Gå til innhold
Arkivverket

Pikenavn


Aud Johanne Wasbak Skau
 Del

Recommended Posts

Hei.

Hva gjør dere i disse tilfellene? 

Har registrert det slik: Fornavn: Karoline Etternavn: Haldorsen* f. Nilsen

Skal jeg automatisk gå ut fra at hustruen bruker sin manns etternavn? Blir etter hvert veldig mange konstruerte etternavn.

Skjermbilde.PNG.60d6bf64c7f378e9c912a77ed442f40c.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Aud Johanne Wasbak Skau skrev:

Hei.

Hva gjør dere i disse tilfellene? 

Har registrert det slik: Fornavn: Karoline Etternavn: Haldorsen* f. Nilsen

Skal jeg automatisk gå ut fra at hustruen bruker sin manns etternavn? Blir etter hvert veldig mange konstruerte etternavn.

Skjermbilde.PNG.60d6bf64c7f378e9c912a77ed442f40c.PNG

Holder på med en kirkebok fra samme tidsperiode og har hatt endel like tilfeller. Har registert det som står i kirkeboken som i dette tilfelle f. Nilsen da man ikke har noe annet å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aud Johanne Wasbak Skau: I slike tilfeller brukte de nok mannens etternavn, ellers var det liten grunn for presten å føre inn pikenavnet. For søkemulighetenes del er det supert om dere skriver Haldorsen* f. Nilsen. 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er litt forvirret. Fikk denne meldingen fra Renathe-Johanne:   

"Hei

Denne folketellingen er ikke registrert etter Histform reglene. Derfor settes etternavnet tomt når dette mangler, slik som det fremgår av kilden. "

 

Her sier dere at vi pga søkemuligheter bør sette inn etternavn med stjerne. Når skal vi bruke * ?

 

Med hilsen

Jan

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal man kun skrive det som står i kirkeboken og ingenting annet enn det. Står det Anne f. Nilsen så er det beste at man skriver f. Nilsen.  Hvis man ut fra sammenhengen i kirkeboken likevel konstruerer et etternavn/slektsnavn for en hustru skal man sette en * etter etternavnet/slektsnavnet for å vise at dette er konstruert etter tolkning. Jeg vet hva jeg skrev over, at det for søkemulighetenes skyld er greit å konstruere et etternavn, men når dette fører til uklarheter er det best om dere for fremtiden kun skriver det som står i kirkeboken! I dette tilfellet f. Nilsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22.3.2021 den 9.13, Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket skrev:

I utgangspunktet skal man kun skrive det som står i kirkeboken og ingenting annet enn det. Står det Anne f. Nilsen så er det beste at man skriver f. Nilsen.  Hvis man ut fra sammenhengen i kirkeboken likevel konstruerer et etternavn/slektsnavn for en hustru skal man sette en * etter etternavnet/slektsnavnet for å vise at dette er konstruert etter tolkning. Jeg vet hva jeg skrev over, at det for søkemulighetenes skyld er greit å konstruere et etternavn, men når dette fører til uklarheter er det best om dere for fremtiden kun skriver det som står i kirkeboken! I dette tilfellet f. Nilsen 

Drar opp denne igjen, fordi jeg synes det fører til større uklarheter å ikke skrive morens riktige etternavn, som jo i eksempelet faktisk er Haldorsen. 

Haldorsen er ikke et konstruert etternavn, for skrivemåten betyr jo nettopp at hun heter Haldorsen, som sin mann, og at pikenavnet var Nilsen.

Jeg mener derfor det er mer kildetro å skrive "Haldorsen*, f. Nilsen" enn å skrive kun "f. Nilsen". 

 

Et konstruert navn vil det bare bli i de tilfellene man skriver Haldorsen der det ikke står f./født foran Nilsen, og det bør man jo unngå samme hvor mye man mistenker at presten hadde glemt f./født foran Nilsen.

Om en bokstav var uteglemt eller ikke kan vi aldri vite sikkert, men om det står "Nils Haldorsen og hustru Karoline, f. Nilsen", vet vi at etternavnet var Haldorsen, fordi det var (og fremdeles kan være) slik navnene til et ektepar ble skrevet. (Og vi vet at de var gift fordi det står at hun var hans hustru og at barnet var født i ekteskap).

 

Om man ikke skal skrive "Haldorsen*, f. Nilsen", må man også i de tilfeller der det kun står "Nils Haldorsen og hustru Karoline" la feltet for Karolines etternavn stå tomt.

 

Søkemulighetene blir svært begrenset dersom man må søke på et etternavn som ikke var i bruk på registreringstidspunktet (eller kanskje bare som mellomnavn i noen tilfeller), framfor mors folkeregistrerte etternavn i ekteskapet. Fokuset bør være på den opprinnelige kilden og dens innhold, ikke på begrensningene som dagens registreringsmetode setter. 

 

 

 

 


 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.