Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av familien Ole Jensen og Olea Olsdatter på Øvre Morthaugen i Varteig?


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ikke igjen Ole Jensen, dt. 5.10.1794, Olea Olsdatter, dt. 27.5.1798 og deres barn.

Ole kommer fra Smittil og Olea fra Grytedalen.

De tre første barna er født forskjellige steder, men de fem siste er født på Morthaugen.

Familien flyttet til Morthaugen i 1825. Ole var selveier her 1827-37, da han solgte gården.

Men hva skjedde, hvor ble det av dem? Jeg finner faktisk ingen av barna konfirmert og ingen av dem (foruten de under) døde...

Jeg har lagt inn det jeg vet her:

https://www.familysearch.org/tree/person/details/LKMS-Y6R 

Ole og Oleas 8 barn:

1)      Andreas Olsen, f. 11.2.1819, d. 13.6.1820 (16 mnd.)

2)      Jens Olsen, f. 26.7.1821,

3)      Mari Olsdatter, f. 22.10.1823,

4)      Andreas Olsen Ringstad, f. 4.12.1825, d. 28.11.1902 (76)

5)      Johannes Olsen, f. 2.10.1828,

6)      Mari Olsdatter, f. 12.11.1831, d. 26.12.1831 (6 uker)

7)      Ole Olsen, f. 5.1.1834,

8)      Mathias Olsen, f. 29.9.1836,

 

Er det noen som hjelpe meg? (Sønnen Andreas kom til Hallingsås i Rygge og så til Burummyren i Råde, sistnevnte ble etterhvert kalt Ringstad)

 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de samme menneskene, ja. Men merkelig at familien ikke er å finne samlet, men Johannes har tydeligvis også slått seg ned i Rygge (broren Andreas var mange år i Rygge, før han flyttet til Råde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det. Og ja, det kan hende. Grunnene kan jo være så mange, siden gården de ble født på var farens selveide. Det er mulig foreldrene døde tidlig, men som sagt, jeg klarer ikke å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig - flotte saker! Han oppgir å bo og være født i Holmen. Det er kanskje Holmen, Nesbru? Vel, det kan jovære mange steder.

Balkeløkka som Mathias flyttet til, er jeg ikke helt sikker på hvor er, med mindre det er Balkeby, sørvest for Bogstadveien i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Turid Fallet skrev:

Ja, denne fant jeg, og det kan det jo være. Og egentlig er den jo like sikker/usikker som Mathias 🙂 

 

Ble akkurat litt mer sikker: Johannes Olsen *Morthaugen* født 1828-10-02 innflyttet til Våler juli 1852, nr 41:

https://media.digitalarkivet.no/view/463/270

 

Nå betyr jo ikke dette at det er den samme JO som gifter seg her i 1854, men din Johannes har i hvertfall oppholdt seg i Våler fra 1852. Og det står at han skal oppholde seg på Kirkerød, samme sted som brudgommen i 1854.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk, dette var supre saker. Det er disse flyttingene jeg gjerne ville  ha bekreftet. Men her kaller han seg altså Morthaugen ...

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Turid Fallet skrev:

Å, tusen takk, dette var supre saker. Det er disse flyttingene jeg gjerne ville  ha bekreftet. Men her kaller han seg altså Morthaugen ...

Han flytter fra Skiptvet, så vi kan jo nøste videre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fosøkt meg litt på det, fårnok undersøke mer om den saken. De har tydeligvis likevel beholdt gårdsnavnet fra da de bodde på Morthaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.