Gå til innhold
Arkivverket

Slekt og Data, Takk for meg, det var morssomt så lenge det varte.


Niels Hegge

Recommended Posts

36 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Er registeret Samlagsafstemmingen Kristiania 1899

 

http://www.disnorge.no/cms/samlagsafstemningen-i-kristiania-1899.html

 

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at Slekt og Data får en del "tyn" for at forumet er forebeholdt medlemmene sine. Det er helt naturlig og forventet at en forening av en viss størrelse har et eget forum for medlemmene sine. Dette skaper tilhørighet til foreningen og kan senke terskelen for at medlemmene søker råd fra hverandre som et alternativ til et helt åpent forum som Brukerforum er. Er du Liverpool-supporter kan du ikke forvente å bruke forumet til den norske supporterforeningen uten å være medlem. Det tror jeg de fleste kan være enig i. Hvilken prinsipiell forskjell er det mellom Liverpool-forumet og Slekt og Data sitt forum? 

 

Tidligere var Slekt og Data sitt forum gratis og åpent for alle. Mange brukere som i dag ikke er medlem i S&D har bidratt med tid og kompetanse. Noen kan oppleve dette som dårlig behandling. Men det at forumet nå er mer lukket tar ikke bort verdien av det man tidligere har bidratt med.

 

Hver enkelt får vurdere om et medlemskap i S&D er verdt kontingenten eller ikke. Selv er jeg medlem i S&D, men ikke på grunn av forumet. Jeg bruker heller dette forumet av den enkle grunn at jeg mener dette er det ypperste slektsforumet kongeriket kan tilby. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Vi får håpe foreningen informerer Oslo Byarkiv om årsaken til ‘lenkeråten’ (oversikten var tidligere lenket til lokalforeningen DIS - Oslo og Akershus) og sørger for at Oslo kommune får riktig lenke. 

 

 

 

 

A94775C0-EC88-4C8A-8C87-A04613738404.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Jeg registrerer at Slekt og Data får en del "tyn" for at forumet er forebeholdt medlemmene sine. Det er helt naturlig og forventet at en forening av en viss størrelse har et eget forum for medlemmene sine. Dette skaper tilhørighet til foreningen og kan senke terskelen for at medlemmene søker råd fra hverandre som et alternativ til et helt åpent forum som Brukerforum er. Er du Liverpool-supporter kan du ikke forvente å bruke forumet til den norske supporterforeningen uten å være medlem. Det tror jeg de fleste kan være enig i. Hvilken prinsipiell forskjell er det mellom Liverpool-forumet og Slekt og Data sitt forum?

Forskjellen mellom fotballklubben og Slekt og Datas forum er hva vi har brukt det til. Når jeg meldte meg ut av foreningen så ble jeg "gjest" og kunne forsette med å be om hjelp og hjelpe andre. Jeg har aldri vært med i en fotballklubb, men jeg tror at sammenligningen halter 😉 . I det gamle forumet var det også en del som var forbeholdt medlemmer om jeg husker rett.

 

Att man gjør det vanskelig, men ikke umulig, å søke på gravminner for kanskje få flere medlemmer er så dumt att jeg vet ikke hva jeg skall si mer om det.

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Jeg registrerer at Slekt og Data får en del "tyn" for at forumet er forebeholdt medlemmene sine. Det er helt naturlig og forventet at en forening av en viss størrelse har et eget forum for medlemmene sine. Dette skaper tilhørighet til foreningen og kan senke terskelen for at medlemmene søker råd fra hverandre som et alternativ til et helt åpent forum som Brukerforum er. Er du Liverpool-supporter kan du ikke forvente å bruke forumet til den norske supporterforeningen uten å være medlem. Det tror jeg de fleste kan være enig i. Hvilken prinsipiell forskjell er det mellom Liverpool-forumet og Slekt og Data sitt forum? 

 

Tidligere var Slekt og Data sitt forum gratis og åpent for alle. Mange brukere som i dag ikke er medlem i S&D har bidratt med tid og kompetanse. Noen kan oppleve dette som dårlig behandling. Men det at forumet nå er mer lukket tar ikke bort verdien av det man tidligere har bidratt med.

 

Hver enkelt får vurdere om et medlemskap i S&D er verdt kontingenten eller ikke. Selv er jeg medlem i S&D, men ikke på grunn av forumet. Jeg bruker heller dette forumet av den enkle grunn at jeg mener dette er det ypperste slektsforumet kongeriket kan tilby. 

 

 

Du kan da ikke sammenligne et fotball-forum med et forum som forsøker å hjelpe nybegynnere og andre med slektsforskning!?? Du blir vel ikke noe bedre fotballspiller ved å være medlem av en fanklubb av Liverpool? Poenget her er at det finnes utrolig mye fantastisk kompetanse blant slektsforskere som IKKE er medlem eller har vært medlem av Slekt og Data. Disse har til nå hjulpet kanskje tusenvis av medlemmer i Slekt og Data, men nå er det slutt.

Men som jeg skrev tidligere; Hvis  Slekt og Data ønsker å lukke seg inne i sin egen verden noe de er i ferd med å gjøre nå, så er det helt greit for mange. Slektsforskere utenfor denne "boblen" får ikke lenger hjulpet noen der inne nå, og får nå bedre tid.

Endret av Lars O. Wangensteen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lars O. Wangensteen skrev:

Poenget her er at det finnes utrolig mye fantastisk kompetanse blant slektsforskere som IKKE er medlem eller har vært medlem av Slekt og Data. Disse har til nå hjulpet kanskje tusenvis av medlemmer i Slekt og Data, men nå er det slutt.

Det er et godt poeng som SoD bør tenke litt på. Medlemmene av denne organisasjonen vil nå miste alle gode svar og bidrag fra mange ikke-medlemmer som tidligere har bidratt med gode svar til medlemmene i SoD. Det er det nå altså slutt på. Dermed er det kanskje også et spørsmål om hvor lang tid det går før alle spørsmålene i det lukkede forumet kommer hit til DA slik at medlemmene kan få svar også fra ikke-medlemmer. Det er faktisk temmelig mange som ikke er medlem av SoD men likevel er habile slektsforskere og dermed kan sitte med gode svar på vanskelige spørsmål.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte kommentarer som gir et ganske godt bilde av hva de fleste mener om dette. Og Kristian Hunskaar har vel egentlig litt rett i at S&D medlemmer er de som taper mest. Jeg har drevet med denne hobbyen i 52 år og en av de viktigste regler jeg lærte rimelig fort, var at det og hjelpe hverandre er noe positivt, som i lengden faller tilbake på oss selv.

 

Jeg har fått så utrolig mye god hjelp av nitidige maur som klarer og spa opp det mest utrulige, fra sørlandskommuner til det høye nord, og mange av disse problemene ville jeg aldri greid, hvis ikke medhjelpere i et åpent forum, som 24/7 kan lese hva jeg spør om og svare meg når som helst.

 

Genealogi er for en del mennesker en enten eller hobby, og for oss som har blitt bitt av denne uhelbredelige basillen, så gjør det godt og ha likesinnede. Og jammen har jeg funnet ukjent familie her inne.

 

De lukkede dørers taktikk har aldri vært bra for et samfunn, på noen måter. Jeg vil på mit enkle gudsordaktige vis fra landet, siden jeg er enfoldig, få takke Digitalarkivet og alle som har ligget bak dette, for mange år med spenning. Det begynner og bli noen år, over 15 tror jeg.

 

La nå S&D få prøve ut dette. Går det bra så gjorde de jo rett. Hvis ikke, kan vi få muligheten til og si: I told you so.😕

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 12.38, Else B. Rustad skrev:

Nå har jeg også sagt takk og farvel til Slekt og Data

Jeg har ombestemt meg, pga "alt tyn" medlemskapet har fått😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Det har vært litt forandringer i DIS/S&D gjennom årene. Men ett spørsmål til de som er medlemmer , eller har vært, hva er medlemsnummeret? Dette sier en del om hvor lenge en har brukt DIS/S&D.  Mitt er dn 06665. Er ikke medlem nå.

mvh Ottar

Endret av Ottar Eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært interessant å følge denne debatten den siste uken. Flere ulike syn er kommet til, hvor det veksler fra lettere forutrettethet (ved å miste fri tilgang til noe som har vært fritt lenge), til dels eller full forståelse for at en uavhengig og privat forening har rett til å regulere og tilpasse rammebetingelsene for egne fora.

 

Bidragene i debatten så langt gir til kjenne en felles følelse av at Norges største forening for slektsinteresserte (ca. 10-11 000 betalende medlemmer) nå tar et ytterligere steg i retning av å gjøre seg mer eksklusiv, enn si ekskluderende.

 

Et sentralt spørsmål for enkeltpersoner, dels innenfor og dels utenfor Slekt og Data, synes å være nytte versus kostnad-spørsmålet. Er en kontingent på NOK 500-600 verdt hva som til enhver tid tilbys? Svaret på dette spørsmålet vil avhenge dels av egen økonomi og dels hvordan man selv identifiserer seg selv på spektret av slektshistorisk interesserte. Er man i ytterste forstand en "gratis"-passasjer eller er man en som i motsatt ende ofrer mer tid og penger på å hjelpe andre enn å hjelpe seg selv? De fleste havner trolig et sted midt i mellom.

 

Et annet interessant spørsmål er hvorvidt Slekt og Data kan sies å ha noe samfunnsoppdrag, da utover å tilby tjenester til egen medlemmer. Her er jeg noe i tvil. En av flere grunner til at DIS-Norge ble startet tidlig i 1990, kun få år etter DIS-Sverige så dagens lys, var jo at flere datainteresserte slektsforskere først hadde forsøkt å få til en undergruppe innad i Norsk Slektshistorisk Forening, uten at de vant synderlig gehør for et til dels ensidig fokus på binære duppeditter til erstatning for det faktiske slektshåndtverket.

 

Så dels startet i protest, vokste DIS-Norge seg stort og medlemssterkt i løpet av 1990-årene, og ble raskt seg selv nok. Den aggressive lokalsatsningen kastet av seg og vips så ble DIS-Norge veldig dominerende. Sentralt var organisasjonsvekst og et fortsatt "datamaskin"-fokus, uten av det ble produsert særlig mye ny viten den første tiden. På et langt senere tidspunkt tvang erkjennelsen seg frem, fokuset skulle jo være på slekt, og dermed fikk vi omsider et navnskifte til nettopp Slekt og Data. Til sammenligning har Norsk Slektshistorisk Forening (NSF) utviklet seg noe annerledes. Medlemsmassen har ligget dels stabilt, dels økt omkring år 2000 (ved opprettelse av egne nettsider fra 1998), dels gått noe tilbake. Viktigst er at NSF fikk godkjent NST som et vitenskaplig tidsskrift i 2006, og dermed har miljøet i NSF styrket seg rent faglig. Svært forenklet har NSF satset på kvalitet fremfor kvantitet.

 

Tilbake til dette med samfunnsoppdrag. Verken NSF eller nåværende Slekt og Data, er bundet eksplisitt av egne vedtekter til å tilby allmennheten gratis tilgang til alt og ett. I prinsippet kan alt forbeholdes de betalende medlemmer. Én forskjell ligger i at Slekt og Data har mottatt statlige midler, der NSF må selvfinansiere sine prosjekter. Ett fellestrekk ar at begge foreninger har gjort visse tjenester fritt tilgjengelige.

 

Det som nå er blitt et stridstema, er jo nettopp at en tidligere fritt tilgjengelig tjeneste trekkes tilbake. Denne manøvren kjennes på engelsk ved uttrykket "bait and switch", altså det å lokke med noe er gratis en periode, så koster det plutselig penger (enten direkte eller via medlemsskap). Dette kan skape en viss form for abstinens. Man har altså vendt seg til å ha fri tilgang, så mister man denne uten særlig forvarsel. Jo lenger noe har vært fritt før det fravristes, jo større kan en følelse av abstinens bli. På denne bakgunn kan det argumenteres at i den grad Slekt og Data har ytt fri tilgang til visse av sine tjenester over lang tid (20 år eller mer) som en del av sitt samfunnsoppdrag, så vil de forestående endringene innebære at Slekt og Data ikke ønsker å yte akkurat dette tilbake til samfunnet uten vederlag. Da blir i så fall samfunnsoppdraget deretter.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Are S. Gustavsen fortelle hvorfor hvorfor disse medlemmene av NSF gikk uut og etablerte DIS-Norge. Det var nok ikke bare svenskepåvirkningen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Otto Jørgensen skrev:

Kan Are S. Gustavsen fortelle hvorfor hvorfor disse medlemmene av NSF gikk uut og etablerte DIS-Norge. Det var nok ikke bare svenskepåvirkningen. 🙂

 

 

Hvorfor? Det evig spørsmål som er akk så vanskelig å svare på. Mens jeg grunner på det:

 

De sentrale  opp i mot NST både før og umiddelbart etter 1990, er vel heller Alf Christophersen og Victor Fjellmann. Kanskje også Gunnar Thorvalsden, som skrev artikler (bl.a i NST). Ser heller ikke bort i fra at Jan Solberg (senere leder i DIS-Norge), kan ha vært involvert. Disse bør ha førstehåndskunnskap, i den grad de er tilgjengelige og rede til å gi sine bidrag med hensyn til DIS-Norges tilblivelseshistorie, enn si Genesis.

 

Et utvalg tidlige artikler: https://www.genealogi.no/innhold-og-forfatterregister/

 

·Thorvaldsen, Gunnar. Våre forfedre i datamaskinen. NST 29 (1983): 73-75.

·Swensen, Widar. Slekt. Et dataprogram for registrering av slektsopplysninger. NST 29 (1984): 273-280.

·Solberg, Jan. Bruk av datamaskin i slektsgransking. NST 32 (1989): 170-175.

·Klaveness, Paal W. Data i slektsforskning. NST 33 (1991): 124-125.

·Fjellmann, Victor og Paal W. Klaveness. Data i slektsforskning II. NST 33 (1991): 226-228. 

·Klaveness, Paal W. Data i slektsforskning III. NST 33 (1991): 228-229.

 

Den første som skrev om data i NST var for så vidt den smått legendariske S. H. Finne-Grønn, allerede i 1933:

 

·Finne-Grønn, S[tian] H[erlofsen], (1869-1953). Begravelsesdata fra Stavanger Domkirkes regnskap. NST 4 (1933): 138-144.

 

Hva var din egen rolle på denne tiden og senere, Otto?

 

Mvh Are

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje det kan være på sin plass og dra dette ut i lokale forhold også, i det jeg kaller samarbeidsproblem. Da jeg satt i Sparebanken NORs lokaler 2. mars 1995, da lokallaget i DIS Vestfold blei starta, var dette en spennede opplevelse. Jeg så for meg et scenario der vi fikk to foreninger som kom sammen i fylket og ville samarbeide mot et felles mål, og at DIS Vestfold bl.a. tok seg av databiten, og vi fikk et slektsforskermiljø i fylket som sprengte alle grenser. Jeg våknet fort og møtte hverdagen. X antall ganger ble det prøvd med tilnærminger og møter, men her ble det aldri en felles platform, kun indre personstrider, jeg sa, du sa, og endeløse strømmer av rykter. Da Vestfold Slektshistorielag fikk egne lokaler i 2005 ble DIS Vestfold invitert, men det  var ikke av interesse. Det er viktig at jeg ikke forherligger Vestfold slektshistorielag i de første åra, for vi hadde både ledere, styremedlemmer og medlemmer som hadde sterke meninger mot DIS, desverre. Jeg hadde selv ganske mange saftige meninger, og ble derfor meget upopulær, og ved møte fikk jeg beskjed om at jeg måtte slutte og banne i kjerka.

 

Det som var trist med dette var den striden som gjorde ryktet vårt ganske frynsete, og mennesker som hadde blitt advart mot begge foreninger, og personer snakka ikke sammen og regelrett hata hverandre. Sverting av hverandres foreninger for enhver pris. Kaldfronter og våre gamle medlemmer som forlot oss av mange grunner. Noen kom aldri tilbake, men noen er tilbake.

 

Det er en del år siden Vestfold slektshistorielag fikk nye folk i styret som ikke kjente til dette og som ikke engasjerer seg i det, men samarbeidet er fraværende. Så dagens forening er ikke en del av det jeg skriver. Det står 100 prosent for meg.

 

Jeg var med på dette selv, og var en sint mann i den tida, men når jeg nå tenker tilbake på hva vi kanskje kunne fått til, gjør dette meg trist. Den som er uten skyld kan jo kaste den første stein.

 

Det har gått 25 år, og jeg forstår seriøst ennå ikke hvorfor vi ikke kunne samarbeide, for vi hadde en mulighet til det i begynnelsen, men DIS ville være ifred. Begge foreningene lever og har det bra, selv om koronaen ødelegger 24/7.

 

Jeg skriver ikke dette for og henge ut DIS, men for og sette et lys på alle de spørsmålene VSL fikk, og alle rykter som gikk. Dette ble snakket om i Trondheim, Oslo og Gøteborg. Og for og belyse samarbeidsproblemer. Tenk om vi kunne begynt på nytt, med den kunnskapen vi har idag. Men det får vi aldri vite. Og vi var så misunnelige på Buskerud slektshistlag som hadde et så nært samarbeid med DIS Buskerud.

 

Mvh. Torbjørn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de siste par dagene vært noen innlegg med utgangspunkt i en personkarakteristikk og deretter en metadiskusjon rundt dette. Digitalarkivet har mottatt en håndfull rapporter på dette, og etter overveielse har vi valgt å skjule innlegget med personkarakteristikken og også påfølgende innlegg som har sitert og kommentert dette.

 

Det har vært hevdet at personkarakteristikken var ment som ironi. Det kan godt være, men personkarakteristikken har i alle fall blitt oppfattet ulikt. Vi oppfordrer til å unngå personkarakteristikker.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2021 den 18.33, Else B. Rustad skrev:

Jeg har ombestemt meg, pga "alt tyn" medlemskapet har fått😉

Jeg hadde også tenkt å si farvel, men velger å følge ditt eksempel Else B. - med samme begrunnelse !

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi mennesker har forskjellige meninger ser man i denne tråden, på Institutt for historiske studier ved NTNU, som har hatt en konflikt i mange år og den polariseringen som skjer rundt omkring blant annet i USA.

 

For å summere opp denne tråden er vel kjernen at S&D har endret sine regler over tilgangen på forumet og Gravminner. Mange av oss mennesker liker ikke endringer og derfor reagerer mange på det. Det skaper engasjement og irritasjon hos mange. S&D har skapt vaner/forventninger og endret disse med sin endring av adgang og fått reaksjon på grunn av det. Denne saken er todelt som jeg ser det.

 

1: S&D har endret adgangen til sitt forum slik at bare medlemmer får svare på og legge inn spørsmål og kommentarer. Med en slik avgjørelse har de ekskludert muligheten for ikke medlemmer som kan inneha en kompetanse og kunnskap som overgår noen av medlemmene til å svare. Over en tidsperiode kan forumet sakte og sikkert svinne hen og bli et rent medlemsforum uten å ha den tilgangen på ekspertise som finnes utenfor foreningen og det er mange med høy kunnskap som står utenfor S&D av forskjellige grunner. Når medlemmer ser at de kan få bedre svar i et annet forum vil nok aktiviteten på den slags spørsmål flyttes til det stedet hvor sannsynligheten for det beste svaret ligger og forumet til S&D vil bli fattigere. «Frustrasjonen» her ligger vel i at ikke betalende medlemmer som har bidratt med mange gratis dugnadstimer ikke får gjøre det lengre, de får ikke hjelpe uten å betale medlemsavgift. Men det er i hovedsak et tap for medlemmene av S&D og dets forum. «Gratispassasjerer» kan fortsatt lese forumet det være medlemmer eller ikke medlemmer, men disse «gratispassasjerene» som ikke er medlemmer kan ikke bidra med sin kompetanse med å svare å forumet.

 

2: Endringen av tilgangen til Gravminner er litt annerledes i mine øyne. Denne basen er bygd opp mye på dugnad og offentlige midler/hjelp/støtte som det er skrevet tidligere i denne tråden, mens basen var fult tilgjengelig for alle. Når forutsetningene nå har endret seg, ville ikke kanskje alle ha bidratt så mye til en slik base. Hvis de hadde vist at full tilgang bare ville ha blitt for medlemmer i S&D hadde kanskje støtte og dugnadsånd vært mindre. Ved å følge samme prinsipp skal bare medlemmer få søke i alt det fantastiske materialet som S&D sine medlemmer har transkribert av kirkebøker og folketellinger, var det også tenkt bare for sine egne medlemmer? Men det ligger nå for det meste tilgjengelig for alle på DA sammen med det som er registrert av ikke medlemmer av S&D.

 

Dette er litt som med været vi kan klage, men det er ikke så mye vi kan gjøre. Vi som ikke sitter i styret av S&D kan ikke gjøre så mye annet enn å fremheve våre meninger. Vi må vel bare akseptere at slik er blitt og må gjøre hver vår personlig vurdering om at et medlemskap er verdt det produktet som S&D leverer og om man kan akseptere/støtte det prinsipp S&D har lagt seg på og måten foreningen er administrert..

 

Det var også interessant å lese historiene fra starten av DIS med innleggene fra Are og Torbjørn. Jeg ville også kanskje ha nevnt at det allerede da om ikke tidligere var et miljø utenfor DIS og NSF som tilla seg kompetanse og brukte data om ikke direkte i slektsforskning så i familierekonstitusjon og historie på individnivå. Jeg tenker her først og fremst på Sivert Langholm som var en pioner i å bruke datateknikk på analyse av historiske kilder. Han var prosjektleder for prosjektet Norsk samfunnsutvikling 1860-1900, som tok for seg to område, Ullensaker og Christinia, hvor i hovedsak folketellinger ble dataregistrert om jeg ikke tar feil. Dette foregikk tidlig på 1970 årene, et datamateriale som ble analysert gjennom 4 bøker og 30 hovedoppgaver.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2021 den 13.33, Ivar Kristensen skrev:

Det kan være en strategi for å få flere betalende medlemmer. Men slike "triks" kan også bidra til å svekke omdømmet, og det vil de over tid tape på. 

Hvis man skjeler til Finn dot no, så måtte man tidligere betale 60 kroner for en annonse. Når så Facebook kom med Marketplace, gjorde det gratis å selge på Torget, så fjernet også Finn betalingen. De la seg på samme linje for ikke å gjøre seg uaktuelle.  
 

Det kan fremstå som mer fremtidsrettet å heller bruke Arkivverkets forum. Men jeg har fått og gitt mye hjelp på Facebook også. 
 

Når det gjelder graver, har jeg ikke fotografert så mange, men har valgt å legge de på Findagrave. Den er eid av Ancestry. Den lager også hints til Ancestry, som er supert. 
 

Det er et stort dugnadsmiljø rundt Findagrave, og jeg tror eierne skjønner at dette blir borte om de legger på betaling. De har FG som en gratis frontend som er bra nok for mindre aktive brukere. 
Det er folk som ikke nødvendigvis driver slektsforskning selv, men feks er opptatt av sin lokale kirkegård og å holde den oppdatert.

Gravene der holder på å skli over til å bli minnesider, med nekrologer og portrettbilde. Ikke alle liker det, men det gjør jeg.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba DIS om å bli slettet fra deres betalingstjeneste.  Dette er noe jeg kan kreve - "bli glemt" på en tjeneste.

 

Mine innlegg har nå blitt slettet, så dette ble gjennomført på en grei måte.

 

Selv vil jeg derfor kunne bidra mer på Digitalarkivets brukerforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå mange som er veldig sure fordi de ikke har fått viljen sin.
Det er noen som heter demokrati og da møter man opp i de fora det er saker som behandles.
Det er en god regel.
Men når man ikke gjennom der og da, får man melde seg ut på en rett måte.
Men å slette alle spor etter seg, det klarer ingen.
Historien lever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leif B. Mathiesen skrev:

Så mye bråk for noen hundrelapper. Jeg gremmes.😎

 

Jeg gremmes også.

Men over din holdning.

Kan du se for deg at det kan handle om noe annet enn penger?
Slik at det ikke er nødvendig å stemple andre som gjerrigknarker?


Selv betaler jeg mitt medlemskap med glede. 


Jeg tenker begreper som "samfunnsansvar" og "dugnad".


* Folk har levert inn bilder av gaver i den tro at de bidro til noe som var for alle, ikke som skulle lukkes inne av en organisasjon som skulle tjene penger på deres gratisarbeid. Forutsetningene har endret seg.
* Gravminnebasen blir ikke noe lavterskeltilbud for folk som ikke (ennå!) er hektet på slektsforskning, eller som bor i et land hvor de har en av åtte oldeforeldre fra Norge. Skal de betale i hvert land?
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder vel temperaturen i denne tråden på å stige igjen.

 

Vi er vel alle aktive i dette forumet på grunn av en felles interesse, og i et demokrati så bør alle respektere og ikke dømme andre sine valg. (Det er vel ikke gjort noe ulovlg her?)

 

Vi kan være uenige, men alle har sine personlige årsaker for eksempel til å være eller ikke være medlemmer av S&D eller få fjernet sine gratis bidrag og de alle skal og bør respekteres for det.

 

Så la oss respektere og akseptere de andre sine valg og la alle bidra til at dette forumet dyrker den felles interesse som bringer oss til dette forumet på en respektfull og positiv måte.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Så mye bråk for noen hundrelapper. Jeg gremmes.😎

 

Dette dreier seg ikke om penger. Om det så bare hadde kostet 10 kr, så hadde jeg ikke giddet å være medlem. Det er snakk om prinsippet her Leif. La frivillige bidra med materiale til Gravminnedatabasen, helt gratis. Og la dyktige slektsforskere bidra med nyttig slektshistorisk materiale på Slektsforum, fortsatt helt gratis, for så å stramme inn tilgangen til dette også for de som gratis og frivillig har bidratt, det viser etter min mening mangel på respekt. 

  • Liker 9
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig trist at forumet har mistet så mange sine flinke folk. Det har blitt så stille der nå... Jeg savner alle de dyktige gjestebrukerne. Håper det ordner seg  etterhvert.. 🙂

 

Hilsen Brit Sæther

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.