Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Henriksen Hoseid og Henrik Halvorsen Hoseid , Drangedal, far og sønn


Mariken Øvrebø
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å finne begravelsene og skiftene etter Halvor Henriksen Hoseid og Henrik Halvorsen Hoseid , Drangedal, far og sønn.

Sønnen  Henrik skal være død ca. 1894 og faren Halvor ca. 1896. Har forsøkt å finne dem i kirkebøker for Drangedal og i skifter fra Bamble, uten hell.

Er det noen som vet andre steder en kan søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Henriksen f. 1824 og sønnen  Henrik Halvorsen f. 1849 var i live ved ft. 1891 Drangedal https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052837002775
Halvor kom fra Tønæs. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000009551931
Ingen av dem bodde på Lille Oseid i 1900, Store Oseid eller Trønæs i 1900. Søk med etternavn 'Os*' ga samme resultat. Jeg finner dem ikke i hele Drangedal.  For sikkerhets skyld sjekket jeg også ministerialboken for Bø i Telemark, som hadde et tuberkulosesykehus. Jeg har ingen indikasjon for at de hadde tuberkulose, men det kunne være en mulighet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de i alle fall i 1875:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052169002194

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0817&kenr=006&bnr=0027&lnr=00

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Drangedal
  • Kommunenummer: 0817
  • Navn på bosted: Hoseid Lille

Antall personer registrert på bostedet: 11. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Halvor Hendriksen Husfader G Gaardbr Selveier Jordbrug og Skovdrivt 1824 Drangedal  
tidslinje.gif Maria Knudsdatter Hans Kone G Madmoder 1816 Drangedal  
tidslinje.gif Hendrik Halvorsen Deres Søn Ug Hjælper Faderen 1849 Drangedal  
tidslinje.gif Knud Halvorsen Deres Søn Ug Snedker 1851 Drangedal  
tidslinje.gif Kari Halvorsdatter Deres Datter Ug Steller i Huset 1858 Drangedal  
  Karine Matthiasdatter Opfostringsbarn Ug   1864 Drangedal  
  E Maria Halvorsdatter Tjenestepige Ug Budeie 1857 Drangedal  
  Thor Halvorsen Husfader G Skomager 1848 Drangedal  
  Karen Maria Gundersdatter Hans Kone G Steller i Huset 1851 Drangedal  
  Gunder Thorsen Deres Barn Ug   1873 Drangedal  
  Halvor Thorsen Deres Barn Ug   1874 Drangedal

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

takk for svar. Jeg har funnet dem i folketellingene dere viser til, men stusser over at de ikke er å finne i kirkebøker eller skifter.

Halvor Henrikesen er min tippoldefar og Henrik hans eldste sønn og skulle overta gården. Men han ble skadet i en ulykke i skogen rundt 1890, og var sannsynligvis arbeidsufør etter dette siden han opptrer som losjerende i tellingen fra 1891. Gården var da overtatt av broren Knut som er oppført som snekker i 1875-tellingen. 

Jeg har grunn til å tro at Henrik var deprimert etter ulykken, bl.a. pga noen brev som finnes etter ham. Han skal også ha vært eier av andre eiendrommer som faren Halvor arvet da han døde. Da faren Halvor døde i 1896 var det kun to arvinger - Knut Halvorsen og Kari Halvorsdatter. Henrik er derfor død før faren. At ingen av dem er oppført i kirkeboka under begravede er foreløpig et mysterium. Jeg har lurt på om Henrik kan ha tatt livet av seg og at han derfor ikke er gravlagt i vigslet jord, men er usiker på hva praksisen for registrering av dødsfallet da ville være. Hvis han har havnet på en institusjon, tenker jeg at dette kan ha vært en psykiatrisk institusjon. Tredje mulighet er at han har flyttet fra eiendommen, han har sannsynligvis hatt noen midler til å leve av og kan ha bosatt seg annet sted.

Når det gjelder faren Halvor er det ikke noe som tyder på at han har flyttet fra gården før han døde, men han kan muligens kommet på sykehus og være død der.

 

Men burde det ikke være registrert skifter etter dem ett eller annet sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.