Gå til innhold
Arkivverket

Transkribert 1870-telling - FamilySearch.org


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har sett at det pågår transkribering av denne folketellingen nå og i den forbindelse kom jeg over at den er gjort søkbar av FamilySearch. (Det har, såvidt jeg vet, ikke vært noen åpne indekseringsprosjekter for Norge etter Norway Census 1875 + skiftekortregistrering på FS, så dette er kanskje ikke gjort av norsktalende?)

 

Nytt på FamilySearch er at en kan gå inn på treffene og legge inn korrigeringer av feilindekserte navn, steder og datoer. Der det ikke er mulig oppgis ulike årsaker. 

 

https://www.familysearch.org/help/helpcenter/article/why-cant-i-fix-indexing-or-transcription-errors

 

Har Digitalarkivet kunnskap om det er grunnet spørsmål om rettigheter at det i dette tilfellet ikke er åpen tilgang til å gjøre rettelser? FS har jo ikke publisert noen skannede bilder av tellingsskjemaene, så det kan være en mulig grunn at de ikke tror de kan åpne for korreksjoner når de samtidig ikke kan vise fram bildene.

 

Se eksempelet jeg gjerne skulle gjort noe med:

 

Name: Tres Elias Andersen
Event Type: Census
Event Date: 1870
Event Place: Fredrikshald, Smaalenenes, Norge
Event Place (Original): Halden (Fredrikshald), Fredrikshald, Norge
Event Place Note: Borger Gade
District Number: Halden (Fredrikshald) Liste 0001-0300
Sex: Female
Marital Status: Widowed
Birth Date: 1810
Birthplace: Frederikshald
House Number: 104
Family Number: 1
Farm Number: 42:38:00

 

Household Role Sex Age Birthplace
Tres Elias Andersen   F   Frederikshald
Henrikke Mamen   F   Frederikshald


Source Reference: RA/S-2231/E/El/L0001
Digital Folder Number: 107565706
Image Number: 00448
 

Citing this Record
"Norges folketelling, 1870", database, FamilySearch ( https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:6CYT-T7W3 : 28 January 2021), Tres Elias Andersen, 1870. 

 

Det uthevede navnet skal være Fru Elise Andersen..

 

Folketellingsskjemaet:

Østfold fylke, Fredrikshald, Statlig folketelling nr. 1-2 (1870-1870), Dokumentside, Side 448
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft60044662000448


 

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kva er grunnen til at Anne-Lise (m/ bortimot 15.000 innlegg i DA) ikkje får noko svar ?

 

Massedød / Mange svært sjuke  i Arkivverket pga Covid 19 ???

 

Eller .... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken, Jon. 🙂

 

I akkurat dette emnet gjør det ikke noe, for jeg tenkte bare litt høyt en sen kveldstime... Jeg har vel egentlig svart selv... (Jeg hadde forsåvidt tenkt å be DA ta bort spørsmålet.)  Ikke kan de svare for FamilySearch heller. 

 

Da jeg stilte spørsmålet, trodde jeg at den skannede 1870-tellingen var publisert i sin helhet, men jeg er ikke helt sikker på det nå. Antar videre at den transkriberte versjonen kanskje også er et AMF-produkt, men muligens ikke publisert her ennå, med unntak av noen av byene/kjøpstedene? 

 

Forøvrig er jeg ganske imponert over hva DA får til når sikkert mange av de som arbeider der har hjemmekontor for tiden.

 

🌷🌷🌷

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Nei vi kan ikke svare på vegne av Familysearch. Bildene av 1870-tellingen ligger på Digitalarkivet. Vi har en transkribering av alle byene, men denne er til korrektur. 

Transkriberingen er utført av AMF, men vi har valgt å lese korrektur før publisering. Det er frivillige som deltar i dette arbeidet som har pågått en stund nå.

En del er publisert og mange er snart ferdig korrekturlest. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.