Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i bygdebok for Haram, Møre og Romsdal og gården Blindheim.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dersom noen har tilgang til nevnte bygdebøker, trenger jeg hjelp vedr gården Blindheim.

 

Peder Einarsen ca 1751, trolig fra Røsvik død på Blindheim 1823 og andre kona Karen Olsdtr. f. ca 1773 døper en datter Pernille Oline 24.06.1811.

 

Jeg trenger opplysninger først og fremst om denne datteren giftet seg i 1849 med Joakim Nicolai Ingebrigt Andersen Tune, Spjelkavik. Dessverre er ikke farens navn oppgitt ved vielsen. Den finner sted i Vigra og der er hun oppført med gårdsnavnet Blindheim. Andre opplysninger sier at hun var fra Haram.

 

Om dette er rett Pernille, er jeg interessert i opplysninger om foreldrene, Peder Einarsen og Karen Olsdtr.

 

Folketellingen 1801 Haram, Blindheim. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058420001328

 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil antagelig finne desse i boka "Vigraslekter gjennom 500 år" Denne har av og til leie på nettet, men om det gjer det no veit eg ikkje. Du kan iallefall fjernlåne den på ditt lokale bibliotek.

 

Mvh

Ingmar 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ingmar.

 

Jeg skal sjekke opp i det.

Den der dessverre ikke tilgjengelig i Nasjonalbiblioteket, ingen treff på forfatteren Johan S. Molnes.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dårlig ut med hensyn til å finne gården Blindheim omtalt i bygdebok for Haram.

Ut fra hva jeg kan se på Google Maps ligger Blindheim på Vigra, og da er det vel der jeg må lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av Vigra var tidligere under Haram så "bygdeboka" du må sjekke for Blindheim er som tidligere nevnt "Vigra-Slekter gjennom 500 år"

 

Boka har tidligere leie ute på nettet, ikkje på nb.no men på nokre lokale sider her på Sunnmøre. Det ser ut som om den er vekke igjen no. Mykje opplysninger og oppramsing av personer i denne boka, men den er tungvint å bla igjennom.

 

Eg har boka her heime så om den ikkje er å oppdrive i Bergen kan eg ta meg ein runde seinare for å sjå etter det du er på jakt etter.

 

Mvh

Ingmar 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ingmar.

 

Ja, jeg har søkt på nettet og kom så langt at jeg fikk muligheten til å laste den ned, men da var det stopp og det kom melding om at siden jeg søkte ikke var tilgjengelig.

Jeg har fått midlertidig tilgang i Nasjonalbiblioteket og har sjekket ut Haram bøkene, og som du sier så er det Vigra jeg skal til.

Vielsen til Pernille i 1849 fant da også sted i Vigra.

Så om du har anledning til å sjekke den slektsboka for meg ville jeg ha satt stor pris på det. Alternativet er jo å lage et nytt tema hvor jeg ber om oppslag i Vigraslekter gjennom 500 år.

 

Tilorientering ser jeg at ved vielsen i Ministerilprotokollen i 1849 er en Bærent Pedersen Blindheim forlover. Det kan jo kanskje være en bror.

Takk så langt for hjelp.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i full fart, i Vigraslekter side 361/362 finner du Pernille med foreldre, og det er riktigt at det er hun som blir gift i Spjelkavika. Mannen som hun gifter seg med er ifrå Søvik, familien hans finner du i Bygdebok for Haram, band 2a Hamnsund og Søvik, side 321 der han er nemd med ukjent lagnad.

 

Så bøkene du må låne for å nøste opp i dette er:

Vigraslekter gjennom 500 år

Bygdebok for Haram, band 2a, Hamnsund og Søvik

Bygdebok for Haram, band 2b, Gamlem til Store Kalvøy (Denne inneholder register for band 2a og 2b) Forfatter for desse to siste er Randi Ingunn Selnes.

 

Mvh

Ingmar 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Det ser dårlig ut med hensyn til å finne gården Blindheim omtalt i bygdebok for Haram.

Ut fra hva jeg kan se på Google Maps ligger Blindheim på Vigra, og da er det vel der jeg må lete.

For ordens skuld:
- reknar med at du held orden på Blindheim på Vigra, Blindheim i Borgund (nær Spjelkavik) og Blindheim i Sykkylven.

- Vigra (Roald) sokn er øya, og har vore det frå mellomalderen. Kan ikkje sjå at det har vore noko grenseregulering.

Det var presten i Haram som gjorde teneste der (sokneprest frå 1702, res.kap under Borgund før det).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Som jeg skrev ble hun viet i Vigra og ikke i Borgund. Jeg har sjekket Blindheim i Borgundboka og de er ikke nevnt der, så det er Vigra jeg skal til.

Selv om jeg i mange år hadde dette området som salgsdistrikt, så er det likevel ikke enkel for en som ikke er fra området å holde tunga helt rett i munnen.

Ut fra det som her har fremkommet, er det nok Blindheim på Vigra som er det rette stedet.

 

Jeg kommer meg dessverre ikke på noe Bibliotek med det første, så jeg er avhengig av en smule hjelp med oppslag.

 

Her er vel kanskje utflyttingen til Pernille fra Roald i 1847 til Borgund. Men da får jeg i så fall et nytt problem for her står det at hun er gaardmannskone og vielsen fant først sted i 1849.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.