Gå til innhold
Arkivverket

Fattigprotokollane frå 1750-talet og utover - er det planar om å få desse skanna og tilgjengeleggjorte?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Ei svært spennande kjelderekkje, som eg har sakna i mange år, er dei sokalla fattigprotokollane som vel finst i prestearkivi ved dei ulike Statsarkivi (arrester meg ikkje om eg hugsar feil lokalisering)...

 

Eg fekk for mange år sidan frå Statsarkivet i Bergen ut kopiar av denne protokollen for Hafslo for perioden fram til kring 1800.  Denne inneheldt ein del dødsfall til «legdelemmar» og opplysningar om kven som fekk stønad og til kva.  Protokollane tek til midt på 1750-talet og vart ført svært detaljert år for år og gjer det mykje enklare for ein bygdebokforfattar å følgja dei minst «priviligerte» i samfunnet - ei svært viktig kjelde!

 

So vidt eg veit, er ingen av desse protokollane vortne skanna, og eg lurer på:  Ligg det føre planar om ei slik skanning?  Kanskje «Corona-midlar» kan nyttast til slikt?

 

Eg ventar gjerne svar på denne saki og takkar so mykje på førehand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så godt kildene fra 1700-tallet eller digitaliseringsplanene i Arkivverket, men ved lov av 1845 ble fattigstellet underlagt kommunestyrene. Hvis du er interessert i yngre opplysninger må du derfor henvende deg til kommunen (eller til Fylkesarkivet i Vestland hvis du har interesse for Sogn og Fjordane). IKA Hordaland har lagt ut de fleste møteprotokollene etter fattigstyrene i Hordaland på Digitalarkivet. Når det gjelder fattigmanntallsprotokollene så er ikke disse skannet enda, men du kan orientere deg i materialet på arkivportalenDu vil imidlertid finne mange opplysninger om enkeltpersoner i møtebøkene etter fattigstyrene. 

Avdeling I, II og III viser til hhv: Avd. I Vanvittige, samt foreldreløse born under 15 år. Avd. II Gamle, vanføre og sjuke fattiglova § 2. Avd. III Understøtta etter Fattiglova § 5.

 

I tillegg til fattigprotokollene i prestearkivene for Hordaland og Sogn og Fjordane finnes det også innsendte regnskaper i Overfattigkommisjonens arkiver fra 1756. Se eksempel fra Askøy her

 

 

 

Med venleg helsing
 IKA Hordaland

 

v/
Knut Kjosås
fagleiar
918 18 087 | 55 30 60 95
knut.kjosaas@ikah.no | www.ikah.no
 

Endret av Knut Kjosås
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet har fått en litt forkjært på plassering i forumet for kilderegistrering; jeg flytter det til Spør Arkivverket.

 

Det er ingen umiddelbare planer om å skanne de fattigprotokollene som måtte finnes i Arkivverkets depoter. Takk til Knut Kjosås for redegjørelsen angående fattigstyrearkiver i kommunale arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.