Gå til innhold
Arkivverket

Farskapssak


Vidar Lurud
 Del

Recommended Posts

 

Min bestefar, Hermann Nilsen (født 28.10.1867 i Nannestad), er født utenfor ekteskap (Uækte), han ble derfor «bortleid» til et barnløst ektepar. Farens navn er Niels Haagensen Hole og morens er Berthe Jacobsdatter. Jeg har funnet ut at hans mor har betalt alle underholdningsbidrag alene (fra fattigprotokollen i Nannestad), frem til han fylte 15 år (ble konfirmert). Faren har altså ikke betalt noe, på tross av at han er kjent, er gift, har flere barn og er bosatt i Kristiania. Både faren og moren var  både født og oppvokst i Nannestad.

Faren var vaktsoldat på Akershus festning på den tiden min bestefar ble født. Jeg mener å ha lest at de eneste(?) fedrene til uekte barn som slapp underholdningsbidrag, var de som var tilsluttet forsvaret.

 

Stemmer dette?

 

I forbindelse med Uækte barn ble det vel avviklet en farskapssak/politiforhør/domsslutning, hvor farskapet ble fastslått.

Kan dere hjelpe meg å finne referat/dom fra denne saken?

 

Da dette er et av de siste «mysterier» i min bestefars historie, håper jeg at dere kan hjelpe meg med dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Vi antar at dette er forklaringa på at barnemora har betalt underholdningsbidraget: Mange fedre til «uekte» barn lot være å betale barnebidrag på 1800-tallet selv om de var pliktige til dette. Om barnefar var ansatt i det militære skulle vedkommende også betale barnebidrag på denne tida. Om han ikke gjorde dette måtte han utføre kronarbeide .

Dvs. at barnefaren var blitt satt i arbeid på festningen, kommunen betalte festningen for kronarbeidet og barnemoren fikk dette utbetalt (og deretter kunne hun betale underholdningsbidrag).

Hvis der er farskapssak om dette vil den være i amtmanns/fylkesmannsarkivet. Dvs at du trolig må oppsøke lesesalen til Statsarkivet i Oslo.

Historisk om farskap:

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskapssaker-rettshistorisk-gjennomgang?q=uekte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.