Gå til innhold
Arkivverket

Bilder av eiendommer på digitalarkivet.


Grolaug
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg søkte på Digitalarkivet i 2009 og fant da bilde av en eiendom/adresse i Oslo. Pilestredet 63b.

 

Der bodde min bestemor fra 1915-1975.

 

Jeg husker ikke hvordan jeg fant bildet, og har prøvd forskjellige søk, men får ikke opp bilder,  lurer på om noen kan hjelpe meg med dette ?

 

Har flere gateadresser jeg godt kunne tenkt meg å finne bilder av huset.

 

På forhånd takk for hjelpa og takk også for flotte sider som gir mye informasjon.

 

Mvh Gro

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for raskt svar. Jeg har funnet dette bildet. Men i det søket jeg sikter til, søkte jeg opp en person, fant så adressen og så kunne man gå til adressen og finne de som bodde der, de forskjellige husstandene. og da gikk det an å finne bildet av selve huset

 

Det som står på utskriften min er som følgende: 1900 telling for 0301 Kristiania også har jeg en adr.

: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&gar...  men så mangler jeg resten av adressen.

 

Da er det bilde av huset fra en annen side.

 

Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer, selv om jeg ikke er fra Arkivverket..  Disse bildene var, som du sier, knyttet til 1900-tellingen på den gamle versjonen av Digitalarkivet, som nå er borte. 

 

https://www.arkivverket.no/nyheter/digitalarkivet-sine-gamle-nettsider-gda-er-tatt-ned-grunna-eit-nyleg-oppdaga-sikkerhetsproblem

 

 

Jeg hadde lastet opp bildet av det gamle huset jeg eide på tellingen fra 0218 Aker, men jeg tror ikke vi får se igjen bildene på samme måte (knyttet til tellingene). Det kan det jo hende vi kan få svar på. 🙂 

 

Adressen du viser til er fra den tiden dette lå på uib (Bergen) og det ble endret først, og etter det kunne vi komme inn på gamle DA en god stund før de måtte stenge sidene. Se lenke til forklaring.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grei forklaring. Det var synd at dette ikke går lenger, for det var nesten som å finne en "skatt"

 

Mvh Gro

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.