Gå til innhold
Arkivverket

Sperring av ulike kilder


Lars Jørgen Ormestad
 Del

Recommended Posts

2 timer siden, LarsJO skrev:

Hva er grunnen til at folkeregisterflytting i Tønsberg er sperret? Dette er jo fra 1926-28.

https://www.digitalarkivet.no/db60046656000001

 

Jeg kjenner ikke grunnlaget for restriksjonsvurderinga, men protokollen er oppført med 100 års klausul i katalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000097001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det være gjort vurderinger på galt grunnlag. 

 

"Arkivet inneholder taushetsbelagte materiale og lånes ikke ut på lesesal. Opplysninger fra materialet krever saksbehandling og innsynsvurdering. Adopsjonsopplysninger er taushetsbelagt i 100 år og regnes fra den dato adopsjonsbarnet er registrert død eller flyttet ut av landet. (Hjemmel: Folkeregisterloven § 13 og forskrift om folkeregistrering § 9-1)".

 

Folkeregisterloven §13 omhandler så langt jeg kan skjønne ikrafttredelse og forhold til andre lover - så den kan jeg ikke skjønne at skal være relevant her. 

§9.1 i Folkeregisterloven sier: 

"§ 9-1.Taushetsplikt

Enhver som behandler personopplysninger etter denne lov, plikter å bevare taushet om det han eller hun får kjennskap til i sitt arbeid.

 

Taushetsplikten omfatter ikke opplysninger om en persons fulle navn, fødselsdato, kjønn, fødsels- og d-nummer, grunnlaget for registrert identitet etter § 3-2, adresse, fødested, statsborgerskap, sivilstand, vergemål, stadfestet fremtidsfullmakt og dødsdato, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som gjør at opplysningene må anses personlige. Det samme gjelder historiske opplysninger om navn og adresse."

 

I forskrift til Folkeregisterloven er det henvist til 9-1, og da er det to punkter, som jeg ikke kan forstå at er aktuelle: 

"§ 9-1-1.Unntak fra taushetsplikt

Opplysninger om registreringsstatusene bosatt, utflyttet, død, opphørt og inaktiv, jf. § 3-1-1 første ledd litra w er unntatt fra taushetsplikten i folkeregisterloven § 9-1.

§ 9-2-1.Endring av identitetsopplysninger"

 

Dersom jeg ønsker at det skal gjøres ny vurdering av dette, hvordan sender man en forespørsel om det?

 

Mvh. Lars Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, LarsJO skrev:

Dersom jeg ønsker at det skal gjøres ny vurdering av dette, hvordan sender man en forespørsel om det?

 

Det er en mulighet for at protokollen aldri har blitt konkret restriksjonsvurdert, dvs. at restriksjonsvurderinga er gjort på serie- eller arkivnivå under antakelse om at det kan forekomme opplysninger som omfattes av taushetsplikt. Et tilsvarende eksempel er landssviksaker; en landssviksak vil i utgangspunktet være klausulert, og det er først når noen ønsker å se på den, at den blir gjennomgått og restriksjonsvurdert. Landssviksaker som blir gjennomgått og restriksjonsvurdert blir i de fleste tilfeller erklært fritt tilgjengelige.

 

I tråd med dette må mitt svar bli at du må sende en henvendelse til Arkivverket og be om å få se protokollen. Da vil enten klausulen opprettholdes, og du vil måtte søke innsyn, eller klausulen fjernes.

 

Jeg henviser deg til dette skjemaet: https://www.arkivverket.no/tjenester/sok-innsyn-til-faglige-formal

 

Har du ytterligere spørsmål, foreslår jeg at du poster dem i "Spør Arkivverket". De som der svarer på vegne av Arkivverket, har generelt bedre kjennskap til restriksjonsvurderinger og innsyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.