Gå til innhold
Arkivverket

Scanne egene dokumenter


Fabian Mihle Hansen
 Del

Recommended Posts

Vet ikke om dette er et riktig sted å spørrem men:

 

Er det noe sted som kan scanne/jeg kan scanne game dokumenter jeg har fra forfedre i Oslo/Viken?
Har sett at Nasjnalbiblioteket kanskje har muligheten i en av lesersalene, men er nok ment for ting de har der?
(For privat bruk)

 

Snakker om alt fra notatbok til andre diverse enkelt ark til utkast for en bok en skrev på vegne av Frelsesarmeen. (Ikke bestemt om jeg skal scanne absolutt alt enda eller ikke)


Hvis ikke må jeg skaffe meg noe på egenhånd.

Endret av Fabian Mihle Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel fort litt dyrt. Hos Power og andre elektrobutikker finner du rimelige kombinerte printere kombinert med scanner. f.eks. Epson Xp-2100 for ca. 400 kr. med nok trykksverte for 400 sider og selvfølgelig et uendelig antall scannerkopier. Det er kanskje lettere å gjøre hjemme i fred og ro.

Endret av Jarl B Haagensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokscanneren på nasjonalbiblioteket og statsarkivet er nok mest ment for bøker de har og ikke privat, men er det ikke så mye så hadde det sikkert gått bra. NSF har en bokscanner som medlemmer har fått lov å bruke mot at en kopi av materialet beholdes av foreningen, men nå er det aller meste stengt og vi vet ikke helt når vi kan åpne for normal aktivitet igjen. Men mye kan gjøres ved å scanne selv og en god scanner er greit å ha, men litt mer jobb hvis bøker skal digitaliseres. Profesjonell scanning og trykking kan jo fort bli dyrt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om hvilken gjenbruk du har og hvor mye du vil investere.

 

Skal du bare ha en kopi for å lese selv er vel det enklest å bruke kameraet på en smarttelefon eller Ipad. Jeg har selv avfotografert gamle dokumenter på Statsarkivet med en slik metode for deres skanner var opptatt.

 

Hvis det her er snakk om større kvanta og du tenker å skanne flere bøker i fremtiden kan en investering i en bok skanner forsvares. Jeg har gode erfaringer med å bruke en slik som jeg nevner nedenfor.

https://www.bibliotekservice.no/produkter/bokscannere-og-storformat/czur-et16-plus/

 

 

Eller du kan levere alt og få det gjort av profesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarl B Haagensen skrev:

Det blir vel fort litt dyrt. Hos Power og andre elektrobutikker finner du rimelige kombinerte printere kombinert med scanner. f.eks. Epson Xp-2100 for ca. 400 kr. med nok trykksverte for 400 sider og selvfølgelig et uendelig antall scannerkopier. Det er kanskje lettere å gjøre hjemme i fred og ro.

Har en printer scanner combo (Brother), kvaliteten er ikke god nok føler jeg. Vel, den hadde kanskje vært det hvis den ikke hadde built in post prossesing som den har, mister en del detajer ved at den prøver å gjøre papiret til totalt hvit eller noe osv og drar med seg andre ting i samme slengen eller noe? Vil gjerne at det ikke skjer. Etter hva noen har sagt har standalone scannere mere innstillinger når det kommer til sånt?

Har ikke tenkt å printe noen av dem.

 

55 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Bokscanneren på nasjonalbiblioteket og statsarkivet er nok mest ment for bøker de har og ikke privat, men er det ikke så mye så hadde det sikkert gått bra. NSF har en bokscanner som medlemmer har fått lov å bruke mot at en kopi av materialet beholdes av foreningen, men nå er det aller meste stengt og vi vet ikke helt når vi kan åpne for normal aktivitet igjen. Men mye kan gjøres ved å scanne selv og en god scanner er greit å ha, men litt mer jobb hvis bøker skal digitaliseres. Profesjonell scanning og trykking kan jo fort bli dyrt også.


Tenkte meg at det er for ting som de har der ja. Kanskje kan sende dem en epost å spørre. Jeg viste ikke om NSF, noen par av de tingene jeg vil ha skannet egner seg ikke for at de får beholde men andre er kanskje mulig.
Det haster ikke i det hele tatt å få det scannet, kan vente ett år eller hva det tar for situasjonen verden er i, endres.

 

21 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Her er det snakk om hvilken gjenbruk du har og hvor mye du vil investere.

 

Skal du bare ha en kopi for å lese selv er vel det enklest å bruke kameraet på en smarttelefon eller Ipad. Jeg har selv avfotografert gamle dokumenter på Statsarkivet med en slik metode for deres skanner var opptatt.

 

Hvis det her er snakk om større kvanta og du tenker å skanne flere bøker i fremtiden kan en investering i en bok skanner forsvares. Jeg har gode erfaringer med å bruke en slik som jeg nevner nedenfor.

 

https://www.bibliotekservice.no/produkter/bokscannere-og-storformat/czur-et16-plus/

 

Eller du kan levere alt og få det gjort av profesjonelle.

 

Det er egene familie dokumenter, aka papirer som min oldefar la igjen og nyere.
Det er egentlig for å ha en digital kopi av de gamle dokumentene, både for mulighet å dele dem med familie (hvis de vil ha det), og se på selv, og at ha det digitalt er tryggere i lengden.

 

Er ikke sikker på hvor mye ark det der, et par hundre? Så mere enn noen få men ikke tusen heller. Hvis jeg husker riktig, er det ikke så mange bøker, det er mest ark og små papirhefter, eller ark stiftet sammen (kanskje mulig å fjerne stiften for å scanne)
Har kanskje 10-20 bilder også, men de hadde jeg egentlig allerede bestemt å betalt noen for å scanne senere muligens.


Har ikke sjekket nøye, men noen annen fordel med bokscanner over flatbed enn at den er mere skånsom? MÅ flatbed scannere være helt lukket for å fungere bra?

 

Endret av Fabian Mihle Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fabian Mihle Hansen skrev:

Tenkte meg at det er for ting som de har der ja. Kanskje kan sende dem en epost å spørre. Jeg viste ikke om NSF, noen par av de tingene jeg vil ha skannet egner seg ikke for at de får beholde men andre er kanskje mulig.
Det haster ikke i det hele tatt å få det scannet, kan vente ett år eller hva det tar for situasjonen verden er i, endres.

 

Det er egene familie dokumenter, aka papirer som min oldefar la igjen og nyere.
Det er egentlig for å ha en digital kopi av de gamle dokumentene, både for mulighet å dele dem med familie (hvis de vil ha det), og se på selv, og at ha det digitalt er tryggere i lengden.

 

Hvis du ikke finner et godt alternativ, kan du sikkert sende en forespørsel til kontor@genealogi.no når vi åpner igjen, den vi har er ideel for bokscanning, men litt usikker på hvor god den er på foto. Jeg er webredaktør for foreningen og har vanligvis ansvar noen Lørdager i halvåret, men mye er usikkert nå.. Det er uansett sikkert ikke alt som egner seg til publisering eller arkivering hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er aktuelt for deg, Fabian, men min smarttelefon er aldeles suveren til å ta bilder av dokumenter, den har tilogmed en egen instilling for dokumentfotografering. Det finnes også mange redigeringsmuligheter innebygget, som du kan bruke på bildene både på forhånd og i ettertid. Det er også tilgang til mange oppløsninger. Alt kan redigeres. Med en skanner, må du justere korrigeringer på forhånd, eller i et bilderedigeringsprogram i ettertid. Bildene fra telefonen kan du ev. laste ned til en minnepinne eller direkte til PC, eller sende som vedlegg til en epost til deg selv, som kan åpnes på en PC. Jeg har liggende en skanner, den ble ikke ofte brukt, men nå støver den bare ned fordi den ikke har blitt brukt siden jeg fikk telefonen. Jeg må legge til at jeg kjøpte mobilen, en Huawei Mate 20 Pro, nettopp pga. de 4 innebygde Leica-kameraene, jeg omtaler den ofte som kamera med ringemulighet. Jeg har brukt mobiltelefoner siden 1984, men dette er min første smarttelefon, og de avanserte funksjonene er noe som har fått meg til å revidere endel tidligere handlingsmønstre radikalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Akuratt nå vurderer jeg å prøve å prøve å ta bilder med mitt mirrorless kamera og stativ når det kommer til dokumentente. (bildene har jeg ikke tenkt mye på) Men må da prøve å sørge for at det peker rett mot dokumentene, og at lyset er bra...

Vet ikke om det blir bra nok med tanke på at jeg vil gjøre det så bra at det ikke trengs å scannes igjen senere.

Da hadde jeg sluppet å kjøpe en scanner eller reise ett sted/prøve å finne et sted hvor jeg kan scanne det.

Men hvis jeg prøver på det, burde jeg vel ha en bakgrunn som passer, og enten croppe det vekk etterpå eller la det være der.

 

 

Endret av Fabian Mihle Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Forsøk nummer to, bedre.

 

rIQDBHX.jpeg


Man ser teksten  på siden bak litt igjennom, har ikke tengt ut en løsning på det enda. Hvis jeg legger kun en side på bakgrunn, så blir kontrasten lav, så tror ikke det er en god løsning. Muligens legge noe lysere bak som kun er bak papiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fortsatt du vil få et bedre resultat med en annen kameraløsning, hvor du kan se på en skjerm hvordan resultatet blir før du tar bildet. Dessuten, prøv å stille inn på gråtoner istedet for farger, og se om resultatet blir klarere. Hvis du i tillegg kan stille inn metningsnivået, vil du kanskje få bedre dekning av den svarte skriften. Hvis du legger lys bak, så vil jo mere av teksten på baksiden lyse igjennom, og det er jo et problem med en skanner, hvor dokumentet belyses fra undersiden. En indirekt blitz eller annet lys, vil lyse opp hele flaten jevnt. Jeg vet ikke om den nedre delen av dokumentet har dårlig skrift, eller om det er refleks fra blits eller lyskaster som gjør det utydelig.

Jeg vil foreslå at du kontakter et firma som kan skanne eller fortografere den viste forsiden - kun det ene arket - profesjonelt, slik at du kan se om det lar seg gjøre å få et bedre resultat enn det du klarer med egne verktøy.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som teksten ikke er tosidig i dette heftet, så gjennomskinnet kommer fra arket som ligger under, ikke baksiden av arket.

For å unngå gjennomskinn kunne du vurdere å fjerne stiften og fotografere ett og ett ark, eller brette bort de bakenforliggende sidene. 
Hvis du er bekymret for at dette blir for stor mekanisk belastning på arkene, kunne du legge et blankt hvitt ark bak siden du fotograferer.

 

Ved å fjerne gjennomskinnet får du større spillerom til å øke kontrasten og dermed bedre få fram den svake teksten nederst på side 1, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg tror fortsatt du vil få et bedre resultat med en annen kameraløsning, hvor du kan se på en skjerm hvordan resultatet blir før du tar bildet. Dessuten, prøv å stille inn på gråtoner istedet for farger, og se om resultatet blir klarere. Hvis du i tillegg kan stille inn metningsnivået, vil du kanskje få bedre dekning av den svarte skriften. Hvis du legger lys bak, så vil jo mere av teksten på baksiden lyse igjennom, og det er jo et problem med en skanner, hvor dokumentet belyses fra undersiden. En indirekt blitz eller annet lys, vil lyse opp hele flaten jevnt. Jeg vet ikke om den nedre delen av dokumentet har dårlig skrift, eller om det er refleks fra blits eller lyskaster som gjør det utydelig.

Jeg vil foreslå at du kontakter et firma som kan skanne eller fortografere den viste forsiden - kun det ene arket - profesjonelt, slik at du kan se om det lar seg gjøre å få et bedre resultat enn det du klarer med egne verktøy.

Jeg tenker på det....
Jeg bruker lys, Den nedre delen av dokumentet har vedlig dårlig skrift, det er nesten at den er mere leselig på bilde en på ekte... Men egentlig likt.

 

 

9 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Det ser ut som teksten ikke er tosidig i dette heftet, så gjennomskinnet kommer fra arket som ligger under, ikke baksiden av arket.

For å unngå gjennomskinn kunne du vurdere å fjerne stiften og fotografere ett og ett ark, eller brette bort de bakenforliggende sidene. 
Hvis du er bekymret for at dette blir for stor mekanisk belastning på arkene, kunne du legge et blankt hvitt ark bak siden du fotograferer.

 

Ved å fjerne gjennomskinnet får du større spillerom til å øke kontrasten og dermed bedre få fram den svake teksten nederst på side 1, for eksempel.

Det er legge et hvitt eller tilsvarene under den aktuelle siden jeg lener mot akkuratt nå, vil teste det hverfall....

Endret av Fabian Mihle Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg begynte egentlig å ta flere bilder av hver side fordi jeg ikke hadde bestemt meg hvilken var best, men etter å tenke litt mer blir det vesentlig mindre jobb å bestemme seg nå enn vente til jeg er ferdig å slette det jeg ikke bruker, så 3 metoder for å stoppe bleed through av tekst på siden bak:

 

https://imgur.com/a/KznkbOO

 

Ignorer hvitbalanse, det kan endres på I post lett 🙂

kanskje jeg overtenker og de er alle bra nok og jeg bare kan ta en tilfeldig en 🤷‍♂️

Endret av Fabian Mihle Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.