevnes ikke.

 

Den fraskilte korkskjærer Kornelius Totland bor i Markveien 56 på Grünerløkka. Han er innført som fraskilt.

Her står det at datteren Martha er fraværende, antatt å være i Stavanger.

Datteren Ragna f 1896 er tilstede og bor sammen med faren.

Sønnen Osvald f 1899 er også tilstede med far og søster.

 

Så får vi vite at Regrot nå bor på barnehjemmet i Svensensgate 9b midlertidig.

 

Ennå vet vi ikke hvem Torger Rønneid er, far til Regrot og Sigrid. Og nå stiller jeg også flere spørsmål:

Hvor er mor  Sigrid (f. 1867) i 1910?

Er lille Sigrid f. 1909 død eller plassert bort?

Er Sigrids datter Martha (1894) alene i Stavanger i 1910?

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Er lille Sigrid f. 1909 død eller plassert bort?

Hun står som hjemmedøpt og død i dåpsinnførselen...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bente Borgen skrev:

I den kommunale folketellingen av 1911 (utført desember 1910, er det meg fortalt) står det at de de har bodd her i 3 år og at de skal flytte til Nedre Strandgate 19.

Jeg finner ikke fødselsinnførselen til Regrot noe sted, ikke heller hvor de har bodd de siste tre årene. Moren står ikke i adressebøkene.

 

Opplysninga om flytting gjeld kor dei flytta frå, ikkje til. Dermed kan ein lettare spora adressene bakover enn framover.

 

I 1911-tellinga (https://stavangerbyarkiv.no/wp-content/uploads/2018/11/folketellinger_1911_petri_01.pdf), s. 31 i pdf-fila, bur altså Sigrid og sonen Regrat i Bakkegd 1, i margen til venstre står det "nu i Xania (Kristiania) midlertidig". Til høgre står det at dei flytta dit frå N. Strandgade 19.

 

I 1910-tellinga (https://stavangerbyarkiv.no/wp-content/uploads/2018/11/folketellinger_1910_dom_08.pdf), s. 40 i pdf-fila, bur dei i Nedre Strandgade 19, Sigrid og Regrat, dei andre borna Martha, Ragna, Osvald er også ført opp, men ved dei står det "nu i Xania". Det står at familien flytta hit frå Lydersagensgd 6.

 

I 1909-tellinga (https://stavangerbyarkiv.no/wp-content/uploads/2018/11/folketellinger_1909_petri_04.pdf). s. 30 i pdf-fila, bur dei i Lydersagensd 6, Sigrid med Martha, Ragna, Osvald og ikkje namngitt barn, født i mai -08 [=Regrot]. Til høgre står "I fjor Ø. Strandgade" (ikkje noe nummer. men eg fann dei i nr. 28)

 

I 1908-tellinga (https://stavangerbyarkiv.no/wp-content/uploads/2018/11/folketellinger_1908_dom_08.pdf), s. 62 i pdf-fila, bur dei i Øvre Strandgd 28, Sigrid med borna Martha, Ragna og Osvald. Om borna står det "Ikke begyndte paa Skole da de er nylig flyttede hertil fra Bergen". Til høgre står det"F[?]ør i Bergen"

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Hun står som hjemmedøpt og død i dåpsinnførselen...

Og her er dødsfallet til Sigrid innført, nr. 66, Kvindekjønn:

SAST, Domkirken sokneprestkontor, 30/30BA/L0032: Ministerialbok nr. A 31, 1896-1917, s. 150
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060518050412
 

 

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Hun står som hjemmedøpt og død i dåpsinnførselen...

 

14 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Hun står som hjemmedøpt og død i dåpsinnførselen...

Ja, jeg å det nå ..... Takker 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Og takk, Richard, for at du gjorde meg oppmerksom på at adressen er den de flyttet FRA i de kommunale folketellingene i Stavanger. Jeg har lurt litt på det.....

Etter det som står i tellingen fra 1908 skjønner jeg at Sigrid og barna flyttet direkte fra Bergen til Stavanger.  Da kan jo egentlig Regrot kanskje være født i Bergen? 

Flyttet barna da til sin far i Kristiania i 1910?  Og hvor er Sigrid i 1910 hvis hun ikke er i Stavanger? Jeg trodde at barn som skulle tas hånd om av barnevernet ble sendt til den kommune de hadde hatt en tilhørighet til de siste to år, betydde det da mannens tilhørighet, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Etter det som står i tellingen fra 1908 skjønner jeg at Sigrid og barna flyttet direkte fra Bergen til Stavanger.  Da kan jo egentlig Regrot kanskje være født i Bergen? 

Trur ikkje det, ettersom det først er i 1909-tellinga han er nemnt (utan namn), og alle andre kjende kjelder oppgir Stavanger som fødestad. Men at han er fødd i Stavanger treng ikkje bety at han er døypt i Stavanger. 

 

Eg har forsøkt å finna konfirmasjonen hans i Fana (ettersom det er der familien bur i 1920), sidan det ved konfirmasjon pleier stå dåpsdato, men utan hell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! 

Det jeg tenker nå er at Sigrid blir gravid i Bergen i 1907 og tar barna med og flytter til Stavanger hvor hun får Regrot i mai 1908. Hun bruker både Regrots fars navn Rønneid, sin fars gårdsnavn Nordvik og sin fraskilte ektefelles navn Totland. I den kommunal folketellingen 1910 (utført des. 1909) sier hun at hun ikke vil oppgi mannens navn eller bopæl. Så skjønner jeg ikke at det ikke er mulig å finne dåpsinnførselen til Regrot,  eller dette med at hun og Regrot midlertidig drar til Kristiania i 1910. Finner heller ingen som heter Torger Rønneid 😞

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.