Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av kirkebok


Frode Farestveit
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg trenger hjelp til å tyde fødselen av min tippoldefar i Kirkeboka. Vet ikke om noen kan tyde det, men all hjelp mottas med takk.

 

Hilsen Frode 

Kirkeboka Severin Richardsen 1866.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Frodefar! Her på forumet opptrer vi med fullt navn!

 

Født 10 juli, døpt 7 october: Syverin - uægte

Foreldre: Pige Marie Eriksdatter Alnes Eie og ungkar Richard Simonsen Syllie af Ytre Reendalen.

Faddere: Sidsel Olsdtr AlnesEie, Kari Andersdtr og Martinus Peders. Alm, Lars Ols. RegstadEie, Andreas Jensen Hammerstad.

 

Hjemmedøbt af Smed Lars Olsen RegstadEie den 10 aug.

 

Opgivelse ved Husmand Niels Olsen AlnesEie

Begges 1ste lejermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Og husmand vil si eieren (og morfaren til Severin?) av huset moren Marie,  bor i antar jeg, som da er Lars Ols Regstad Eie? Også lurer jeg på om dere har erfaring med at man hadde to etternavn på den tiden i 1866 (Alnes Eie) og at fadderen, Sidsel da antakelig er søsteren til moren Marie. Mens Maries mor igjen heter Alnes til etternavn?

 

Mange takk,

 

Frode Farestveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode, og velkommen hit.

 

Husmann får du en forklaring på i denne lenken.

 

Etterleddet eie var (mest på østlandet, mener jeg) en betegnelse på en husmannsplass under (og eid av) – som her – gårdene Regstad/Alnes. Altså Regstadeie, Alneseie. Var ikke alltid at de skrev det i ett ord. Derav forvirringen. Eie er ikke et eget navn i denne konteksten.

 

Mvh

 

Edit: Svarte ikke på hvorvidt hjemmedøperen og fadderen kan være morfar til Syverin. Det er dessverre etter mine begreper ‹helt i det blå›. Skjønner at du trakk noen konklusjoner ifm. «Husmand» osv. men neineinei 😉 Her trengs i så fall adskillig mer ‹solide› kilder.

 

 

 

Endret av Even Stormoen
tastesnubling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for det Even,

 

Jeg er helt fersk i slektsgranskningssammenheng, så takk for gode innspill.

 

Min mormor visste aldri noe om sin morfar's bakgrunn: Severin Richardsen fra Stange, så jeg prøver å finne mer ut av det, da min mor er veldig nysgjerrig fordi det har vært en familiehemmelighet. Det går rykter om at han var av halvt taterslekt.

 

Når jeg prøver å finne Severin's (står Syverin i kirkeboka) far Richard Simonsen fra Syllie, så har jeg funnet at det kan ha vært på gården Sjølie i Ytre Rendalen, men jeg finner ingen Richard eller det som må være hans far Simon der. https://www.nb.no/items/4df6d014879855c0df3943a50175724a?page=21&searchText=ytre rendalen

 

Takk for hjelpen og jeg leter videre...

 

Mvh


Frode Farestveit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode.

Du må legge inn lenker til kirkebøkene. Da kan bilde forstørres bedre.

Klikk på ikonet på toppen av kirkeboken og lim lenken inn i innlegget dit.

Sidelenk.jpg

 

Hvis du trenger videre hjelp gå til brukernes forum. Denne tråden er bare for tyding.

 

(Dette er vel Severine som brudgom  https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000003780689   )

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif,

 

Skjønner takk, jeg har fått tydet det jeg lurte på, så da går jeg over i det andre forumet. Og skal bruke lenke neste gang.

 

 

Mvh

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode,

 

Vil bare si at Syllie i Stange i mer moderne språkdrakt heter Sylju. Litt informasjon om gården og noen av beboerne er tilgjengelig i den digitaliserte versjonen av Bygdebok for Stange http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del4.htm#Sylju

 

Bygdeboka tar dessverre bare for seg gårdeierne, og ikke alle husmennene som har sittet under den gården. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger inn ett spørsmål om Rickard Simonsen i brukernes forum kan jeg hjelpe deg. Han er funnet. 😊

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.