Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål fra en nybegynner om en dagbok fra 1834-35


Johan Urban Bergquist
 Del

Recommended Posts

Hei!
Jeg er ny her og jeg har et lite problem (eller la oss kalle det en utfordring) jeg prøver å finne ut av. Jeg vet ikke om dette i det hele tatt er riktig forum for mitt spørsmål, men jeg gjør et forsøk, så får heller moderator ta bort om det ikke passer. Jeg har kommet over en dagbok skrevet av en norsk person i Italia åren 1834-35. Boken har 48 tettskrevne sider og jeg har veldig lyst til å transkribere det hele. Problemet er at jeg ikke er vant til å lese denne typen håndskrift. Noe av det klarer jeg fint å lese, men noe av det klarer jeg ikke i det hele tatt. Jeg tenker at om jeg kunne få hjelp med å tyde første siden, for å få på plass bokstaver jeg ikke kjenner, så blir det lettere å gå igang med resten av teksten. Er det noen her som kunne hjelpe meg med denne utfordring?

 

Med Vennlig Hilsen

Johan Urban Bergquist 

AC876A38-9E31-4674-A37C-192826C5AB69.jpeg

Endret av Johan Urban Bergquist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Hvis du kunne ha scanna sidene med litt høgare oppløysing, skulle det late seg gjere å lese det, trur eg.

 

 

Helt enig med Gunnar. Jeg har likevel gjort et forsøk, men det er såpass strevsomt å myse og delvis gjette, at resultatet blir semmert.

De første 20 linjene:

 

 

01 den 11 Novbr 1834

02 I Kirken S. Maria del Tarlo(?) saa jeg idag det ret smukke Monument med

03 Digteren Sannazar med Apollos og Minervas Statuer. Derpaa spadserede jeg

04 over Monte Tizzasalcine, som ved en Broe staar i forbindelse med Monte S. Elmo

05 og hvor der findes en Deel store og smukke Palladser og det Kgl. topografiske

06 Institut og i Nærheden Collegio Reale di S. Carlo alle Mortelle, hvor der er en

07 Scola de musaici, pietre dure(?) e cammei. Derefter gik jeg ind i Castel

08 nuovo og saa den af Marmor opførte smukke Triumfbue for Alphons d. 1. og de

09 mindre smukke Par(?) af b??ge. Paa den store Molo hvor Fyrtaarnet er, interessere-

10 de det mig at see 3 à 4 Italienere, paa (??). Stedet omringedes af en stor Del

11 Folk af den lavere Classe, (??) samt(?) en (??) og (??) nogle V??. Den-

12 ne Skik gaar her Dog for sig paa dette Sted

13 D. 12 Novbr.

14 Hos Vogt traf jeg idag 2 Landsmænd, den unge Brønsted, som er ankommen her-

15 til for at gaae til Mesina(?) som her er bosat, og en Fleischer, som her har sit

16 Ophold og er en Broder til Byefogden i Aarhuus. Den førstnævnte bragte en Deel

17 Nyheder fraa Kbhvn

18 D. 13 Novbr

19 Idag saae jeg nøiere Domkirken, som har smukke Partier, en Deel Gravmonumen-

20 ter og gode Malerier. Marmor Soclene, som er af et antikt Teegel(?), har en B?? i sin

 

Og der var det full stopp. 🙂

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, Johan Urban Bergquist skrev:

Jeg har siden i mye bedre oppløsning, men det er en begrensning på 1 MB for å laste opp her i forumet...

 

Ja den begrensningen kan ofte resultere i «tænders gnidsel» 😉 Kan sende deg en PM med e-posten min, hvor du kan legge ved bildet. Uten at jeg derved kan gi noen som helst garanti for at ‹prestasjonen› min blir bedre enn ovenfor.

Alternativt kan du laste opp til en eller annen ‹sky› og legge lenken her.

Vått ju sei? 🙂

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Tarlo

Parto

 

Tips:

Trekk bildet inn i bildeprogram - f.eks paint hvis dere har pc - lagre det på egen maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Even!!! Send meg gjerne en PM. Jeg har som som sagt bildet i mye bedre oppløsning. Veldig takknemlig om du vil gjøre et forsøk 🙂🙏🏽

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Even Stormoen skrev:

 

 

10 minutter siden, Even Stormoen skrev:

 

 

Ja den begrensningen kan ofte resultere i «tænders gnidsel» 😉 Kan sende deg en PM med e-posten min, hvor du kan legge ved bildet. Uten at jeg derved kan gi noen som helst garanti for at ‹prestasjonen› min blir bedre enn ovenfor.

Alternativt kan du laste opp til en eller annen ‹sky› og legge lenken her.

Vått ju sei? 🙂

 

Mvh

Tusen takk Even!!! Send meg gjerne en PM. Jeg har som som sagt bildet i mye bedre oppløsning. Veldig takknemlig om du vil gjøre et forsøk 🙂🙏🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Parto

 

Tips:

Trekk bildet inn i bildeprogram - f.eks paint hvis dere har pc - lagre det på egen maskin.

 

Takk for Parto! Men er du sikker? P-en er ulik f.eks. P-en i Palladser. Nå skal sies at jeg ikke er spesielt lommekjent i Napoli . . . 😉

Og å legge bildet inn i bildeprogram hjalp i hvert fall ikke meg. Om jeg skjerper og forstørrer aldri så mye er og blir oppløsningen for lav. Dessverre.

 

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Johan Urban Bergquist skrev:

Tusen takk Even!!! Send meg gjerne en PM. Jeg har som som sagt bildet i mye bedre oppløsning. Veldig takknemlig om du vil gjøre et forsøk 🙂🙏🏽

 

Du har fått PM 🙂

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Even Stormoen skrev:

 

Takk for Parto! Men er du sikker? P-en er ulik f.eks. P-en i Palladser. Nå skal sies at jeg ikke er spesielt lommekjent i Napoli . . . 😉

Og å legge bildet inn i bildeprogram hjalp i hvert fall ikke meg. Om jeg skjerper og forstørrer aldri så mye er og blir oppløsningen for lav. Dessverre.

 

 

Mvh


Italienske særnamn er skrivne med latinske bokstavar.
Difor også Monte Pizzofalcone.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:


Italienske særnamn er skrivne med latinske bokstavar.
Difor også Monte Pizzofalcone.

 

Gunnar, du er en knupp! (Om jeg må være så fri 🙂

Jeg lærer og lærer, håper bare at lærdommen ‹sitter› til en eventuell neste gang. 😉

Hjertelig takk!

 

Mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

Og å legge bildet inn i bildeprogram hjalp i hvert fall ikke meg.

Eg lagret det i paint som .jpg og brukte "glideren" som dukket opp når eg klikket en gang på +-tegnet øverst...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Eg lagret det i paint som .jpg og brukte "glideren" som dukket opp når eg klikket en gang på +-tegnet øverst...

 

 

 

Hmm. Må beskjemmet tilstå at jeg dessverre ikke begriper hva du mener.  😞 

 

Jeg bruker Mac, lastet bildet inn i Paintbrush, som jeg er rimelig venn med, men på grunn av originalens begrensninger var det ingen ‹triks› jeg kunne hente ut av verktøykassen der som var til hjelp.

Har imidlertid via E-post mottatt den store filen fra Johan Urban. Virker umiddelbart ikke som at dét vil utgjøre den store forskjellen mht klarhet, men hvis du har tid og lyst og anledning videresender jeg gjerne denne til deg.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Tastesnubling – nok en gang.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dronningen som ble feiret 14. november! (Jeg ble litt nysgjerrig, klarte å tyde litt av brevet.) Maria Cristina of Savoy - Wikipedia  Hun døde dessverre i barselseng to år senere, bare 23 år gammel. Napoli tilhørte kongeriket "De to sicilier" sammen med Sicilia.

Endret av Marianne Hella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marianne Hella skrev:

Her er dronningen som ble feiret 14. november! (Jeg ble litt nysgjerrig, klarte å tyde litt av brevet.) Maria Cristina of Savoy - Wikipedia  Hun døde dessverre i barselseng to år senere, bare 23 år gammel. Napoli tilhørte kongeriket "De to sicilier" sammen med Sicilia.

Så kult, Takk!

 

Dette blir et riktig detektivarbeid fremover tenker jeg. Even har transskribert så å si hele første siden for meg, så nå gjenstår "bare" 47 sider som jeg skal gå i gang med om et par uker når jeg har litt mer tid til overs.

 

Stort Takk til alle som har engasjert seg i dette!

 

p.s. jeg er selv billedkunstner og håper på å kunne lage et prosjekt der jeg bokstavlig talt går i dagboksforfatterens fotspår 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.