Gå til innhold
Arkivverket

Politisert innhold


Helen Dahl-Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg reagerer på at dere også har blitt politisert: https://www.arkivverket.no/nyheter/riksarkivar-inga-bolstad-ikke-vaer-en-trump

 

Trump sto for å ta vare på vår kulturarv, han var motstander av Cancel Culture og Woke bevegelsen!!

 

Veldig trist synes jeg! Jeg har holdt på i over 20 år med slektsforskning.

 

Vennlig hilsen,

 

Helen Dahl-Hansen

 

 

  • Forvirret 1
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lars O. Wangensteen skrev:

Jeg tror ikke dette er riktig forum for å snakke varmt om Trump

 

Det er ikke riktig forum å diskutere Trump eller andre i det hele tatt, med mindre det er snakk om deres aner. 

 

39 minutter siden, Helen Dahl-Hansen skrev:

Hei,

 

Jeg reagerer på at dere også har blitt politisert: https://www.arkivverket.no/nyheter/riksarkivar-inga-bolstad-ikke-vaer-en-trump

 

Trump sto for å ta vare på vår kulturarv, han var motstander av Cancel Culture og Woke bevegelsen!!

 

Veldig trist synes jeg! Jeg har holdt på i over 20 år med slektsforskning.

 

Vennlig hilsen,

 

Helen Dahl-Hansen

 

 

Artikkelen du linker til er ikke på brukerforumet, så det det er misvisende å si at debatten her på brukerforumet har blitt politisert.

 

For øvrig handler artikkelen om mangelfull arkivering, hvordan det påvirker historien negativt og at det trengs midler for videre utvikling av enklere arkivering. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Helen Dahl-Hansen skrev:

Hei,

 

Jeg reagerer på at dere også har blitt politisert: https://www.arkivverket.no/nyheter/riksarkivar-inga-bolstad-ikke-vaer-en-trump

 

Trump sto for å ta vare på vår kulturarv, han var motstander av Cancel Culture og Woke bevegelsen!!

 

Veldig trist synes jeg! Jeg har holdt på i over 20 år med slektsforskning.

 

Vennlig hilsen,

 

Helen Dahl-Hansen

 

 

 

Dette ser for meg ut til å vere ein ganske nøytral artikkel om at det er viktig å ta vare på arkivmateriale. Hugs at arkivmateriale ikkje berre dreier seg om slekt, men også om å ta vare på arkivmateriale frå storting, regjering og embetsverk, kommunar, organisasjonar, rettsvesen, helsevesen, skular, om fast eigedom og mykje anna som i framtida vil vere viktig for å dokumentere vår historie.

 

Sidan du går så hardt ut lurer eg på om påstanden om at Trump øydela eller unngjekk å arkivere potensielt arkivmateriale er feil. Kan du i så fall dokumentere dette?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere nyhetsendinger viste Trump i gang med å strimle arkivmaterial fra sin tid som president. Kommentarene var litt forskjellige. Om en er interessert søk på "Trump shredding documents" så en flere treff, hvor seriøse de forskjellige artiklene er vet jeg ikke. Om han hadde lov til det var det visst også forskjellig oppfatning om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel også slik at det var på den måten Trump gjorde seg ferdig med et dokument. Han rev det i to. Det var kanskje hans måte å arkivere det på? Uansett om han likte innholdet eller ikke. I artikkelen fra The Guardian i januar 2021 https://www.theguardian.com/us-news/2021/jan/17/historians-having-to-tape-together-records-that-trump-tore-up står det ingenting om at dette var dokumenter Trump ikke likte.

I den gamle artikkelen fra The Guardian fra 2018 som var bygd på en artikkel fra Politico https://www.politico.com/story/2018/06/10/trump-papers-filing-system-635164 fra 2018, går det fram at dette var en vane som Trump hadde med seg fra før han ble president.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Helen Dahl-Hansen skrev:

Trump sto for å ta vare på vår kulturarv

Også den demokratiske kulturarven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansen til Trump i artikkelen siktar vel mest på bruken av hans eigen personlege twitter-konto, og mangelfull arkivering av denne (i motsetnad til den offisielle president-kontoen). Som nokon kvar har fått med oss, er denne personlege kontoen flittig brukt i utøvinga av embetet dei siste fire åra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.