Gå til innhold
Arkivverket

Stilling/stand på barn og alder


Inger Petterson
 Del

Recommended Posts

Hei!

1. Skal vi registrere f.eks Datter av Søfin på stilling/stand på barn?

2. Hvordan skriver vi det når alder på barnet er skrevet som på nr. 16?

3. På alder på noen står det f.eks. over 70 år, omtrent 50 år, skal vi skrive det sånn det står?

https://media.digitalarkivet.no/view/6782/35578/9

Endret av Inger Petterson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Inger Petterson changed the title to Stilling/stand på barn og alder

1: Her skal iallefall Søfin førast i feltet for pårørande førenamn. Eg er litt usikker på om det er nok å skrive Datter i Stilling/stand eller om ein må skrive dette fullt ut.

2: Her skriv du 5 1/2.

3: Ein skal vel skrive det som det står. Men dette gjer det også vanskeleg for programmet å berekne eit fødselsår. I tilfellet omtrent 50 år ville eg difor ha sett inn eit berekna fødselsår (med asterisk) med tanke på søkbarheit, trass i at dette ikkje er heilt i tråd med registreringsinstruksen.

 

Så får vi sjå kva @Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket seier til dette på måndag.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2021 den 3.35, Torbjørn Igelkjøn skrev:

1: Her skal iallefall Søfin førast i feltet for pårørande førenamn. Eg er litt usikker på om det er nok å skrive Datter i Stilling/stand eller om ein må skrive dette fullt ut.

2: Her skriv du 5 1/2.

3: Ein skal vel skrive det som det står. Men dette gjer det også vanskeleg for programmet å berekne eit fødselsår. I tilfellet omtrent 50 år ville eg difor ha sett inn eit berekna fødselsår (med asterisk) med tanke på søkbarheit, trass i at dette ikkje er heilt i tråd med registreringsinstruksen.

 

Så får vi sjå kva @Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket seier til dette på måndag.

vedrørende svar nr 1. En tittel skal aldri skrives i et fornavnsfelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom alder er angitt som omtrent 50 år, over 70 år osv... så skal man skrive dette i en kolonne som heter alder. Man skriver det slik som det står. Unntakene er at står det 40 år, så dropper man å skriver år og kun lar det stå 40 i kolonnen alder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Inger Petterson

 

På 12.2.2021 den 22.06, Inger Petterson skrev:

Hei!

1. Skal vi registrere f.eks Datter av Søfin på stilling/stand på barn?

2. Hvordan skriver vi det når alder på barnet er skrevet som på nr. 16?

3. På alder på noen står det f.eks. over 70 år, omtrent 50 år, skal vi skrive det sånn det står?

https://media.digitalarkivet.no/view/6782/35578/9

 

1. Ja, absolutt! 🙂  "Datter av Søfin" blir det avdøde barnets stilling/stand og skrives i feltet for avdød stilling_stand

2. 5 1/2 A.g. skrives som 5 1/2  

3. Ja! 🙂 I tilfeller der det står over 70 år, omtrent 50 etc skriver du bare det som står i kirkeboken i feltet for avdød alder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2021 den 9.15, Sigrid Strompdal skrev:

Jeg hadde en i dag hvor alderen var ført 1 1/2/12. Jeg vil tro omtrent 6 uker. (nr 58)

SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1828-1881, s. 11
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060227070556

 

 

Dåpen viser også at dette barnet var født 7. oktober så det stemmer at barnet er omtrent 6 uker. Det er lettere å lese 1 1/2/12 Aar i kirkeboken enn i databaseform. Det er fordi presten når det er snakk om hele år har brukt et stort tall, se nr 56 og 59 på samme side med 2 9/12 Aar og 1 1/2 Aar mens barn under et år blir mer komplisert. Vi skal skrive det som står i kirkeboken, altså 1 1/2/12. Hvis du vil, kan det føyes til i merknadsfeltet: E: alder trolig 1,5 mnd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

vedrørende svar nr 1. En tittel skal aldri skrives i et fornavnsfelt. 

 

Eg las i farten Søfin som eit førenamn, og ikkje som uttrykk for etnisitet. Heile setninga skal då sjølvsagt i feltet stilling/stand. Beklagar rotet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Torbjørn Igelkjøn said:

 

Eg las i farten Søfin som eit førenamn, og ikkje som uttrykk for etnisitet. Heile setninga skal då sjølvsagt i feltet stilling/stand. Beklagar rotet.

 

Jeg har ikke engang registrert at du har skrevet feil der, så det går helt fint. Vet uansett tittel ikke skal på fornavn.

 

Takker alle sammen for god hjelp! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.