Gå til innhold
Arkivverket

Befolkningen i Vest-Oppland anno 1761. Finnes det statistikk fra andre år?


Per Reidar Christiansen
 Del

Recommended Posts

I min nitidige gjennomgang av eldre årganger avVestoppland Slektshistorielags tidsskrift kom jeg nylig over artikkelen "Husmenn i Vardal midt på 1700-tallet, publisert av Svein-Erik Ødegaard i nr 2/2000. Det var særlig sidene 129-130 jeg fattet interesse for. Her viser Ødegaard til en matrikkel fra 1761,  hvor gårdbrukere og husmenn er kvantifisert. Ødegaards enkle tabell gir følgende tall:

 

            Gårdbrukere   Husmenn

Vang            171                    65

Slidre          262                  104

Aurdal         420                 304

Land           250                  277

Biri              168                   122

Vardal         103                  105

Toten          521                  348

Gran            317                  290

Jevnaker     171                  137

 

Samlet      2383                  1752

 

Statistikken forteller at antall husmenn i 1761 utgjør 73,5 % av antall gårdbrukere innen Vest-Oppland.

 

For min del gir de harde fakta også belegg for noe jeg har merket meg i arbeidet med å kartlegge aner og slektninger. Jeg tenker da på folkemengden en støter på i kilder som kirkebøker og skifteprotokoller. Det er mulig å få en følelse av størrelsesforhold og dermed antatt arbeidsmengde som må til ved å telle antall gårder i Oluf Rygs "Norske Gaardnavne", men det er en ikke fullt så eksakt metode.

 

Tallene fra tabellen over forteller oss at det i utgangspunktet skal være enklere å orientere seg i Biri, Jevnaker og Vardal enn Toten og Aurdal, bygder som ruver i denne sammenhengen. En annen ting er at Vardal fremstår som eksempel på en bygd hvor kildesituasjonen likevel ikke er fullt så enkel. Som Ødegaard sier det: "Prestene her utover 1700-tallet mente visst at dokumentasjon av deres godstjenester var det klart viktigste."

 

Noen som kjenner statistikk over befolkningen (også forholdstall mellom bygdene er interessant) fra andre år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1801: Her er data lagt ut på nett i en slik form at det skal være mulig for forskere å hente ut de dataene de trenger. https://www.digitalarkivet.no/content/543/forskningsdata-fra-folketellingen-1801 http://xml.arkivverket.no/folketellinger/ft1801/Ft1801_forsk_05Oppland_v1.txt

Men det krever nok litt arbeid å hente ut de dataene du ønsker deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Inger. Jeg kommer ikke til å forske på dette, tråden ble opprettet utelukkende for å dele interessant informasjon. Og så håpet jeg selvfølgelig at flere enn Ødegaard har publisert materiale som kan bidra til å kvantifisere eldre befolkninger i Vest-Oppland (antar at det faktisk er forsket på dette ...).

 

Tabellen sier noe om antall gårdbrukere og husmenn, men gir ikke nødvendigvis et riktig bilde av bygdenes relative andel av den samlede befolkningen i Vest-Oppland. Hvis vi antar at gårdene på lett dyrkbar jord i den forholdsvis flate bygda Toten kunne brødfø flere enn i mer fjellnære Aurdal, så vil jeg tro at totengårdene i gjennomsnitt huset flere beboere enn aurdalgårdene. Har jeg rett i det skal nok tallene justeres noe, og det kan sikkert folketellingen 40 år senere hjelpe oss med. Må innrømme at mitt kjennskap til Aurdal er nokså begrenset, så korriger meg gjerne den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.