Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr "F.R. Ankenes 45/1927" i kirkebok for Narvik?


Berit Markussen
 Del

Recommended Posts

I ministerialbok for Narvik sokn står Terje født 12.10.1927, døpt 29.7.1928. Under kolonnen "Anmerkninger" står det følgende:

? Trondsen

F.R. Ankenes 45/1927

Lenke https://www.digitalarkivet.no/kb10051103240147

Betyr dette at Terje er født i Ankenes og hjemmedøpt i Narvik av ? Trondsen? Jeg vet at foreldrene giftet seg i Ankenes mai 1927 og bodde der. Senere flyttet de til Framnes i Narvik.

Jeg kan ikke finne Terje i kirkeboka for Ankenes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Både forkortelsen Sln og bokstavene F.R. forekommer flere steder, noen steder som F. R nr. også tall. Ser ut som det refererer til en eller annen protokoll. Fødselsregister? Sln aner jeg ikke hva står for, men forskjellige navn etter. Tronsen, Alm, Lund, Lien osv. – alltid fars etternavn. Hmm, igjen.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første merknaden er "Sln. Trondsen" (Slektsnamn Trondsen; jf. faren sitt namn.)

 

Siste del:  "FR" - kan det vere "Fødselsregister"?

 

Han står med nummer her. Det vil seie at han er døypt her.  Men dersom dei budde i Ankenes, skulle han stå der også - utan nummer.

(Nestemann står med nummer "0", likeins dei tre siste jentene på sida. Dei er døypte i eit anna prestegjeld, men høyrer til her. Den andre presten har sendt melding til Narvik.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Den første merknaden er "Sln. Trondsen" (Slektsnamn Trondsen; jf. faren sitt namn.)

 

Siste del:  "FR" - kan det vere "Fødselsregister"?

 

Han står med nummer her. Det vil seie at han er døypt her.  Men dersom dei budde i Ankenes, skulle han stå der også - utan nummer.

(Nestemann står med nummer "0", likeins dei tre siste jentene på sida. Dei er døypte i eit anna prestegjeld, men høyrer til her. Den andre presten har sendt melding til Narvik.)

 

Aha!! Sln = Slektsnavn, selvfølgelig. Takk Ivar!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

"Sln" er forkortelse for slektnavn. Ja det gir mening.

Narvik sykehus (som ligger i kort avstand til Ankenes) hadde ikke fødeavdeling på dette tidspunktet. Sannsynligvis var det hjemmefødsel på  Ankenes. Jordmoren hadde kanskje et system for å registrere de nyfødte barna som senere ble ført inn i kirkeboka når barnet skulle døpes?

 Familien flyttet til Narvik og han ble derfor døpt i Narvik.

Jeg har ikke funnet Terje i kirkebøker for Ankenes.

Ettersom kolonnen til høyre i kirkeboka er for "Anmerkninger saasom hjemmedaaab" så trodde jeg Terje var hjemmedøpt. Men nå skjønner jeg at det ikke er tilfellet.

Takk for hjelp til denne oppklaringen.

 

 

 

Endret av Berit Markussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1916 til 1982 var prestene pålagt å føre fødselsregister over alle fødte i soknet. I kirkeboka er det dåpen som blir registrert, ikke fødselen. De som av ulike grunner ikke ble døpt, kunne dette helt ut av registrene. En del fødselsregistre er scannet og lagt ut på Digitalarkivet. Selv om en har funnet dåpen, kan det være verd også å sjekke fødselsregisteret. En kan finne nyttige opplysninger, som hvor mange barn moren har født tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.