Gå til innhold
Arkivverket

Skjøte på Mogaten 15


Jeanine Johansen
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/59906/57

Jeg fatter ingenting av det jeg leser i skjøtet her. Jeg har klart å tyde det i forholdsvis stor grad. Øverst på høyre side står det "fortsættelse fra foregående blad", men på forrige side er datoene senere.

Det jeg lurer på, gjelder Oluf Dahl, jeg skjønner ikke om han eide eiendommen eller hvordan det henger sammen. Kildene sier at han bodde der fra 1898 til 1915. Neste gang jeg finner han er i  kommunal telling fra 1923, da han bor i taasenveien. 

Det står veldig mye om obligasjoner i skjøtet, men dette er mitt første skjøte jeg leser, så jeg har så liten forståelse av ord og uttrykk her.

Kan noen hjelpe meg med å skjønne Oluf Dahl sin rolle her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Dette er ikke et skjøte, men et panteregister. Et panteregister har henvisning til alle dokumenter er som er tinglyst på eiendom, så som skjøter, obligasjoner osv.

 

Panteregisteret ser ut til å være litt rotete ført, med henvisninger fram og tilbake, fordi man har forsøkt å utnytte ledig plass.

 

Mogaten, matrikkelnummer 15, starter på oppslag 59. Som på alle andre oppslag er adkomster ført på venstre side av oppslaget og heftelser på høyre side. Når det for heftelsene på oppslag 60 er henvist til forrige blad, betyr at det heftelsene på oppslag 60 er en fortsettelse av heftelsene på oppslag 59.

 

På oppslag 59 finner du henvisning til auksjonsskjøte datert 13/1-1896 og tinglyst 23/1-1896 til Oluf Dahl og Oluf Thorstensen.

 

I dette forumet ("Spørsmål om skannet materiale") svarer vi på "tekniske" spørsmål om skanna arkiver. Veiledning i bruk og forståelse av arkivmateriale passer bedre i "Brukernes eget forum" eller eventuelt i "Spør Arkivverket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.