Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble Johannes Madsen født?


Siri Lind Johannessen
 Del

Recommended Posts

Johannes Madsen er i følge folketellingen for Åsgårdstrand 1801 født ca.1773.

Han brukte også etternavnet Lin og Lind.

 

Vet noen hvor han ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være den samme Johannes Madsen som ble far til Anders Johannessen, trolig 13. januar 1813 og kanskje i Hof?

 

Anders vet jeg ganske mye om, men om hans bakgrunn vet jeg bare at faren skal ha hett Johannes Madsen. Anders var husmann i Våle, Undrumsdal mv. før han med familie flyttet til Horten der han arbeidet på verftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke umulig, men hvor har du funnet informasjonen? Jeg finner bare èn Anders Johannessen døpt i 1813 i kirkeboken for Hof, men hans far heter Johannes Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Madsen ble gift med Gunhild Larsdatter 14 jan 1799

 

Har ikke funnet ut hvor Johannes Madsen kom fra .

 

Barn av paret:

Mads,21 aug 1799

Konfirmert i 1815.Konfirmant nr 6,venstre side

 

 

Brede,15 feb 1802

Konfirmert i 1816.Konfirmant nr 23,venstre side

 

Lovise Kristine,16 sept 1804

Konfirmert i 1819 Konfirmant nr 16,høyre side

 

Endri,18 okt 1807

Konfirmert 1823 Konfirmant nr 7,venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Johannessen ble drøftet i tråd 55273 i det gamle debattforumet.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=55273&sok=&nr=28&antinnlegg=53&startnr=&antall=&spraak=#anker

 

Om han har noe å gjøre med Johannes Madsen i denne tråden vet jeg ikke, men navn og tid og område stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill!

 

Etterslekten til Johannes Madsen kjenner jeg ganske godt. Jeg har i tillegg til de fire barna du nevner her, også funnet et uekte barn, Hans Nilsen Schmidt Lind født i Åsgårdstrand 18.03.1815. Han omkommer imidlertid på vei fra Åsgårdstrand til Bastø sammen med halvbroren Mads 29.03.1830 og gravlegges i Borre 06.04.1830.

 

Hans mor het Sofia Schmidt, kjenner noen til henne og til denne historien?

 

Kan Johannes ha vært en tur i Hof og fått en sønn der også? Har dere lenken til Anders Johannessens ekteskap, hvor Johannes Madsen står oppført som brudgommens far?

 

Johannes Madsen Lind døde ganske riktig i Åsgårdstrand 23.05.1834 og det ble skiftet både 20.12.1834 på Nykirke og 02.06.1834 Søndre Jarlsberg skifte nr.461. Der er det nok endel jeg ikke kan tyde, men jeg finner ingen ukjente arvinger. Det ville vært fint om det der sto hvor Johannes ble født. Gunhild Larsdatter døde i Åsgårdstrand 08.12.1831 og skiftet etter henne er datert 02.07.1832 på Temb i Sem. Det er også et skifte etter henne 12.03.1832 Søndre Jarlsberg, skifte nr.260. Hun kalles da Gunnild Larsdatter Lind.

 

Siden vi er så godt i gang, tillater jeg meg å komme med noen tilleggsspørsmål:

 

Gunhild Larsdatter ble døpt i Borre i 13.01.1764. Foreldre Christine Friderichsdatter og Lars Svendsen. Jeg har funnet følgende søsken: Jacob, Svend og Anna Kirstine. Også her har jeg søkt endel for å finne slekten bakover, men funnet lite som kan verifiseres.

Hvor kom Lars Svendsen fra?

 

Christine Friderichsdatter ble døpt i Borre 30.01.1735 og hennes mor var Ambiør Jacobsdatter. Ambiør giftet seg i Borre 10.11.1717, og forlovet seg 21.08. samme året, med Friderich Envoldsen. Han har jeg mange søkenavn på; Friderich Envoldsen Glubs Russrønningen. De har iallfall fire barn sammen.

Hvor kom Ambiør Jacobsdatter og Friderich Envoldsen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lenken til Anders Johannessens ekteskap, hvor Johannes Madsen står oppført som brudgommens far?

 

 

 

Vielsen til Anders Johannesen og Anne Marie Andersdatter 7. april 1839 i Våle: Vestfold fylke, Våle, Ministerialbok nr. I 8 (1824-1844), Ekteviede 1839, side 493.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8164&idx_id=8164&uid=ny&idx_side=-426 (nr. 7 - nederst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Her er Johannes Madsen i FT 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f1801&gardpostnr=21394&personpostnr=322855&merk=322855#ovre

 

Hva gjelder Anders Johannessen, viser lenken fra Inger Olsen (tusen takk!) i innlegg (53) i det gamle debattforumets tråd 55273 at han var født i Vassås i Hoff og at han bodde i Bragernes/Drammen i 1830-årene. Men jeg finner han ikke døpt eller konfirmert noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Vassås i Hof.

Vet ikke om det er av betydning, men personer med forlovernes navn; Jørgen Larsen og Jørgen Hansen, finner jeg ikke i folketellingen 1801 for hverken Borre eller Våle, men jeg fant begge navnene i Vassås! De skal være født henholdsvis ca.1776 og ca.1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være den aktuelle Anders Johannessen:

Våle kirkebok:

Anders født 31.01.1813 døpt 31.01.1813

Foreldre: Johannes Andersen og Ingeborg Johannesdatter Wiige

Faddere:

Thale Eriksdatter

Christine Jacobsdatter

Lars Larsen

Ole Eriksen

Morten Jensen (I følge folketellingen for 1801 er han f.1774 Unnemark, Vassås. Artillerist Bragernes 1801)

 

Er dette den rette Anne Marie Andersdatter?

Ramnes kirkebok:

Anne Marie Andersdatter født 30.06.1815 døpt 08.07.1815

Foreldre: Anders Michelsen Herkieft og Ingeborg Olsdatter Skotved

Faddere:

Anne Andersdatter Skotved

Mari Nielsdatter Skotved

Guttorm Nielsen Langeli (f.1757 gift med Marthe Hansdatter)

Morten Olsen Skotved (f.1752 ugift i 1801)

 

Jeg finner ingen av disse navnene som faddere til barna.

 

Et par detaljer som jeg la merke til i kirkebøkene fra Våle:

Martina Andersdatter hadde en tvillingsøster som het Anne.

Ingeborg Marie Andersdatter var født og døpt 14.12.1847 i Våle,men hun ble også døpt i Borre 09.01.1848,dersom jeg har tolket teksten riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den gamle tråden som jeg lenker til i (6), kom vi fram til at den Anders Johannessen du finner døpt, ikke er riktig person. Patronymet er feil og fødselsdagen er feil.

 

Derimot kom vi fram til den samme Anne Marie som du har funnet, og dessuten en del mer om henne som står i den tråden.

 

Datteren Martina som du nevner, kalte seg som voksen Martine. Søskenflokken er i varierende grad omtalt i nevnte tråd.

 

Takk til Anne-Lise Hansen som fant fram bryllupet igjen.

 

 

Jon Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom den gamle tråden. Det hadde vært fint om de som var aktive i denne saken i det gamle forumet kom med sine vurderinger igjen.

 

For meg ser det ut til at Anders Johannessen fra Vassås er rett mann, selv om faren er skrevet inn som Johannes Madsen istedenfor Andersen. Jeg er mer usikker på om rette Anne Marie er funnet.

 

Det hendte at det ble skrevet feil i kirkebøkene og vi har et annet nærliggende eksempel i så måte, nemlig dåpen til sønnen Johan. Der er Anne Marie kalt Nilsdatter.

 

Johan Andersen født 14.06.1839 døpt 30.06.1839 i Våle.

Foreldre: Anders Johannessen og Anne Marie Nilsdatter, Gunnestad

Faddere:

Maren Andrea Jensdatter Åsenden

Gunild Olsdatter Bruserød

Anders Larsen Åsenden

Ole Olsen Gunnestad

 

Forøvrig fant jeg antagelig Anders Johannessens far og besteforeldre her:

 

Folketellingen 1801 Hof: Johannes Andersen f.1780, bor på Hoff prestegård sammen med foreldrene Anders Nielsen f.1746, som er husmann med jord, og Johanne Olsdatter f.1740, samt søsteren Olea Andersdatter f.1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Etter nærmere gjennomgang ser det ut til at Hans Nilsen Schmidt Lind, født i Åsgårdstrand 18.03.1815, ble døpt i Borre kirke 16.04.1815. Han var født utenfor ekteskapet og hans far het Nils Tamber (vanskelig å tyde). Moren het Sofia Schmidt og Gunnhild Lind står oppført blant fadderne.

 

Gunnhild og Johannes Lind var muligens hans fosterforeldre eller adoptivforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.